• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67761
+
-

راه‌اندازی کارناوال شادی در سال نو تبری

آیین
راه‌اندازی کارناوال شادی در سال نو تبری

 مازنی‌ها در هفته جاری با برگزاری کارناوال‌های شادی مراسم آغاز سال نو تبری را میزبانی می‌کنند.به گزارش ایرنا، براساس موثق‌ترین روایت، سال تبری از 2 مردادماه آغاز می‌شود و به گفته تاریخ‌شناسان از سال ۱۳۳ پیش از هجرت مصادف با پادشاهی «قباد ساسانی» و حاکم شدن فرزندش «کیوس» بر سرزمین تبرستان است.

 سال تبری با ماه مرداد که در زبان تبری به آن «فردینه ماه» گفته می‌شود، آغاز و با نوروز ما یا همان تیرماه شمسی پایان می‌پذیرد.مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در باره مراسم امسال مراسم آغاز سال نو تبری اظهار کرد: 2 مردادماه برابر با آغاز سال ۱۵۳۱ تبری است، به همین دلیل چندین برنامه فرهنگی و هنری و بومی با هدایت ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها در سراسر مازندران برگزار می‌شود.

«عباس زارع» با بیان این‌که ایجاد روحیه‌ و نشاط در مردم از برنامه‌های استاندار و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران است، افزود: حلول سال نو تبری فرصت مناسبی است تا ضمن احیا و پاسداشت فرهنگ و سنت‌های بومی، نسل جدید را نیز با تجربه‌ها، دیدگاه‌ها و رسم‌های نیاکانمان آشنا کنیم.

وی با اشاره به این‌که یکی از سیاست‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، ایجاد نشاط در جامعه از طریق احیای فرهنگ عامه و ترویج خرده‌فرهنگ‌هاست، اظهار کرد: به کمک جمعی از پژوهشگران و فعالان فرهنگی استان، ستادی تشکیل شده تا جشن‌های آغاز سال نو تبری در مسیر کارشناسی شده اجرا شوند.

زارع تصریح کرد: همه‌ مازندرانی‌ها هر کجا که هستند باید سال نو خود را با اجرای برنامه‌هایی همچون مادرمه، مهمانی، دورهمی و شب‌نشینی و موسیقی محلی جشن بگیرند.وی یادآور شد: کارناوال شادی سال نو تبری از ساعت ۱۸ تا ۱۹ تاریخ ۲ مردادماه از میدان ابن شهر آشوب تا بوستان ولایت ساری، آیین‌ها و موسیقی محلی را برای مردم اجرا می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید