• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67599
+
-

تکمیل عملیات مرمت کاخ‌موزه سردار ماکو تا شهریور

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی از تکمیل پروژه مرمت و احیای کاخ‌موزه باغچه جوق (سردار ماکو) در شهریور امسال خبر داد. 

«جلیل جباری» در گفت‌وگو با ایسنا مرمت و مطالعات کاخ‌موزه باغچه جوق ماکو را نماد عینی همکاری تنگاتنگ سازمان میراث فرهنگی استان با سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود شهریور امسال شاهد اتمام این پروژه تاریخی باشیم تا مردم بافرهنگ استان و کشور بتوانند بیشتر با تاریخ منطقه آزاد ماکو آشنا شوند.

وی بر ترمیم پل‌ها، اماکن و ابنیه‌ تاریخی در منطقه آزاد ماکو تاکید کرد و افزود: بازسازی محوطه تاریخی قلعه قبان ماکو از جمله احیای برج و باروهای آن جزو شاخص‌ترین کارها در حوزه حفظ و حراست از تاریخ این منطقه است. این مسئول به مطالعات باستان‌شناسی با حضور تیم کارشناسی از ارمنستان و ایران طی یک فصل در قلعه قبان ماکو اشاره کرد و گفت: فصل دوم مطالعات در این سایت تاریخی در آینده نزدیک پیگیری خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که اداره کل میراث فرهنگی استان برنامه‌های عملیاتی متنوعی برای هر شهرستان تدوین کرده است، ادامه داد: طی این اقدام ۱۲۰ بنای تاریخی، در صورت تخصیص اعتبارات لازم، ساماندهی خواهند شد. جباری احیای بافت‌های تاریخی استان از جمله در شهرستان‌های تکاب، ماکو، ارومیه و خوی را در دست اقدام عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون عملیات مرمت و احیای جداره‌های بافت تاریخی شهرهای ماکو، خوی و ارومیه در حال انجام است.

«داود فرازی» مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری آذربایجان ‌غربی هم با بیان این‌که در حال حاضر ۵۰ طرح مرمتی و حفاظت از آثار تاریخی استان در دست اجراست، اظهار کرد: از محل اعتبارات سال گذشته بیش از 50 قرارداد با شرکت‌های پیمانکار برای حفاظت و مرمت بناها و محوطه‌های تاریخی آذربایجان ‌غربی به امضا رسیده است که تعدادی از این طرح‌ها اجرا شده‌اند و تعدادی نیز در مرحله اجرا هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید