• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67423
+
-

تخلفی به نام «حق دست پزشک»

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده استان کرمانشاه با بیان این‌که پزشکان حق ندارند هیچ وجهی را خارج از تعرفه‌های قانونی که برای آنها تعیین شده از بیمار اخذ کنند، گفت: اخذ مبلغی به عنوان «حق دست پزشک» تخلف است و چنین رقمی را در چارچوب تعرفه‌ها نداریم. به گزارش ایسنا «عبدالرضا یاری» با بیان این‌که تنها رقمی که پزشکان حق دریافت آن را دارند، همان تعرفه‌ای است که برای آنها در بخش‌های مختلف تعیین شده، اظهار کرد: اخذ هرگونه مبلغ دیگر غیرقانونی و تخلف است. 

وی ادامه داد: این رقم تحت هر عنوانی از جمله حق دست پزشک و... اخذ شود، تخلف است و تفاوتی با اخذ زیرمیزی ندارد. یاری اضافه کرد: اخذ هرگونه وجهی که وجهه قانونی دارد، باید از سوی دستگاه‌های مربوطه مانند دانشگاه علوم پزشکی اطلاع‌رسانی شود تا مردم در جریان تعرفه آن قرار بگیرند. رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده استان کرمانشاه با بیان این‌که پزشکان هم در برابر قانون به عنوان فرد صنفی شناخته می‌شوند و باید چارچوب‌های قانونی را رعایت کنند، یادآور شد: جایگاه اجتماعی پزشکان و شرایطی که برای کمک به زندگی افراد دارند باعث نمی‌شود رقم اضافه از مردم دریافت کنند. 
یاری با اشاره به این‌که موارد زیادی از پرونده‌ها را داریم که مردم از اجحاف پزشکان گلایه دارند، افزود: متاسفانه در این زمینه خلأ قانونی داریم که دست ما را بسته است.

به گفته رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده استان کرمانشاه، بر اساس قانون رسیدگی به تخلف پزشکان باید از مجرای کمیسیون ماده 11 بگذرد و سپس به مراجع قانونی ارجاع شود. این کمیسیون متشکل از خود پزشکان از جمله دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی و... است که معمولا به‌سختی علیه هم‌صنفی خود رای می‌دهند. وی خواستار اصلاح این خلأ قانونی شد که نیازمند ورود نمایندگان مجلس به این موضوع است. 

یاری عنوان کرد: حداقل باید نماینده‌ای از خود مردم یا یک دستگاه بی‌طرف دیگر در این کمیسیون ماده 11 حضور داشته باشد تا به شیوه بهتری به تخلفات رسیدگی شود.رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده استان کرمانشاه گفت: باید میزانرضایت مردم از کمیسیون ماده 11 سنجیده و بررسی شود که آیا میزان پرونده‌های تخلفی تشکیل شده در این کمیسیون با تخلفاتی که پزشکان در واقعیت انجام می‌دهند، برابر است یا نه. ‌

این خبر را به اشتراک بگذارید