• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67529
+
-

حذف 74 درصد پرونده‌های اراضی سیل‌زده لرستان

مدیرکل مدیریت بحران لرستان: 14 هزار و 500 پرونده اراضی سیل‌زده استان توسط پژوهشکده فضایی کشور از دست بررسی خارج شد

حذف 74 درصد پرونده‌های اراضی سیل‌زده لرستان

حذف بیش از 14 هزار پرونده زمین‌های کشاورزی لرستان که در سیل فروردین امسال خسارت دیدند، موجب انتقاد مسئولان استان لرستان شده است. به گزارش ایرنا، مدیرکل مدیریت بحران لرستان می‌گوید حذف این حجم بالا از پرونده توسط سازمان فضایی کشور و نادیده گرفتن خسارات واردشده به آنها غیرقابل‌توجیه است. اما رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک وزارت کشور گفته که این پرونده‌ها حذف نشده‌، بلکه برای بررسی بیشتر، اصلاح و شفاف‌سازی به مسئولان لرستان بازگشت داده شده است.


حذف پرونده‌‌ها توجیه ندارد

مدیرکل مدیریت بحران لرستان در جلسه در جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده لرستان که با حضور رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک وزارت کشور و مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزرات جهاد کشاورزی برگزار شد، از حذف 14 هزار و 500 پرونده اراضی سیل‌زده استان توسط پژوهشکده فضایی کشور انتقاد کرد و این اقدام را غیر قابل توجیه خواند.

«غلامرضا آقامیرزایی» اظهار کرد: تشکیل 19 هزار و 600 فقره پرونده برای برآورد خسارت کشاورزان نتیجه تلاش شبانه‌روزی و 24 ساعته رئیس جهاد کشاورزی لرستان و همکاران او در شهرستان‌های استان بوده است. وی ادامه داد: اما متاسفانه سازمان فضایی کشور 14 هزار و 500 فقره پرونده را حذف کرده که با این کار، همکاران جهاد روحیه خود را از دست داده‌اند.

این مسئول گفت: اگر مثلا 2 هزار پرونده حذف می‌شد، قابل توجیه بود اما این‌که یک‌دفعه این حجم بالا پرونده حذف شود، قابل توجیه نیست.وی افزود: شاید محور کار سازمان فضایی تنها زمین‌های مسیر رودخانه کشکان بوده است. درست است که زمین‌های مسیر رود کشکان از بین رفتند، اما زمین‌های کشاورزی 11 شهرستان استان هم دچار آسیب شدند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. آقامیرزایی بیان کرد: سیل فروردین امسال بیش از 1500 میلیارد تومان به زیرساخت‌های کشاورزی لرستان خسارت وارد کرد و نمی‌توان با حذف پرونده‌ها این خسارت‌ها را نادیده گرفت.


پرونده‌ای حذف نشده است

پس از سخنان مدیرکل مدیریت بحران لرستان، «امیر شجاعان» رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک وزارت کشور و رئیس کمیته فناوری اطلاعات قرارگاه بازسازی و نوسازی سیل، موضوع حذف پرونده‌ها را رد کرد و گفت: پرونده‌ها حذف نشده‌اند. بلکه برای بررسی بیشتر و اصلاح به استان بازگشت داده شده‌اند. چراکه این اقدامات بعدها به عنوان اسناد مالی بررسی می‌شوند و باید شفاف باشند.

شجاعان اظهار کرد: ما در سامانه‌ای که برای تطبیق و جمع‌آوری اطلاعات پیش‌بینی کرده‌ایم، اطلاعات مربوط به خسارت سیل را دریافت و هر خسارتی را که در هر نقطه‌ای از کشور براثر سیل وارد شده، به‌جزءترین مقدار مشخص می‌کنیم.

وی افزود: دستگاه ذی‌ربط کار کارشناسی را انجام می‌دهد و اطلاعات را در سامانه امدادوبازسازی دولت (سجاد) وارد می‌کند. پس از دریافت اطلاعات و انجام کار کارشناسی،‌ امکان پرداخت را فراهم می‌کنیم. رئیس کمیته فناوری اطلاعات قرارگاه نوسازی و بازسازی مناطق سیل‌زده کشور ادامه داد: ما با پژوهشکده فضایی همکاری داریم و درخواست کرده‌ایم که تصاویر فضایی را در اختیار ما قرار دهند.

هم‌چنین آن‌ها برای اینکه اطلاعاتی که دریافت می‌کنیم اطلاعات دقیقی باشد، به ما کمک کنند تا بر اساس آن بتوانیم خساراتی که پرداخت می‌کنیم و منابعی که در اختیار داریم به بهترین وجه امکان‌پذیر باشد.شجاعان در رابطه با پرونده‌های برگشتی سیل‌زدگان لرستان گفت: این پرونده‌ها ایراداتی داشتند و ما خواهش کرده‌ایم که آن‌ها را تکمیل کنند. این به‌معنای حذف پرونده‌ها نیست.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات قرارگاه نوسازی و بازسازی مناطق سیل‌زده کشور گفت: پژوهشکده فضایی سه روز در لرستان مستقر بودند و آموزش‌های لازم را به کارشناسان این استان ارائه داده‌اند. شاید این افراد آموزش‌های لازم را ندیده بودند که ایراداتی در پرونده‌ها رخ داده است.


تخصیص نیمی از منابع به استان‌های سیل‌زده

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزرات جهاد کشاورزی نیز در این جلسه طی سخنانی اظهار کرد: 2۶۹۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض و 2۵۰۰ میلیارد تومان وام 4 درصد برای جبران خسارت‌های سیل در بخش کشاورزی مصوب شده که تاکنون نیمی از این منابع به استان‌ها تخصیص یافته است.«سیدمحمد موسوی» گفت: شیوه‌نامه پرداخت تسهیلات نهایی شده و این رقم برای اراضی آبی تا ۵۰ میلیون تومان است.

وی با بیان این‌که اقدامات مطلوبی قبل و بعد از سیل در لرستان انجام شده است، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و کشور همکاری مطلوبی در خصوص سامانه سجاد و ثبت اطلاعات داشته‌اند. در این راستا حدود ۲۰ هزار پرونده در لرستان تشکیل شده است.

موسوی با اشاره به این‌که ما فقط و فقط برای اراضی آبی خسارت‌دیده از سیل ۵ میلیون تومان تعریف کرده‌ایم و تولید برخی مناطق سبزی و صیفی است و این رقم نمی‌تواند پاسخگو باشد. مدیرکل مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: سیل اواخر سال گذشته و نوروز امسال ۱۳ هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان استان‌ها وارد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید