• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67489
+
-

یک شهرک بدون آب آشامیدنی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان: تمامی منطقه جوپارستان به شدت دچار مشکل کم‌آبی است، اما تأمین آب شرب شهر کرمان نسبت به جمعیت آن در اولویت قرار دارد

منابع
یک شهرک بدون آب آشامیدنی

سال ۷۲ حدود 2۸۰۰ قطعه زمین برای ایجاد شهرک جوپارستان کرمان در نظر گرفته شد. 

با وجود این‌که بیش از 2 دهه از ساخت این شهرک می‌گذرد و میلیاردها تومان هم صرف لوله‌کشی، ساخت مخزن و تامین آب شرب این منطقه شده است، بنا به گفته مسئولان وجود معارضان مانع از بهره‌مندی ۶۰۰ خانوار ساکن در این منطقه از آب سالم آشامیدنی شده است. 

به گزارش ایرنا ۲۶ سال پیش از طریق شهرداری جوپار به صورت قانونی مجوز واگذاری زمین و ساخت‌و‌ساز منازل مسکونی با مجوز استاندار وقت به کارمندان، کارگران، نهادهای دولتی و افراد واجد شرایط بومی واگذار شد. 

در سال ۱۳۷۵ از بودجه عمرانی استان کرمان چند میلیارد تومان نیز برای ساخت مخزن آب 5هزار متر مکعبی و احداث شبکه آب‌رسانی توسط شرکت آب و فاضلاب استان و حفر چاه عمیق تأمین آب با مجوز شرکت آب منطقه‌ای هزینه شد. 

اگرچه در سال ۷۸ به صورت موقت آب این چاه مورد بهره‌برداری قرار گرفت، همان سال با شکایت تعدادی از مالکان قنوات همجوار و طبق رأی مراجع قضایی این چاه پلمب شد. 

از آن زمان تاکنون که بیش از ۲۶ سال می‌گذرد، حدود ۸۰۰ نفر از شهرداری جوپار پروانه ساختمانی دریافت کرده‌اند و ۶۰۰ نفر از اهالی شهرک جوپارستان با مجوز شهرداری با آب تانکر مشغول ساخت‌و‌ساز شده‌اند. 

در حالی که آمار ساخت و سازها در شهرک جوپارستان هر روز رو به افزایش است، مردم این منطقه از آب شرب و بهداشتی به عنوان نخستین نیازهای زندگی محروم هستند و مسئولان مربوطه علت فقدان آب این منطقه را ناحیه تفرجگاهی و باغ‌ویلایی با مصرف آب فراوان ذکر می‌کنند. 


نادیده گرفتن حقوق شهروندی 

نماینده مالکان شهرک جوپارستان شهر جوپار از توابع کرمان با بیان این‌که ۲۶ سال این منطقه فاقد آب آشامیدنی است، گفت: نداشتن آب شرب و بهداشتی در شهرک جوپارستان به نوعی نادیده گرفتن حقوق شهروندی محسوب می‌شود. 

 «محسن بهره‌‌مند» افزود: ۶۰۰ خانوار ساکن در شهرک جوپارستان در حالی گرمای تابستان را تحمل می‌کنند که از نخستین نیازهای زندگی خود و خانواده‌شان بازمانده‌اند. 

وی گفت: برخی از مردم منطقه جوپارستان به علت بی‌آبی به شهرها مهاجرت کردند و به حاشیه‌نشینی روی آوردند که این کار به معضلی اجتماعی تبدیل شده است. 

این شهروند جوپاری با بیان این‌که تعدادی افراد با دریافت پایان کار در منطقه شهرک جوپارستان سکونت دارند، گفت: بسیاری از مالکان این شهرک از قشر کم‌درآمد و آسیب‌پذیر جامعه هستند و با هزینه گزاف آب غیربهداشتی را می‌خرند و زندگی می‌کنند. 


اقدامی از سوی شرکت آب منطقه‌ای انجام نشده است 

بهره‌‌مند گفت: هیچ اقدامی از سوی شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان کرمان در مورد تأمین اساسی آب این شهرک انجام نشده است. 
بهره‌‌مند گفت: نشست‌هایی با مدیران این شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای استان کرمان برگزار شده، اما به علت توافق نکردن ۲ شرکت و محول کردن وظایف به یکدیگر، برنامه آب‌رسانی به جوپارستان به تعویق افتاده است و توافقی در این زمینه انجام نمی‌شود. 

وی افزود: آب شرب شهر کرمان از منطقه جوپار تأمین می‌شود، اما ساکنان این منطقه آبی برای زندگی ندارند. 


امکان تأمین آب جوپارستان در شرایط فعلی وجود ندارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: امکان تأمین آب شرب و بهداشتی ویلا و باغ‌ویلاهای شهرک جوپارستان شهر جوپار در وضعیت کم‌آبی کنونی وجود ندارد و منابع آبی موجود کفاف تأمین آب شرب این منطقه را نمی‌دهد. 

 «محمد طاهری» با بیان این‌که تمامی منطقه جوپارستان به شدت دچار مشکل کم‌آبی است، افزود: با وجود مشکلات آبی، تأمین آب شرب شهر کرمان نسبت به جمعیت آن در اولویت قرار دارد. 


میزان مصرف آب در جوپارستان

طاهری گفت: شهر کرمان در تابستان 3 هزار لیتر بر ثانیه نیاز آبی دارد، در حالی که 1۹۰۰ لیتر بر ثانیه آب این شهر تأمین می‌شود؛ لذا برای تامین ۳۰ درصد نیاز آبی مردم این شهر کمبود وجود دارد. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با تاکید بر این‌که مصرف آب منطقه جوپارستان بیش از ۱۰۰ لیتر بر ثانیه برآورد شده است، گفت: حدود 3۴۰۰ واحد ویلایی در جوپار وجود دارد. 
وی افزود: شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در صورت تأمین منابع آبی، آمادگی تأمین آب منطقه جوپارستان را دارد.


مصرف فراوان آب در جوپارستان 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به حالت باغ‌ویلایی شهرک جوپارستان و مصرف آب فراوان این منطقه گفت: افراد ساکن در این شهرک به عنوان منطقه‌ای تفرجگاهی می‌خواهند فضای سبز درون ویلاهای خود را با آب شرب شهری آبیاری کنند که در شرایط فعلی مقدور نیست. 

«محمد طاهری» ادامه داد: بزرگ‌ترین مشکل جوپارستان تأمین آب شرب آن است؛ بنابراین نشست‌های متعددی با شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان برگزار شد که بتوانیم از طرح‌های درازمدت برای تأمین آب این منطقه بهره‌برداری کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید