• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67500
+
-

نارضایتی رانندگان از طرح جدید اتوبوسرانی زنجان

شهردار: ماهانه یک و نیم میلیون تومان یارانه برای اصلاح خطوط به رانندگان پرداخت می‌کنیم

شهری
نارضایتی رانندگان از طرح جدید اتوبوسرانی زنجان

 ساماندهی و اجرای الگوی جدید خطوط حمل‌و‌نقل درون‌شهری زنجان از هفته‌های گذشته با نارضایتی رانندگان این صنف مواجه شده و معضلاتی را در جابه‌جایی شهروندان ایجاد کرده است. 

به گزارش ایرنا، ساماندهی خطوط حمل‌و‌نقل درون‌شهری زنجان در حالی به طور جدی از سوی مدیریت شهری زنجان مطرح و مراحل اولیه آن اجرا شده است که کارشناسان و متولیان امور شهری اجرای این طرح را امری ضروری و غیرقابل اجتناب عنوان می‌کنند. 

ایده این الگو اوایل مهر سال ۹۶ یعنی حدود یک ماه بعد از شروع به کار شورای شهر جدید مطرح و یکم آبان همان سال نیز در قالب مقاله‌ای به ابعاد مختلف آن پرداخته شد. پس از طرح این ایده، مشاور طرح ساماندهی خطوط اتوبوسرانی که از مدت‌ها پیش در حال بازطراحی خطوط اتوبوسرانی بود ایده جدید را برای متولیان شهری تشریح کرد. 

در ابتدا، این طرح با انتقادات اهالی و کسبه واقع در محدوده اجرای آن و حتی با انتقادات کارشناسان امر مواجه شد، اما پس از هم‌اندیشی‌ها و نشست‌های تخصصی معایب آن رفع و در نهایت اجرای طرح جدید خطوط اتوبوسرانی شهر زنجان از پنجم تیر امسال رسما آغاز شد. 

با گذشت کمتر از یک ماه از اجرای طرح، رانندگان اتوبوسرانی زنجان از اجرای آن رضایت ندارند، چراکه معتقدند وضعیت درآمد آنان سیر نزولی گرفته است. این وضعیت تا جایی ادامه داشت که در هفته گذشته این صنف 2 روز دست از کار کشیدند و خواستار تعیین تکلیف خود شدند. 


کاهش درآمد

یکی از رانندگان با ابراز نارضایتی از اجرای این طرح گفت: من و سایر رانندگان از کاهش چشمگیر درآمد خود ناراضی هستیم. در برخی خطوط درآمد رانندگان به زیر ۵۰ هزار تومان رسیده است که کفاف خرج روزانه را نمی‌دهد. بهروزی ادامه داد: به دلیل وضعیت نامساعد اقتصاد کشور هزینه‌های استهلاک خودرو به مراتب افزایش یافته و این مساله مشکلات فعالان این صنف را افزایش داده است. 

وی افزود: هر اتوبوس روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان خرج دارد در حالی که با اجرای طرح جدید درآمد اتوبوسرانان کاهش چشمگیری یافته و این امر نگرانی‌هایی جدی را برای رانندگان به وجود آورده است. آنان خواستار بازگشت خطوط به حالت قبلی خود هستند.  

این راننده اتوبوس درون‌شهری بیان کرد: شهرداری برای حمایت از رانندگان وعده‌های بسیاری داده که به آنها عمل نکرده است. رانندگان این صنف انگیزه چندانی برای فعالیت ندارند و خواستار رفع مشکلات به وجود آمده از سوی مسئولان مدیریت شهری هستند. 


مخالفت با طرح‌های جدید

شهردار زنجان نیز با اشاره به اجرای طرح جدید خطوط حمل‌ونقل عمومی شهر زنجان گفت: همواره اجرای طرح‌های جدید با مخالفت‌هایی مواجه می‌شود، برای اجرای این طرح توانستیم رضایت کسبه فعال در خیابان‌های سعدی و سبزه‌میدان را به دست آوریم. 

مسیح‌الله معصومی خاطرنشان کرد: در گذشته ورود ۱۴۰ دستگاه اتوبوس به هسته مرکزی شهر مشکلات متعدد ترافیکی را برای شهر ایجاد کرده بود و با اجرای الگوی جدید از بار ترافیک کاسته شده است. وی ادامه داد: برای اصلاح خطوط حمل‌و‌نقل درون‌شهری زنجان کارشناسی شده و موافقت شورای تامین شهرستان و استان نیز کسب شده است. این طرح از مصوبات شورای اسلامی شهر است. 


رضایت شهروندان

شهردار زنجان گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد میزان رضایت شهروندان از اجرای طرح مطلوب است و پیش‌بینی می‌شود با گذشت زمان و نهادینه شدن طرح، میزان رضایت آنان به مراتب افزایش یابد. 

وی با اشاره به برخی مخالفت‌ها با اصلاح خطوط حمل‌و‌نقل شهری، آن را طبیعی عنوان کرد و افزود: با گردشی شدن خطوط به صورت هر ۲ هفته یک بار برخی از رانندگان که به‌صورت ثابت در محورهای پرمسافر تردد می‌کردند متضرر شده‌اند و خواهان بازگشت به رویه قبلی و ثابت کار کردن در یک محور خاص هستند. 

معصومی توضیح داد: بر این پایه، شهرداری ماهانه یک و نیم میلیون تومان یارانه برای اصلاح خطوط به رانندگان پرداخت می‌کند. شهردار زنجان یادآور شد: براساس آیین‌نامه هر اتوبوسی که بیش از ۱۰ سال عمر دارد راننده آن باید برای آزادسازی سند به شهرداری مراجعه کند. چنانچه فردی اتوبوسی با عمر کمتر از ۱۰ سال دارد می‌تواند با مراجعه به شهرداری اتوبوس خود را براساس تعریف‌های اعلام‌شده به شهرداری واگذار کند. 


هرگونه تغییر در کرایه‌ها نیازمند مصوبه شوراست

 رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل عمومی و خدمات شهری شورای اسلامی شهر زنجان گفت: اصلاح خطوط حمل‌و‌نقل درون‌شهری در شورای چهارم مورد توجه قرار گرفت اما متاسفانه به دلایل مختلف در آن زمان عملیاتی نشد.  

کاظم افشارچی اظهار کرد: علت اعتراض برخی از رانندگان به اجرای طرح یادشده، متضرر شدن به دلیل گردشی شدن فعالیت آنها در خطوط مختلف هر ۲ هفته یک بار است.  وی ادامه داد: پیش از این نیز برخی رانندگان خودسرانه و بدون مصوبه شورای اسلامی شهر نرخ کرایه اتوبوس را افزایش داده بودند در حالی که هرگونه تغییر در نرخ کرایه‌ها نیازمند مصوبه شوراست.

 رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل عمومی و خدمات شهری شورای اسلامی شهر زنجان افزود: شهرداری و شورا دسترسی مردم را به حمل‌و‌نقل عمومی مورد توجه قرار داده‌اند و در این زمینه از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات دریغ نکرده‌اند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید