ابرطرحی در خدمت توسعه متوازن شهر اصفهان
بهرهبرداری از رینگ چهارم باعث جلوگیری از تردد ماشینهای سنگین در وسط شهر میشود و عبور و مرور در شرق و شمال شرق اصفهان را روان میکند
عاطفه علیان|اصفهان- خبرنگار:
سالهاست که کلانشهر اصفهان گرفتار بار ترافیک سنگین وسایل نقلیه درونشهری و برونشهری و آلودگی زیستمحیطی است. 2 دهه است که خواسته مردم شمال شرق و شرق اصفهان این است که از آلودگی هوا و ترافیک سراسری نجات پیدا کنند. همینها باعث شد مدیریت شهری مصمم شود 2/78 کیلومتر دور کلانشهر اصفهان حلقه حفاظتی احداث کند تا به نیاز اصفهانیها پاسخ دهد و میراث ماندگاری برای آیندگان به جا بگذارد.
اگرچه از 2/78 کیلومتر 8/45 کیلومتر از حلقه حفاظتی در شهر اصفهان است، این ابرطرح هجدهماهه توانسته 2 درصد هم از برنامه زمانبندی جلو بزند. انتظار میرود که شهرداریهای 5 شهر دولتآباد، خورزوق، خمینیشهر، درچه و ابریشم هم که از این حلقه حفاظتی بهره میبرند، آستین بالا بزنند تا با آزادسازیها، مسیر رینگ چهارم هموار پیش رود.
در این اوضاع نامناسب اقتصادی، هزینه برآوردشده تکمیل حلقه حفاظتی 21 هزار میلیارد ریال است و شهرداری اصفهان برای آنکه رینگ چهارم معلق نماند بدون کمترین اعتبارات استانی و دولتی، مشغول آزادسازی و پیشرفت ابرطرح حلقه حفاظتی است.
وضعیت پیشرفت طرح
معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهری مصمم به پیشبرد رینگ چهارم است به همشهری میگوید: 45 کیلومتر از طول 78 کیلومتری رینگ چهارم در محدوده شهر اصفهان است و بقیه در 5 شهر ادامه دارد. ۲۴ کیلومتر از طول رینگ حد فاصل کمربندی سپاهان شهر تا کمربندی آیتالله هاشمی رفسنجانی در حال بهرهبرداری است و بخشهایی از آن نیز باید تعریض شود.
«ایرج مظفر» با اشاره به اینکه کارخانه قند نقطه صفر حلقه حفاظتی است ادامه میدهد: یک و نیم کیلومتر از رینگ چهارم در طرح مجموعه پلها و تقاطع غیرهمسطح نصف جهان است و 5 هزار متر از این طرح در مراحل نهایی آزادسازی است. همچنین در محدوده حد فاصل طرح نصف جهان تا تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید اردستانی ۲۲۰ هزار متر مربع در حال آزادسازی است.
وی از پیشرفت 12 درصدی پلها و تقاطع غیرهمسطح نصف جهان خبر میدهد و بیان میکند: این طرح از برنامه زمانبندی جلوتر است. طول حلقه حفاظتی در این محدوده 5/1 کیلومتر است که دارای 3۵۰۰ متر مسیر تندرو رفت و برگشت است.
معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه هزینه اجرایی طرح مجموعه پلها و تقاطع غیرهمسطح نصف جهان 11 هزار میلیارد ریال است تصریح میکند: هزینه آزادسازی این طرح نیز 10 هزار میلیارد ریال برآورد شده که در مجموع تمام هزینههای طرح 21 هزار میلیارد ریال میشود.
مظفر با اعلام اینکه 2 کیلومتر از مسیر رینگ چهارم در طرح تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید اردستانی واقع شده است میافزاید: تاکنون ۱۸۰ هزار متر مربع آزادسازی این طرح انجام شده و ۵۰ هزار متر مربع در حال نهایی شدن است.
موظف کردن هر شهرداری در فعال کردن یک طرح در رینگ چهارم
معاون عمرانی استاندار اصفهان نیز با اشاره به پیشرفت مناسب رینگ چهارم در گفتوگو با همشهری اظهار میکند: در آخرین جلسهای که با شهردارهای استان اصفهان داشتیم این موضوع مورد تاکید واقع شد که شهرداریهای هر 6 شهری که در ابرطرح حلقه حفاظتی درگیر هستند باید در آزادسازی مسیر رینگ چهارم بکوشند و هر شهرداری به وظایف خود در تحقق کامل حلقه حفاظتی کلانشهر اصفهان عمل کند.
«حجتالله غلامی» میافزاید: شهرداری اصفهان تاکنون 3 تقاطع همسطح در ابرطرح رینگ چهارم فعال کرده و قرار است شهرداریهای 5 شهر دولتآباد، خورزوق، خمینیشهر، درچه و ابریشم در پیشبرد حلقه حفاظتی هر کدام یک طرح را فعال کنند.
پاسخ واقعی به نیاز شهروندان
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان هم با اشاره به اینکه مسیرهای میدان فرزانگان، میدان جوان، عاشق اصفهانی و سهراه نقشینه مسیرهایی غیرقابلتحمل از نظر ترافیکی است به همشهری میگوید: شمال شرق و شرق اصفهان دچار مشکلات عدیدهای از آلودگی بسیار زیاد هوا و ترافیک سنگین است. مصوبه حلقه حفاظتی که در شورای برنامهریزی و توسعه استان اصفهان به تصویب رسیده، گام اساسی برای محرومیتزدایی شهروندان این مناطق و رفع مشکلات این منطقه است.
«فتحالله معین» ادامه میدهد: ایراد مهمی که در توسعه رینگ چهارم وجود دارد عدم تخصیص اعتبارات دولتی و ملی است و به جز شهرداری شهر اصفهان، اقدامی جدی برای آزادسازی مسیر رینگ توسط شهرداریهای 5 شهر درگیر در این طرح نشده است.
نظارت شورا، راه پایان دادن به توسعه افقی شهر
رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان در گفتوگو با همشهری اظهار میکند: اهتمام در پیشبرد ابرطرحهای مهم برای کلانشهر اصفهان نیاز موجود و آینده شهروندان را برطرف خواهد کرد. با توجه به اوضاع اقتصادی موجود، اقدام برای چنین ابرطرحهایی نشان از آیندهنگری و اولویت قرار دادن نیازهای واقعی مردم دارد. این در حالی است که مدیریت شهری میتوانست به جای طرحهایی نظیر رینگ چهارم، طرحهایی در مقیاس کوچکتر را به صورت متوالی به بهرهبرداری برساند.
«شیرین طغیانی» ابراز میکند: در صورت بهرهبرداری از رینگ چهارم شهر اصفهان از تردد بسیاری از ماشینهای سنگین در وسط شهر اصفهان جلوگیری میشود و عبور و مرور در شرق و شمال شرق اصفهان روان میشود که ظرفیتی بزرگ برای شهر اصفهان است.
وی تصریح میکند: وظیفه مدیریت شهری جلوگیری قاطع از مهاجرپذیری به زمینهای کنار حلقه حفاظتی است، زیرا توسعه افقی به جز ضرر چیزی برای شهرها ندارد. مدیریت شهری در هر دورهای تنها با نظارت همهجانبه میتواند مانع رشد افقی شهری شود.
پیگیری برای تخصیص اعتبارات ملی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه حلقه سوم از نظر بار ترافیکی در حال اشباع شدن است میگوید: در 2 دهه اخیر، بزرگراههایی که نقش کمربندی شهری را ایفا میکردند اشباع شدهاند و نیاز است که برای ترافیک سنگین درونشهری اقدامات جدی صورت گیرد.
«علیرضا صلواتی» ادامه میدهد: در برنامه مسیر حلقه حفاظتی فضاهای سبز 100 متری در طرفین آن طراحی و تعبیه شده است تا مانع از توسعه افقی شهری شود.
وی میافزاید: روانسازی ترافیک، کاهش تصادفات و همچنین کاهش آلودگی هوا در محدوده شهری از مزایای توسعه مسیر رینگ چهارم است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان استانی برخوردار در کشور شناخته میشود تصریح میکند: برای توسعه و پیشبرد رینگ چهارم بودجه ملی و دولتی تخصیص نیافته است. در تلاشیم از طریق وزارت راه و شهرسازی برای بخشهایی که خارج از محدوده شهری است و شهرداریهایشان توان مالی در تکمیل ابرطرح حلقه حفاظتی را ندارند اعتبارات ملی و استانی لازم تامین شود. صلواتی تاکید میکند: ابرطرح رینگ چهارم مختص شهر اصفهان نیست، بلکه ترافیک سنگین شمال به شرق و جنوب به غرب را روانسازی میکند. از طرح مذکور به عنوان ابرطرح ملی یاد میشود و با تخصیص اعتبارات دولتی میتوان طرح رینگ چهارم را به نتیجه رساند.
پایین آمدن آمار تصادفات با رینگ چهارم
رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان به همشهری میگوید: رینگ چهارم یکی از ابرطرحهای شاخص شهر اصفهان است که تاثیر مهمتری نسبت به رینگ سوم دارد. طول این رینگ بیشتر از رینگ سوم است و تسهیلات بیشتری به شهروندان داده میشود.
«احمد زندآور» تصریح میکند: منابع مالی پروژه رینگ چهارم از روشهای مختلف تأمین شده است. این طرح همچون خط دوم قطار شهری مهم است.
حلقه حفاظتی به علت آنکه آخرین نقطه شهری را به هم متصل میکند شهرهای استان از خدمات آن بهرهمند خواهند شد و برای وضعیت زیستمحیطی کلانشهر اصفهان بهبودی حاصل میشود. از سوی دیگر، یکی از علل آمار بالای تصادفات جادهای در کلانشهر اصفهان عبور کامیونها و وسایل نقلیه سنگین در شهر است که با رینگ چهارم رفاه و خدمات بیشتری به شهروندان ارزانی میشود.
حلقه حفاظتی در شاهراه مواصلاتی کشور
نصیر ملت|عضو شورای اسلامی شهر اصفهان :
شهر اصفهان در چند دهه اخیر با مهاجرپذیری به کلانشهری بزرگ در مرکز کشور تبدیل شده است. احداث حلقه حفاظتی در پیرامون اصفهان یکی از ابرطرحهایی است که در شورای شهر پنجم اجرا شد تا در رفع مشکلات موجود و جلوگیری از توسعه افقی شهر موثر واقع شود. اما در بخشهایی از مسیر رینگ، نیازمند بازنگری در طراحی هستیم. مسیر حلقه حفاظتی به مدیریت و مهندسی ارزش در طراحی و اجرا نیاز دارد. برای نمونه، بخشی از مسیر که از زایندهرود در شهر درچه میگذرد، با توجه به شرایط خاص رودخانه در این قسمت، برای ایجاد پلها هزینههای سنگینی دربردارد که میتوان با کمی جابهجایی رینگ، هزینههای اجرایی را به میزان چشمگیری کاهش داد. همچنین اجرای رینگ در بخشهایی از مسیر بهویژه در بخش شمال و غرب از نظر آزادسازی و امکان اجرا دشوار است که با جابهجاییهای احتمالی میتوان بر این مساله هم فائق شد.
از آنجا که اصفهان شاهراه مواصلاتی مرکز کشور است و تردد خودروهای سبک و سنگین از تمام کشور در این منطقه انجام میشود و همچنین تردد خودروهای عبوری بین شهرستانهای استان اصفهان در مسیر رینگ چهارم است، باید اعتبارات استانی و ملی در تحقق پیشبرد حلقه حفاظتی کلانشهر اصفهان تخصیص یابد. همانطور که در همین مقاطع زمانی، موارد مشابه توسعه مسیرهای رینگ در کلانشهرهای دیگر با حمایت و تخصیص اعتبارات استانی و ملی فراهم شده است، انتظار میرود این شرایط به صورت منصفانه در توسعه رینگ چهارم کلانشهر اصفهان هم برقرار شود.
با توجه به آنکه استان اصفهان صنعتیترین استان کشور است و احداث رینگ چهارم میتواند تردد خودروهای مربوط به نیروی انسانی، مواد اولیه و محصولات تولیدی صنایع را تسهیل کند، انتظار میرود در سازوکاری تعریفشده صنایع استان اصفهان هم موظف شوند تا در تامین هزینههای رینگ چهارم یاری رسانند تا حلقه حفاظتی کلانشهر اصفهان در موعد مقرر تکمیل شود و به بهرهبرداری برسد. نکته مهم دیگر در توسعه مسیر رینگ چهارم، شناسایی لکههایی است که میتواند در مجاورت حلقه حفاظتی برای رفاه حال شهروندان خدمترسانی کند. ایجاد مجتمعهای خدماتی تجاری با تاکید بر مطالعات فنی و شهرسازی میتواند بخشی از هزینههای سنگین این ابرطرح را تامین کند و مسیر تحقق کامل حلقه حفاظتی فراهم شود. از موارد مهم دیگر در پیشبرد مسیر حلقه حفاظتی تملک و آزادسازی کل محور است، زیرا با شروع عملیات اجرایی، به دلیل ارزش افزوده ایجادشده، آزادسازی و تملک اراضی باقیمانده در طرح برای مدیریت شهری بسیار گرانتر میشود و بار مضاعفی بر دوش مردم شهر میگذارد. امیدواریم که مدیریت استانی با حمایت و جدیت در پیشبرد مسیر رینگ چهارم مطالبه تخصیص اعتبارات ملی و استانی را پیگیری کند و با همکاری اداره کل راه و شهرسازی، شهرداریهای 5 شهر درگیر در حلقه حفاظت را ملزم به آزادسازی مسیر در رینگ چهارم کند تا ابرطرح مذکور بتواند سر موعد تکمیل شود.