• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67633
+
-

چه‌کسی از ناامید کردن مردم سود می‌برد؟

یادداشت
چه‌کسی از ناامید کردن مردم سود می‌برد؟


علیرضا خامسیان/ فعال اصلاح طلب
انتخاب تیتری از مصاحبه دکتر شکوری‌راد با روزنامه همشهری با عنوان چرا مردم از اصلاح‌طلبان ناامید شده‌اند؟ نگارنده را به‌عنوان یک روزنامه‌نگار بر آن داشت تا نقدی نسبت به انتخاب این تیتر بنویسم.

در هیچ جایی از پاسخ‌های دبیرکل حزب اتحاد ملت به پرسش‌های خبرنگار عنوان نشده مردم از اصلاح‌طلبان ناامید شده‌اند؛ اگرچه خبرنگار محترم تلاش داشت این گزاره را در قالب سؤال مطرح کند. اما آیا روزنامه همشهری نظرسنجی علمی از میزان رضایتمندی مردم از جریان‌های سیاسی انجام داده است که براساس آن مشخص شود مردم از اصلاح‌طلبان ناراضی هستند؟

آیا تیتر انتخابی برایند نظر افکار عمومی است؟ گفتمان حاکم یکی از دستاوردهای آن تغییر مدیریت شهری است و طبق نظرسنجی‌های انجام شده میزان رضایتمندی شهروندان از دوره جدید مدیریت شهری رشد داشته است به تعبیر دیگر مردم از این تغییر رویکرد که اصلاح‌طلبان در آن دخیل بودند رضایت نسبی دارند. اصلاح‌طلبان قاعدتا باید پاسخگوی عملکرد در حوزه‌های مختلف باشند اما ناکارآمدی بخش‌هایی از مدیریت اجرایی و حتی بخش‌های غیرانتخابی حاکمیت که اتفاقا در نارضایتی مردم مؤثر است قاعدتا نباید به پای اصلاح طلبان نوشته شود.

نقد درون‌گفتمانی به اعتقاد نگارنده به هیچ‌وجه به این معنا نیست که بدون درنظر گرفتن محدودیت‌هایی که یک گفتمان سیاسی با آن روبه‌روست عملکرد آن گفتمان را مورد ارزیابی قرار داد.

اصلاح طلبان در شرایط متفاوتی از اصولگرایان به سر می‌برند. مضیقه‌های انتخاباتی در سال‌های اخیر که نمود بارز آن در مسئله بررسی صلاحیت‌ها نشان داده می‌شود،  آنان را به تلاش برای استفاده از حداقل روزنه‌های تأثیرگذاری بر قدرت سیاسی واداشته است. جامعه کنونی به این درک و بلوغ رسیده که افول اقبال به یک جریان سیاسی یا آرای منفی آن و بهره‌گیری رقبا از این اوضاع،  لزوما پاسخگو و برآورده‌کننده نیازهای کشور و حلال مشکلات نیست. امروز پس از گذشت چند دهه از رقابت‌های سیاسی در قالب اصولگرا و اصلاح‌طلب که پیش‌تر تحت عنوان دیگری جریان داشت،  کارنامه عمل مشخصی از این جریان‌ها برای ارزیابی عملکردشان نزد مردم وجود دارد؛ کارنامه‌ای که مبنای قضاوت و تصمیم‌گیری مردم قرار خواهد گرفت.

همان زمان که فراکسیون امید در مجلس دهم اعلام موجودیت کرد برخی رسانه‌ها اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا شروع به تخریب این فراکسیون کردند و مدعی ناکارآمدی آن شدند اما مردم در انتخابات شوراها که کاندیداهای اصلاح‌طلب آن به واسطه نقش‌آفرینی اعضای فراکسیون امید تأیید صلاحیت شدند، مشارکت چشمگیری داشتند و در اکثر شهرها به این گفتمان رأی دادند که نتیجه آن تغییر مدیریت شهری شد. شکی نیست که اصلاح‌طلبان این روزها بیش از هرچیز به ضرورت پالایش درون‌گفتمانی و تقویت بنیان‌های فکری جریان متبوع خود واقف شده‌اند و در این بین رسانه‌های نزدیک به این گفتمان می‌توانند در این مهم بسیار تأثیرگذار باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید