• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67658
+
-

پایتخت، آماده انتخاب «یاران شهر»

سران قوا، نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه آمادگی خود را برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها اعلام کردند

گزارش
پایتخت، آماده انتخاب «یاران شهر»


مجید جباری/ خبر‌نگار
4 روز تا برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها باقی مانده است. جمعه این هفته 4مرداد، ساکنان محله‌های مختلف پایتخت پای صندوق‌های رأی می‌روند تا از بین 12 هزار نامزدی که صلاحیت‌شان پس از بررسی‌های نهایی، تأیید شده، نماینده‌های خود را انتخاب و راهی شورایاری‌های محله‌های تهران کنند. حالا در آستانه برگزاری انتخابات، علاوه بر اعلام آمادگی 3قوه، استانداری، نیروی انتظامی، سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام مهندسی و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران هم که در شورای راهبردی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها حضور دارند، برای برگزاری این دوره از انتخابات «یاران شهر» پای کار آمده و آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.
این طور که از سوی هیأت اجرایی انتخابات عنوان شده، به‌دلیل برگزاری الکترونیکی انتخابات شورایاری‌ها، نتایج، خیلی زود و بلافاصله پس از اتمام رأی‌گیری اعلام می‌شود. با این حساب حدود 5روز دیگر یاران شهر در تهران مشخص می‌شوند.

تأمین امنیت شعب اخذ رأی
سرگرد سعید روزبه، نماینده فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ در شورای راهبردی پنجمین دوره انتخابات شورایاری محله‌های تهران با اشاره به آخرین تمهیدات نیروی انتظامی اعم از پلیس راهور، یگان ویژه و یگان امداد به همشهری گفت: «در آخرین جلسه شورای راهبردی، همه اقدامات لازم برای مشارکت شهروندان در انتخابات پیش‌بینی شده است. همچنین در این جلسه قرار شد سایر تمهیدات توسط سردار یعقوبی، معاونت عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به ما اعلام شود تا تمهیدات امنیتی و ترافیکی برای محافظت از همه اماکنی که برای استقرار صندوق‌های رأی درنظر گرفته شده، اندیشیده شود. به هر حال نیروی انتظامی با همه توان خود برای برقراری نظم و امنیت شهروندان تلاش خواهد کرد. مردم نیز با مشارکت خود می‌توانند به بهبود روند مدیریت شهری کمک کنند.»

برگزاری انتخابات، نشان‌دهنده آرامش ایران است
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران دیروز در صد و پنجاه و ششمین جلسه شورای شهر تهران گفت: در آستانه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در جمعه پیش‌رو هستیم و برگزاری این انتخابات در تهران همزمان با حساسیت‌ها و هیجانات در خلیج‌فارس نشان‌دهنده اوج ثبات و آرامش در کشور است. او ادامه داد: شورایاری‌ها، شورای محل هستند و مطابق اصل 7قانون اساسی آخرین زنجیره حلقه حاکمیت به شمار می‌روند که نخستین حلقه آن نهاد رهبری است و اگر هماهنگی در این زنجیره باشد قطعا کارآمدی نظام و رضایتمندی مردم را به همراه خواهد داشت. هاشمی بیان کرد: نگاه ما به انتخابات شورایاری‌ها نباید سیاسی و جناحی باشد، بلکه این مسئله فرصتی برای تبلور عمق مردم‌سالاری در نظام جمهوری اسلامی ایران است. آن هم در شرایطی که در اوج بدعهدی‌های قدرت‌های استکباری جهان قرار گرفته‌ایم. بنابراین امیدواریم با اجرای صحیح و کامل انتخابات شورایاری‌ها و شرکت پرشور مردم، باعث آبروی نظام شویم.

شورایاران، صدای محله‌ها
مهدی شیرزاد، رئیس دبیرخانه ستاد راهبردی مدیریت محله
شورایاران صدای محله‌ها هستند؛ به همین‌خاطر است که وقتی با بخشنامه و دستورالعمل آنان را مجبور به کاری می‌کنیم، از خود مقاومت نشان می‌دهند. هنگامی که بحث مشارکت مردمی به میان می‌آید، مسئولان شهری به این موضوع فکر می‌کنند که برخی وظایف خود را به مردم محله‌ها واگذار کنند. اما در این پروسه، مردم محله‌ها صرفا در بخش‌های خدماتی مانند تفکیک زباله تشویق می‌شوند؛ اما مدیریت شهری هیچ وقت مردم را در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت نمی‌دهد. از این‌رو من نسبت به شکاف موجود میان مردم و مسئولان هشدار می‌دهم و معتقدم که همه جامعه‌شناسان باید پیامدهای این جریان را تبیین و در این خصوص واکنش نشان دهند. ما با یک فرهنگ رسمی مواجه هستیم و گویی خودمان را متولی این فرهنگ می‌دانیم. از طرفی فرهنگ دیگری در متن زندگی مردم وجود دارد که با این فرهنگ رسمی سنخیتی ندارد. این در حالی است که شورایاری‌ها نماینده فرهنگی جاری در بین مردم به شمار می‌آیند. این دقیقا نقطه شکافی است که بین مردم و مدیران وجود دارد و اگر برای آن چاره‌اندیشی نکنیم، باید منتظر تبعات منفی آن برای جامعه باشیم. همچنین به باور من بازنگری در ساختار شورایاری‌ها ضرورت دارد؛ ضمن اینکه باید تلاش کنیم نگاه سیاسی به شورایاری‌ها وجود نداشته باشد.

انتخاب شهرداران با رأی مردم
حسین ایمانی جاجرمی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران
انجمن شورایاری محله که در دوره اول شورای شهر تشکیل شد، اکنون با ساختار تمرکزگرایی و برخورد بخشنامه‌ای روبه‌رو شده و این موضوع از مشکلات این نهاد است. از طرف دیگر، ساختار مدیریت شهری در ایران کهنه و ناقص است و افرادی که مسئولیت می‌گیرند، پیر و محافظه‌کار شده‌اند و نداشتن ابتکار یکی از مشکلات آنهاست. ضمن اینکه دولت مرکزی هم تمایلی به حضور شورایاری‌ها ندارد و از سوی دیگر، وجود خلأهای قانونی بسیار هم در این راستا باعث کاهش تأثیرگذاری شورایاری‌ها شده ‌است. این کاهش تأثیر‌گذاری باعث شده که هر روز از جمعیت داوطلبان شورایاری‌ها کاسته شود. از سوی دیگر، ما بحث مدیریت محله را به مدیریت خدمات محله تقلیل داده‌ایم. در طول این سال‌ها هیأت امناهایی به شورایاری‌ها اضافه شد که انتصابی بودند. اتفاقاتی که شورایاری‌ها را از هدف اصلی دور و درگیر انتخاب مدیر محله کرد. به همین دلیل بسیاری از وظایف شورایاری‌ها روی زمین ماند و مردم به این نتیجه رسیدندکه انتظاراتشان با ظرفیت شورایاری‌ها مطابقت ندارد؛ بنابراین به باور من نباید تهران را جدا از مناطق پیرامونی آن درنظر بگیریم؛ بلکه باید یک منطقه کلانشهری ایجاد شود که شهرها و روستاهای اطراف را نیز در بر بگیرد. همچنین نظام اداری شهرداری باید ارتقا پیدا کند. شوراهای منطقه باید ایجاد شوند و شهردار هر منطقه توسط مردم همان منطقه انتخاب شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید