• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67487
+
-

جدیت در اجرای طرح‌های آبخیزداری گلستان

 معاونت فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی گلستان گفت: آبخیزداری یکی از موثرترین روش‌ها برای مدیریت صحیح منابع آب و خاک است و توسعه اجرای این طرح‌ها در استان با جدیت دنبال می‌شود.

به گزارش ایرنا «عبدالرحیم لطفی» اظهار کرد: اعتبار امسال طرح‌های آبخیزداری گلستان از محل صندوق توسعه ملی ۲۴۰ میلیارد ریال در ۱۵ حوضه آبخیز است.

وی تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی را از اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری دانست و افزود: اجرای این طرح‌ها در کنترل فرسایش خاک و مهار سیلاب‌، توسعه و تقویت پوشش گیاهی در شیب‌های ناپایدار برای کنترل هرزآب‌ها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی تاثیر بسزایی دارد.

این مسئول گفت: گلستان دارای ۲ میلیون و ۵۰ هزار هکتار مرتع است که از این میزان یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار نیاز به عملیات آبخیزداری دارد. منابع طبیعی مطالعات فاز یک را به طور کامل انجام داده و مطالعات فاز ۲ در حال اجراست.

به گفته لطفی، تاکنون ۱۴۵ بند خاکی، ۴۲۰ سازه سنگ ملاتی و بتنی، ۱۲۰۰ سازه گابیونی (فیلتر‌کننده جریان)، ۴۶ مورد سازه سرشاخگی و کنترل‌کننده جریان‌های واریزی در گلستان اجرا شده است.

وی افزود: در ۱۰ سال اخیر ۱۶ هزار هکتار جنگلکاری و درختکاری مثمر در گلستان انجام شد که با احتساب این رقم کل جنگلکاری انجام شده از ابتدای انقلاب تاکنون به حدود ۸۰ هزار هکتار رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید