• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67509
+
-

کاوش اضطراری گورستان هوکرد جیرفت

طرح گمانه‌زنی برای تعیین عرصه، حریم و کاوش اضطراری گورستان هوکرد جیرفت کلید خورد. 

به گزارش ایرنا، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جیرفت افزود: طرح گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه، حریم و کاوش اضطراری برای شناسایی شیوه تدفین‌ها، گاه‌نگاری و وسعت این گورستان، نخستین طرح رسمی باستان‌شناسی به سرپرستی «سمیرا شیخ‌علی‌اکبری» در این محوطه به شمار می‌رود.  

 «محمد سالاری» افزود: گورستان هوکرد به دلیل عریض کردن جاده اصلی و پرتردد جیرفت به بلوک و حفر کانال آب در مجاور تپه در معرض آسیب است.

رئیس میراث فرهنگی جیرفت ادامه داد: این کاوش‌ها زیر نظر پایگاه پژوهشی انجام گرفته و بررسی‌ها در مورد شیوه تدفین و آثار به‌جا مانده سطحی این گورستان در دوره‌های مختلف انجام شده است. 

وی گفت: بیشتر یافته‌های حاصل از این کاوش از جمله ظروف سفالی و یک قطعه کف ظرف از جنس سنگ مرمر است که احتمالاً تاریخی در حدود 3 تا 4هزار سال قبل از میلاد دارند که نتایج قطعی این تحقیق بعد از مطالعه بیشتر بر روی یافته‌ها به اطلاع عموم خواهد رسید. 

سالاری گفت: در این کاوش قسمت مهم فعالیت روی یافته‌های میان‌رشته‌ای از جمله انسان‌شناسی و گیاه‌باستان‌شناسی بوده و اهمیت این مطالعات به دلیل میان‌رشته‌ای بودن این مطالب که در مورد مباحثی از قبیل مطالعات انسان‌شناسی جسمانی و گیاه‌شناسی است انجام می‌شود. 

هوکرد روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان جیرفت در استان کرمان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :