• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67894
+
-

شکوفایی شعر در حضور انجمن‌های ادبی

رئیس انجمن‌های ادبی البرز: تاثیر انجمن‌ها در زمینه‌هایی چون نقد شعر و مسائل فنی آن، گرد هم آمدن شاعران و تبدیل شدنشان به یک صنف، انکارناپذیر است

شعر
شکوفایی شعر در حضور انجمن‌های ادبی

زهرا اشرف‌زاده | البرز - خبرنگار

البرز همواره یکی از مراکز پرورش شعرای بزرگ کشور بوده است، از این رو سابقه تشکیل انجمن‌های شعر و ادب در استان به سال‌های دور بازمی‌گردد؛ انجمن‌هایی که شاید در ظاهر کارشان فقط خواندن شعر باشد اما در واقع نقد و بررسی هم بخش مهمی از کارکردهای این انجمن‌هاست. ضمن این‌که خواندن شعر و دورهم جمع شدن انگیزه‌ای برای ادامه کار، سرایش و شعر بهتر گفتن و ایجاد حس رقابت بین شعرا و آشنایی با شعرای پرسابقه است. در البرز حدود 20 انجمن شعر وجود دارد، اما خروجی این انجمن‌ها چیست، چند شاعر بزرگ از دل این انجمن‌ها بیرون آمده‌ و چه‌قدر توانسته‌اند در این زمینه موفق باشند.


نقد شعر در انجمن دلشدگان

انجمن دلشدگان یکی از انجمن‌های شعر کرج است که هر یکشنبه جلسات خود را در اداره ارشاد برگزار می‌کند.
رئیس این انجمن با بیان این‌که انجمن دلشدگان حدود 25 سال است که تشکیل شده است، می‌گوید: تاسیس انجمن دلشدگان به سال 72 بازمی‌گردد که آن زمان به صورت دوره‌ای و با حضور شاعران بزرگ در خانه اعضا تشکیل می‌شد، اما حدود 8 سال قبل بود که تصمیم گرفتیم جلسات را به صورت تشکیلاتی و منسجم در اداره ارشاد و یا حوزه هنری برگزار کنیم.

حجت‌الاسلام «اکبر حمیدی» می‌افزاید: هر صنفی برای خود تشکیلات و سازمانی دارد و هدف خاصی را دنبال می‌کند، هدف ما نیز ترویج و زنده نگه داشتن ادبیات فارسی و بیان آموزه‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی و.. به زبان شعر است. البته در این انجمن از اشعار ترکی، لری، کردی و دیگر اقوام کشور نیز بهره‌‌مند می‌شویم، اما همان‌طور که گفتم هدف ما پرداختن به موضوعات روز جامعه به زبان شعر است.
وی ادامه می‌دهد: انجمن دلشدگان ترکیبی از شعر و موسیقی است، چراکه به نظر من موسیقی جدای از شعر و ادبیات نیست. ما تعریف خاصی از موسیقی داریم و می‌گوییم موسیقی، جریان هماهنگ طبیعت با خداوند است. البته ما در جلسات از موسیقی فاخر لذت می‌بریم که مورد استقبال شرکت‌کنندگان نیز هست.

حمیدی با اشاره به این‌که هدف ما در انجمن تنها خواندن شعر نیست، ادامه می‌دهد: سعی داریم اشعاری را که خوانده می‌شوند نقد کنیم و حتی از اساتید بزرگ استان هم در این زمینه بهره می‌بریم، زیرا نمی‌خواهیم جلسات نمایشی باشند.
این شاعر البرزی اضافه می‌کند: یکی دیگر از ویژگی‌های انجمن دلشدگان این است که هر هفته یا هر 2 هفته یک‌بار مهمان ویژه داریم که از اطلاعات آنها بهره‌‌مند می‌شویم.
حمیدی در پاسخ به این‌که استقبال از جلسات انجمن چگونه است می‌گوید: در جلسات ما بیشتر پیشکسوت‌ها هستند اما جوان‌هایی هم هستند که از تجربه آنها بهره‌‌مند می‌شوند. استقبال هم خوب است و ما مهمان‌هایی از استان‌های مختلف مانند قم، تهران، قزوین و شهرستان‌های مختلف البرز داریم. همچنین خانم‌های بسیاری عضو انجمن هستند و در جلسات شرکت می‌کنند که استعداد‌ زیادی دارند.

وی با بیان این‌که اداره ارشاد البرز و حوزه هنری در حد توان خود به انجمن‌ها کمک می‌کنند، می‌افزاید: اما حمایت‌ها باید بیشتر شود، چراکه شاهدیم بسیاری از شعرا و نویسندگان ما برای مطرح و دیده شدن به تهران رفته‌اند، در حالی که هنوز ساکن کرج هستند. حمیدی می‌گوید: جلسه‌های انجمن دلشدگان یکشنبه‌ها ساعت 17 تا 19 در اداره ارشاد کرج برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند در آن حضور داشته باشند.


پیشبرد و نقد شعر

یکی از شاعران کرجی و عضو هسته مرکزی انجمن شعر جوان در مورد کارکرد انجمن‌های شعر می‌گوید: انجمن‌ها برای پیشبرد و نقد شعر تشکیل می‌شوند و به نوعی گردهمایی شاعران برای ارائه آثارشان است.
«رضا یعقوبی» می‌افزاید: اگر انجمن‌ها کارکرد آموزشی و نقادانه پیدا کنند، تاثیر بسزایی در کیفیت آثار می‌گذارند، اما گاهی حالت شو (نمایش) پیدا می‌کنند که انتظار می‌رود کمتر شود. یکی دیگر از کارکردهای انجمن شعر ایجاد فضایی برای جلسات نقد و رقابت برای روشن نگه داشتن چراغ شعر و ادب است.

وی ادامه می‌دهد: البرز شاعران شاخصی نظیر «علیرضا آذر»، «امید صباغ‌لو»، «هادی خوانساری» و.. دارد حتی شاعر بزرگی چون «علی بهمنی» در کرج بوده است.
یعقوبی اضافه می‌کند: با فعال شدن و ساماندهی انجمن‌های ادبی، شاهد دوران شکوفایی جریان ادبی در فضای عمومی خواهیم بود و برای تعمیق، گسترش و نهادینه کردن شعر، احتیاج جدی به فعالیت انجمن‌های ادبی داریم.


بی‌مهری به اهالی شعر و ادب

رئیس انجمن‌های ادبی استان البرز با بیان این‌که انجمن‌ها ساختارهای مختلفی دارند، می‌گوید: برخی انجمن‌ها پژوهشی هستند، برخی علمی و برخی تحقیقاتی و در واقع هر انجمنی سیستم مشخص خود را دارد.
«خسرو عباسی» می‌افزاید: ایده‌آل این است که انجمن‌های ادبی تشکیل شوند و با نقد و آموزش و ادب و اخلاقی که ارائه می‌دهند، به طور جدی به ارتقای شعر کمک کنند، ولی همیشه این ایده‌آل اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه می‌دهد: البته تاثیر انجمن‌ها در زمینه‌هایی چون نقد شعر و مسائل فنی آن، گرد هم آمدن شاعران و تبدیل شدنشان به یک صنف انکارناپذیر است. از طرفی خوب است که تعامل میان ظرفیت‌های ادبی دانشگاه‌ها و انجمن‌های ادبی بیشتر شود و مراودات بیشتری وجود داشته باشد.

عباسی با گلایه از این‌که انجمن‌ها به عنوان ساختار قانونی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، می‌گوید: اگر اتفاقی در زمینه شعر و ادبیات استان می‌افتد ما هم باید باخبر شویم، اما اینطور نیست. برای مثال اکنون خانه هنرمندان به دست خود هنرمندان رسیده، اما می‌بینیم که شعر و ادب هیچ جایگاهی در این خانه ندارد.
وی می‌گوید: حضور در خانه هنرمندان و سهم داشتن در آن حق شاعران و نویسندگان است، چراکه این افراد هم هنرمند هستند اما با وجود نامه‌نگاری‌های بسیار هنوز این اتفاق نیفتاده است.
عباسی می‌گوید: از مسئولان حوزه هنری و اداره ارشاد می‌خواهیم بیشتر به اهالی شعر و ادب کمک کند تا آثار فاخری در این زمینه داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید