• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67831
+
-

5 بنای تاریخی ایلام جان تازه گرفتند

استان ایلام 1500 اثر باستانی و تاریخی دارد که از این تعداد بیش از 700 اثر ثبت‌ملی شده‌اند

استان ایلام دارای 1500 اثر باستانی و تاریخی است که از این تعداد تاکنون بیش از 700 اثر ثبت ملی شده‌اند. اما تنها ثبت ملی آثار تاریخی کار مهم و قابل توجهی نیست. اقدام شاخص، تلاش برای نگهداری اصولی آنهاست. یکی از راه‌های نگهداری و صیانت از میراث مهم، مرمت به‌موقع آنهاست تا از تخریب در امان بمانند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام در گفت‌وگو با ایسنا از مرمت 5 بنای تاریخی مهم در استان در سه ماهه اول سال جاری خبر داده است. اتفاق مهمی که می‌تواند مستمر باشد و این اطمینان را به دوستداران میراث فرهنگی بدهد که آثار تاریخی استان تا همیشه سرپا خواهند ماند.

«عبدالمالک شنبه‌زاده» اظهار کرد: این بناها شهر تاریخی سیمره در شهرستان دره‌شهر، قلعه والی در شهر ایلام، کاخ فلاحتی در شهر ایلام، امامزاده مهدی صالح ماژین در شهرستان دره‌شهر و عمارت والی کهره واقع در شهرستان چرداول هستند که با اعتبار 410 میلیون تومان مرمت شده‌اند.


شهر تاریخی سیمره

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام به مرمت شهر تاریخی «سیمره» اشاره کرد و گفت: این شهر تاریخی واقع در شهرستان دره‌شهر با اعتبارات استانی به مبلغ هزار میلیون ریال توسط استادکاران سنتی مرمت شده است. شنبه‌زاده گفت: حفاری محل پایه‌ها به تعداد 50 چاله، تهیه و نصب لوله‌های سیاه به قطر 10 سانتیمتر و به طول 3 متر همراه با شاخک‌گذاری، تهیه و نصب و جوشکاری لوله سیاه به قطر 6 سانتیمتر ازجمله‌ تعمیرات انجام‌شده در این شهر بوده است.

وی افزود: همچنین تهیه و خریداری تور سیمی و مشبک،  تهیه و نصب و ایجاد درِ ورودی توری، بتن‌ریزی محل ‌ای اتصال، نورپردازی و تامین روشنایی برق مسجد شهر تاریخی ، لایروبی کانال و مسیل داخل شهر تاریخی و پاکسازی کانال ، اجرای دیوار کانال با سنگ و ملات ماسه سیمان و بندکشی دیوار سنگی ازدیگر کارهای مرمتی بر روی این قلعه بوده‌اند.

این مسئول درباره تاریخچه سیمره گفت: این شهر تاریخی مربوط به قرون اولیه اسلامی است و در حاشیه شرقی شهرستان دره‌شهر و غرب رودخانه سراب واقع شده است. وی افزود: این اثر در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شنبه‌زاده با اشاره به این که نام پیشین سیمره «ماداکتو» بود، ادامه داد: این شهر مربوط به اواخر دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی است و مرکز ایالت مهرجانقذق یا مهرجانکدک بوده ‌است. به عبارتی پایتخت تابستانی آن دوره بود. وی گفت: این شهر باستانی بزرگ‌ترین محوطه تاریخی در سطح استان ایلام است و ۲۰۰ هکتار مساحت دارد.


قلعه والی

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام به مرمت قلعه والی هم اشاره کرد و گفت: مرمت این بنا با اعتبارات ملی به مبلغ 300 میلیون ریال به پایان رسیده و برداشت آجرفرش اطراف قلعه و حیاط، آجرفرش اطراف قلعه و حیاط، بندکشی آجرفرش اطراف قلعه و حیاط، مرمت کنگره های ورودی راه‌پله‌ها، مرمت و بازسازی اورسی‌ها، برداشت و اجرای مجدد بندکشی دیوارها از جمله کارهای انجام گرفته در این قلعه بوده‌ است.

شنبه‌زاده افزود: قلعه والی در مرکز شهر ایلام قلعه‌ای مسکونی - نظامی بوده است. این قلعه دارای 3 در ورودی در 3ضلع جنوب، شرق و غرب بوده که ورودی اصلی قلعه در ضلع جنوبی قرار دارد و با ۱۱ پله 20سانتی‌متری به داخل اتاق نگهبان و سپس با 8 پله دیگر به کف حیاط مرتبط می‌شود. ورودی قلعه به سبک یونانی بنا شده است.وی گفت: قلعه والی در تاریخ سوم آذر ۱۳۷۶ با شماره ۱۷۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و هم‌اکنون در آن موزه مردم‌شناسی دایر است.


بقعه تاریخی مهدی صالح ماژین

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام در ادامه به مرمت بقعه تاریخی مهدی صالح ماژین هم اشاره کرد و گفت: این بقعه با 150 میلیون تومان اعتبارات ملی توسط استادکاران سنتی استان مرمت شد. شنبه‌زاده گفت: باز کردن داربست‌های فلزی و جوشکاری‌شده تکیه گاهی قدیمی ضلع شرقی بنا، اجرای دستک‌های تقویتی در زیر گنبد و اتصال آنها به پله‌های فوقانی مطابق جزئیات ساختمان، بعد از مراحل سوراخ کردن دیواره گنبد، اجرای دیوار پوششی در ضلع شرقی بنا با استفاده از آجر ختایی 20 در20 و ملات ماسه سیمان و احیای مجدد دیوار و خالی کردن درزبندهای فرسوده بنا ازجمله تعمیرات انجام گرفته در این بنا بوده است.

وی از ترمیم و اجرای مجدد ستون‌های دایره‌ای گوشه‌های بنا در ضلع شرقی بنا همراه با بندکشی و تقویت پی و دیوارهای اضلاع شمالی و غربی بنا با استفاده از بتن ریزی و اجرای جزئیات خبر داد و افزود: ترمیم شکاف ایجادشده در دیوار ضلع شمال شرقی بقعه و اتصال آن با دیوار اجرایی جدید با آجر ختایی و ملات سیمان و حذف مرمت‌های غیراصولی از دیگر مرمت‌های انجام شده بر روی بقعه مهدی صالح ماژین بوده است.


عمارت والی کهره

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام درباره مرمت عمارت والی کهره واقع در شهرستان چرداول هم گفت: مرمت این اثر با اعتبارات استانی و ملی به مبلغ 130 میلیون تومان به پایان رسیده است. به گفته شنبه‌زاده حفاری و خاکبرداری در محوطه داخل عمارت والی، تهیه و ساخت و نصب و تعمیرات فنس و در و پنجره ها، تهیه تخته سنگ و اجرای سنگ فرش محوطه عمارت والی با ملات ماسه و سیمان و بندکشی با ملات سیمان در سنگفرش از کارهای انجام شده در این بنای تاریخی بوده است.


کاخ فلاحتی

این مسئول به مرمت کاخ فلاحتی واقع در شهر ایلام هم اشاره کرد و گفت: در مرمت این بنا برنامه‌هایی مانند محوطه‌سازی، ساماندهی فضاهای داخلی و حفاظت بنا اجرا شده است. شنبه‌زاده با بیان این که کاخ فلاحتی از آثار بجامانده از دوران قاجاریه است، گفت: برای مرمت این کاخ 68 میلیون ریال از محل اعتبارت ملی اختصاص یافت و هزینه شد.

به گفته این مسئول، گچ کردن فضای داخلی و دیوارها، برق‌کشی ساختمان، تعویض ورق شیروانی پشت‌بام، ترمیم سقف کاذب زیرشیروانی و کانال‌کشی سیستم سرمایشی و گرمایشی از جمله اقدامات مرمتی در این اثر تاریخی بوده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید