• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67449
+
-

نبود طرح جامع برای ساماندهی دستفروشان بازار رشت

رئیس اتاق اصناف گیلان با بیان این‌که طرح جامعی برای ساماندهی دستفروشان بازار رشت وجود ندارد، گفت: مشکلاتی که در زمینه نحوه ساماندهی دستفروشان بازار رشت (خیابان شیک) وجود دارد و اخیرا نیز دامنه آن گسترش یافته یک شبه حل و فصل نمی‌شود.

به گزارش تسنیم «جلال‌الدین محمد شکریه» برنامه‌ریزی با در نظر گرفتن تمامی مولفه‌های مورد نظر دستفروشان برای اسکان و ساماندهی در مکان‌های مشخص را مورد اشاره قرار داد و افزود: دستفروشان هم بالاخره عضوی از این جامعه بوده و حق حیات دارند و ایجاد فضاهایی برای کسب و کار از حقوق آنان محسوب می‌شود.

رئیس اتاق اصناف گیلان استفاده بهینه از پروژه‌هایی نظیر شب‌های روشن با هدف استقرار دستفروشان در مرکز شهر رشت را خواستار شد و عنوان کرد: ادامه اجرای این پروژه در حال حاضر به هر دلیلی متوقف شد، اما می‌شد با استفاده از ظرفیت‌های موجود در آن فعالیت‌های دستفروشان را به خوبی مدیریت کرد.

 شکریه ارائه چادرهای بادی به دستفروشان و اسکان آنان در مکان‌هایی از پیش مجهز شده را یکی دیگر از راهکارها برای حل مشکل ساماندهی دستفروشان دانست و گفت: مشابه همین کار در کشور مجاور، جمهوری آذربایجان انجام شده و اتفاقا نتایج و بازخوردهای بسیار مثبتی داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در همین شهر مکان‌هایی در اختیار دستگاه‌ها و شهرداری رشت قرار دارد که بدون استفاده باقیمانده‌اند.

این مسئول تجهیز این مکان‌ها از طریق مشارکت سرمایه‌گذاران و اسکان دستفروشان در آنجا را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: شهرداری رشت با جذب مشارکت یکسری از دستگاه‌ها و سرمایه‌گذاران می‌تواند به تدریج دستفروشان را ساماندهی کند، البته این کار زمان‌بر است و به برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد.

 نایب رئیس اتاق اصناف استان با بیان این‌که بازارچه‌های موجود در رشت بیشتر به میوه و تره‌بار اختصاص یافته‌اند، تصریح کرد: واگذار کردن این بازارچه‌ها توسط شهرداری رشت باعث شده در روند استقرار و ساماندهی دستفروشان اختلال ایجاد شود.

شکریه اظهار کرد: سال‌هاست طرح جامعی برای ساماندهی دستفروشان این قسمت از شهر در نظر گرفته نشده است، از طرفی بسیاری از دستفروشان نیز به سبب فعالیت چندین و چند ساله در بازار، مشتریان خاص خود را دارند.

وی با بیان این‌که در صورت آسیب دیدن دستفروشان، جامعه نیز آسیب می‌بیند و ضرر و زیان آن در درجه نخست متوجه جامعه می‌شود، افزود: دستفروشان خیابان شیک بر این باور هستند که در صورت خروج آنها از این مکان، کسب و کار آنان دچار اختلال می‌شود به همین علت مقابل ساماندهی مقاومت می‌کنند.

رئیس اتاق اصناف گیلان ایجاد اطمینان در دستفروشان از یک طرف و در اختیار قرار دادن فضاهایی مشخص و مناسب در شهر را 2 راهکار شهرداری رشت برای حل مشکل فعالیت این افراد دانست و گفت: به نظر من اگر امکانات به خوبی تامین شود دستفروشان در مقابل ساماندهی مقاومتی از خود نشان نمی‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید