• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67448
+
-

سیلندر به دوشان

ناظر طرح‌های گاز استان: در حال حاضر زابل سومین شهر در کشور است که با روش سی‌ان‌جی و سیلندر گازرسانی می‌شود

گزارش
سیلندر به دوشان

فرشته بامری| خبرنگار:

رئیس جمهوری در اولین سفر استانی خود در سال ۹۶ به مردم سیستان قول داد در سال ۹۷ گاز به زابل خواهد رسید. این در حالی است که گاز فقط با سی‌ان‌جی به شهر زابل، که مرکزی‌ترین شهر منطقه سیستان محسوب می‌شود، رسیده است. 

همچنین یازدهم اسفندماه سال گذشته خبر افتتاح و بهره‌برداری از پروژه گازرسانی به شهرستان زابل در خانه شهید عظیم پنجه‌کوبی با حضور استاندار، فرماندار زابل و «حبیب‌الله دهمرده»، نماینده مردم سیستان و بلوچستان، و دیگر مسئولان کشور در خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها منتشر شد تا گاز به صورت سی‌ان‌جی از طریق ایستگاه دختر در اختیار خانواده‌هایی که اقدام به لوله‌کشی و علمک‌گذاری کرده بودند، قرار گیرد.

 در آن زمان ‌این پروژه یعنی گاز‌رسانی با کمک سی‌ان‌جی با اعتبار 20 میلیارد تومان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. 

اکنون که شرایط تامین گاز به وسیله سی‌ان‌جی فراهم شده، حدود هزار واحد مسکونی می‌توانند با همین ایستگاه سی‌ان‌جی از نعمت گاز خانگی بهره‌‌مند شوند، اما با توجه به ظرفیت‌های موجود این رقم باید تا 4هزار واحد افزایش یابد، زیرا اکنون فقط ۲۰ خانواده در شهر زابل از نعمت گاز خانگی بهره‌‌مند هستند.

این در حالی است که شرایط برای لوله‌کشی گاز خانگی در شهر زابل فراهم است، اما شهروندان به دلیل هزینه‌های بالای لوله‌کشی منازل، استقبالی از این طرح نکرده‌اند. 

در حقیقت انتظار می‌رفت در سال ۹۷ تمامی شهروندان زابلی از نعمت گاز خانگی بهره‌مند شوند که این مهم محقق نشده است. 

یکی از شهروندان زابلی می‌گوید: با روشن شدن مشعل نمادین گاز در اسفندماه سال گذشته در زابل، هنوز سیلندرهای گاز بر دوش مردم منطقه سیستان سنگینی می‌کند. 

 «میثم عزیزیان» می‌افزاید: هنوز برای مصارف خانگی مانند حمام و آشپزخانه از سیلندر گاز استفاده می‌کنیم. با تمام شدن حجم گاز سیلندر راهی خیابان‌های شهر زابل می‌شویم که با وجود گرمای بالای هوای زابل مجبوریم در صفی طولانی برای دستیابی به کپسول‌ها انتظار بکشیم. 

وی ادامه می‌دهد: انجام حفاری و لوله‌گذاری، درد کپسول به دوش بودن سیستانی‌ها را دوا نمی‌کند. 

این پروژه نیازمند انتقال گاز به شبکه و رساندن آن به مرحله نصب علمک در منازل مردم است؛ از طرفی هزینه لوله‌کشی گاز خانگی بالاست و پرداخت آن برای شهروندان دشوار است. 


دشواری تهیه سیلندر در زمستان‌ها 

یکی از بانوان منطقه سیستان هم می‌گوید: من خانه‌دار هستم و همسرم فوت کرده است؛ بنابراین بار زندگی را به تنهایی به دوش می‌کشم. به دنبال سیلندرهای گاز رفتن و ایستادن در صف گاز واقعاً برایم دشوار است؛ گاهی تأمین سیلندر را به همسایه‌ها می‌سپارم.

 اما همیشه نمی‌توان از دیگران انتظار داشت و خودم با طی مسیر و حمل سیلندر با ماشین‌های دربستی به محل تعویض سیلندرها می‌روم. 

 «فاطمه بهلولی» می‌افزاید: تهیه سیلندر در زمستان‌ها بسیار دشوار می‌شود؛ زیرا با فصل سرما تقاضای سیلندر گاز افزایش می‌یابد و به تبع آن صف‌های گاز هم طولانی‌تر می‌شود. تا چند روز در صف انتظار می‌مانیم، در حالی که اگر گاز به منازل برسد دیگر این دغدغه‌ها را نخواهیم داشت. 

وی ادامه می‌دهد: لوله‌کشی گاز خانگی نیازمند هزینه بالایی است که از عهده مردم زابل بر نمی‌آید و این هزینه بالا سبب می‌شود از لوله‌کشی گاز خانگی استقبال نشود. 


پیش‌بینی اجرای 20 کیلومتر گازرسانی 

ناظر طرح‌های گاز استان در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده باید در شهر زابل ۷۵۰ کیلومتر طراحی شبکه صورت گیرد که تاکنون ۵۸ کیلومتر آن اجرایی شده است. پیش‌بینی می‌شود طی هفته‌های آینده ۲۰ کیلومتر دیگر شامل خیابان دانشگاه، ولی‌عصر و مهرعلی جهانتیغ هم لوله‌گذاری شود. 

«علی شهرکی» با اشاره به این‌که زمینه برای اشتراک‌پذیری ۴۰۰ خانوار فراهم است، می‌افزاید: تلاش شده با کمک مالی از طریق ارائه تسهیلات بانکی به خانواده‌ها زمینه را برای استقبال مردم و تسریع در روند اشتراک‌پذیری در منطقه فراهم کنیم. 

وی ادامه می‌دهد: بر اساس زمان‌بندی مشخص ۲هزار مشترک در شهر زابل از نعمت گاز خانگی بهره‌‌مند خواهند شد. 


۲ پروژه خط انتقال گاز در زابل 

شهرکی می‌گوید: در حال حاضر شهر زابل سومین شهر در کشور است که با روش سی‌ان‌جی گازرسانی می‌شود، اما پس از اتمام پروژه خط انتقال گاز زاهدان - زابل، این شهر نیز از خط سراسری گاز استفاده خواهد کرد. 

ناظر طرح‌های گاز استان می‌گوید: خط انتقال گاز سه‌راهی دشتک در اسفندماه سال گذشته آغاز به کار کرده است و پیش‌بینی می‌شود در بازده زمانی کمتر از 2 سال بتوانیم گاز را از طریق لوله به شهر زابل برسانیم. 

شهرکی می‌افزاید: اکنون ۲ پروژه خط انتقال گاز برای زابل در استان سیستان و بلوچستان اجرایی می‌شود؛ نخست خط انتقال گاز از زاهدان به سه‌راهی دشتک به طول ۱۱۰ کیلومتر و پیمانکار در حال اجرای کار است. خط انتقال گاز دیگر هم شامل سه‌راهی دشتک تا شهر زابل به طول ۱۱۰ کیلومتر اجرا می‌شود. 


شروع گازرسانی در استان از سال 93 

استان سیستان و بلوچستان تا سال 93 تنها استان کشور بود که از نعمت گاز بی‌بهره بود و این موضوع به لحاظ اقتصادی و اجتماعی مشکلاتی را برای مردم این استان به وجود آورده بود.

 در سال 93 با گازرسانی به ایرانشهر، 7 هزار مشترک خانگی، یک نیروگاه و یک جایگاه سی‌ان‌جی در استان سیستان و بلوچستان از نعمت گاز بهره‌‌مند شدند، اما بقیه استان بی‌بهره از نعمت گاز ماند.

 بعد از سال‌ها تأخیر در گازرسانی به سیستان و بلوچستان، مقرر شده بود در نیمه نخست سال 95 گاز به دومین شهر این استان یعنی شهر زاهدان برسد، اما این مهم باز هم محقق نشد و به تأخیر افتاد. 

تا این‌که این کار 10 اسفند 95 با حضور رئیس‌جمهوری محقق شد و روشن شدن شعله گاز در میدان گاز شهر زاهدان خبر از تکمیل خط لوله 262 کیلومتری ایرانشهر - زاهدان داد و سپس گازرسانی به شهر زابل هم در دستور کار قرار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید