• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67714
+
-

اشباع مدارس قزوین از دانش‌آموز

مدیرکل آموزش و پرورش استان: استاندارد جهانی سرانه آموزشی39/8 متر مربع است در حالی که این میزان در قزوین 49/5 مترمربع است

آموزش
اشباع مدارس قزوین از دانش‌آموز

کمبود فضاهای آموزشی و مدرسه در قزوین طی دو تا سه دهه گذشته به دنبال روند رو به رشد جمعیت، مهاجرت و گسترش این شهر و شهرهای اطراف آن به پاشنه آشیل آموزش و پرورش تبدیل شده و مانع اجرای مناسب برنامه‌های این دستگاه تعلیمی و تربیتی شده است. 

به گزارش ایرنا، به دلیل کمبود فضاهای آموزشی در قزوین هر سال اولیای دانش‌آموزان برای ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند. 


استاندارد سرانه آموزشی قزوین 

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در این باره اظهار کرد: استاندارد جهانی برای سرانه آموزشی 39/8 متر‌مربع است در حالی که این میزان در شهری مانند قزوین فقط 49/5 مترمربع است. 

خیرالله رحمانی با بیان این‌که وضعیت قزوین به لحاظ سرانه پایین آموزشی جزو ۶ استان کشور قرار دارد، گفت: آموزش و پرورش و نیروی انسانی می‌تواند محور توسعه پایدار باشد و آینده هر کشوری در گرو این بخش است تا جایی که وقتی کشورهای توسعه افته را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم آنان در گذشته در زمینه نظام آموزشی و تربیت نیروهای انسانی خود سرمایه‌گذاری‌های فراوانی کرده‌اند که امروز به جایگاه توسعه افتگی دست یافته‌اند. 

وی با بیان این‌که براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مدعی هستیم که مدرسه کانون تعلیم و تربیت است، افزود: ما برای آن‌که به تربیت بپردازیم براساس یک واژه در این سند اعتقاد داریم که هدف و غایت و نهایت ما در آموزش و پرورش رساندن دانش‌آموزان به مراتبی از حیات طیبه است و نقشه راه ما را به رسیدن به آن نقطه ترغیب می‌کند. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین ادامه داد: ما به منظور رسیدن به این نقطه و برای تحقق زندگی پاک برای فرزندان خود به مدرسه نیاز داریم، اما امروز با کمال تاسف در بسیاری از نقاط مدرسه نداریم و ماکت آن را داریم. به گفته رحمانی، امروز هیچ‌یک از مدارس قزوین به جز تعدادی انگشت‌شمار فضای لازم را برای فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان خود ندارند تا جایی که این مساله باعث فقر حرکتی و ناهنجاری‌های اسکلتی می‌شود. 

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب فضاهای تربیتی و آموزشی استان در مقایسه با سایر استان‌های کشور گفت: قزوین به لحاظ تعداد دانش‌آموز با استانی مانند یزد برابری می‌کند در حالی که این استان به لحاظ موقعیت استراتژیکی و جغرافیایی بسیار بالاتر از آن استان است اما سرانه ما فقط 49/5 سانتی‌متر است در حالی که سرانه آموزشی یزد حتی از استانداردهای جهانی نیز فراتر است. 

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان، قزوین در حوزه فضاهای آموزشی با ۲۴۶ هزار دانش‌آموز به لحاظ تراکم دانش‌آموزان در کلاس درس جزو ۶ استان کشور است و قطعا با این مساله نمی‌توانیم بر کیفیت آموزش نیز تمرکز پیدا کنیم. رحمانی با اشاره به این‌که 1150 کلاس درس این استان بالاتر از حد ظرفیت کلاس‌بندی شده‌اند، خاطرنشان کرد: در بخش ابتدایی ۱۲۹ کلاس با ۳۲ نفر، ۳۰ کلاس با ۴۰ نفر کلاس‌بندی شده‌اند. 


تمرکز مدارس در نقاط مرکزی شهرها 

مدیرکل دفتر فنی استانداری قزوین نیز در این باره گفت: اراضی آموزشی موجود در استان تنها آموزشی بوده و حساسیت خاصی نیز برای تغییر کاربری آنها وجود دارد تا جایی که به دستور استاندار حتی فضاهایی که در چند سال گذشته با تغییر کاربری روبه‌رو شده‌اند باید دوباره بازبینی شوند. پیمان پیرمرادی توضیح داد: باید بپذیریم امروز دانش‌آموزان ما از نظز فضاهای ورزشی فقیر هستند به خصوص در مدارس غیرانتفاعی این فقر امروز بیش از گذشته احساس می‌شود. 

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات سرانه آموزشی، معضل موجود با راه‌اندازی مدارس غیرانتفاعی در گذشته تا حدودی جبران شد اما غافل از این‌که این مراکز که در منازل مسکونی و با حداقل امکانات ایجاد شدند نمی‌توانند به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای آموزشی دانش‌آموزان باشند. 

مدیرکل دفتر فنی استانداری قزوین با بیان این‌که سیاستگذاری در فضاهای آموزشی از حساسیت بالایی برخوردار است و همه به آن ایمان داریم، افزود: تمرکز فضاهای آموزشی در مراکز شهرها بیش از حاشیه‌های آن بوده و در شورای برنامه‌‌ریزی استان نیز بر این مساله تأکید شده است. 


واگذاری زمین به آموزش و پرورش 

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین نیز در این باره اظهار کرد: یکی از وظایف این اداره کل تعیین کاربری‌ها برای زمین‌های داخل و خارج از محدوده شهری است. براساس اطلاعات و آمار دستگاه‌های مختلف، این اداره کل با استفاده از ظرفیت خود در تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی نسبت به تعیین و نوع کاربری با توجه به سطح، سطوح و سرانه اقدام می‌کند. 

مسعود حق‌لطفی ادامه داد: در حال حاضر کاربری‌ها در نقاط مختلف شهر قزوین تعریف شده است که باید براساس اطلاعات داده‌شده، نقاطی که نیازمند به ساخت مدرسه هستند تعیین شوند. وی گفت: بخشی از زمین‌هایی که در اختیار ما یا شهرداری است براساس ضوابط و شرایط در اختیار آموزش و پرورش و در قالب طرح و اعتبار مصوب قرار داده می‌شود تا در قالب موضوع ماده ۱۰۰ فراخوان کاربری‌های عمومی در اختیار متقاضان مدارس غیرانتفاعی قرار داده شود. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به این‌که متاسفانه شهر قزوین با محدودیت زمین‌های دولتی روبه‌رو بوده و فضاهای خالی در آن بسیار کم است، افزود: در جلسه اخیر شورای آموزش و پرورش استان اعلام کردیم آماده همکاری در این زمینه هستیم و هر جایی که آموزش و پرورش اعلام نیاز کند و زمین دولتی داشته باشیم آماده واگذاری هستیم. 

حق‌لطفی یادآور شد: فهرست زمین‌های موجود با کاربری‌های ورزشی، مذهبی و خدمات عمومی این اداره کل به مسئولان استانی نیز ابلاغ شده است که با رفع مشکلات اعتباری قادر به واگذاری زمین‌های دولتی موجود خواهیم بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید