• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67371
+
-

سایه بلوای نفتکش‌ها بر مهم‌ترین انتخاب انگلیسی‌ها

سایه بلوای نفتکش‌ها بر مهم‌ترین انتخاب انگلیسی‌ها


بحران نفتکش‌ها میان ایران و انگلیس در بدترین زمان ممکن یعنی در اوج برگزاری رأی‌گیری برای تعیین تکلیف کرسی نخست‌‌وزیری این کشور رخ داده است؛ ماجرایی که احتمالا سرعت سقوط «جرمی هانت»، یکی از 2نامزد نهایی، را شدت خواهد بخشید.
وزیر خارجه انگلیس که اکنون در صحنه سیاست داخلی برای به‌دست‌آوردن رهبری حزب محافظه‌کار و کرسی نخست‌وزیری درگیر رقابت با «بوریس جانسون» است، از روز جمعه ناگهان در کانون یک بحران ناخواسته قرار گرفته که ضعف در مدیریت آن، او را بیش از پیش از کرسی نخست‌وزیری دور کرده است. حدود 160هزار عضو حزب محافظه‌کار انگلیس طی روزهای اخیر مشغول ثبت آرای خود بوده‌اند تا جانشین خانم می ‌را که در پی ناتوانی در حل بحران برگزیت از سمت نخست‌وزیری و رهبری حزب استعفا کرده، تعیین کنند. با توجه به پایان مهلت ثبت رأی اعضای حزب محافظه‌کار در شامگاه فردا، کمتر از 48ساعت دیگر تکلیف جانشین خانم ترزا می مشخص می‌شود. در شرایطی که جانسون طبق تازه‌ترین نظرسنجی‌ها حدود دوسوم آرای اعضای حزب حاکم را دارد، جرمی هانت باید به‌دلیل عملکرد ضعیف در مدیریت تنش اخیر با ایران، شانس ناچیز خود برای پیروزی را هم تمام‌شده تلقی کند. جرمی هانت ساعاتی پس از انتشار خبر توقیف نفتکش متعلق به انگلیس در تنگه هرمز، اقدام ایران را قدم گذاشتن به «مسیری خطرناک» خواند و هشدار داد اگر نفتکش توقیف‌شده ‌آزاد نشود، ایران با «عواقب جدی» روبه‌رو خواهد شد. هانت در عین حال تأکید کرد که انگلیس به‌دنبال متوسل‌شدن به گزینه‌های نظامی برای آزادی نفتکش نیست و مسیرهای دیپلماتیک را برای حل موضوع دنبال خواهد کرد.
بحران نفتکش‌ها میان ایران و انگلیس درست در سالگرد ورود جرمی هانت به وزارت خارجه انگلیس اتفاق می‌افتد و احتمالا پایان‌بخش دوره حضور او در این پست هم خواهد بود. نظرسنجی روزنامه گاردین نشان می‌دهد او تنها حدود 30درصد از آرای اعضای حزب محافظه‌کار را دارد. احتمالا با پیروزی جانسون در انتخابات درون‌حزبی که به‌معنای انتخاب او به‌عنوان نخست‌وزیر آینده انگلیس خواهد بود، هانت نیز باید با پست وزارت خارجه خداحافظی کند تا جانسون فرد دیگری را که در زمینه سیاست‌ خارجی دیدگاه‌های نزدیک‌‌تری به او دارد، به این سمت منصوب کند.


معادله پیچیده انتخابات در انگلیس
نامزدهای متعدد برای تصدی کرسی رهبری حزب حاکم محافظه‌کار در انگلیس در مرحله‌های مختلف از گردونه رقابت حذف شده‌اند تا اکنون جرمی هانت و بوریس جانسون تنها نامزدهای باقیمانده در صحنه باشند. به‌دلیل اینکه ترزا می ‌پیش از موعد مقرر از سمت خود کناره‌گیری کرده است، کرسی رهبری او تنها به رأی اعضای حزب گذاشته شده است. بنابراین از آنجا که رهبر حزب محافظه‌کار به‌عنوان حزب حاکم، در جایگاه نخست‌وزیری قرار می‌گیرد، برای نخستین‌بار 160هزار عضو این حزب به جای 65میلیون نفر انگلیسی تصمیم‌گیری می‌کنند و نخست‌وزیر آینده را تعیین خواهند کرد. به‌عبارت دیگر 160هزار نفری که تنها با پرداخت 25پوند به‌عنوان حق عضویت سالانه عضو حزب محافظه‌کار شده‌اند، برای کل انگلیس تعیین تکلیف خواهند کرد؛ ماجرایی که خود به‌تنهایی در انگلیس سر‌و‌صدای بسیار به پا کرده و بار دیگر نشان‌دهنده آشفتگی بی‌سابقه در فضای سیاسی این کشور است. حزب محافظه‌کار درمیان‌
طیف‌های سیاسی جزو احزاب راست دسته‌بندی می‌شود. نگاهی به آمار ارائه‌شده از سوی این حزب نشان می‌دهد بیش از نیمی از اعضای حزب، بیشتر از 50سال سن دارند. همچنین حدود 85درصد اعضا متعلق به طبقه متوسط هستند. فارغ از این، از هر 10عضو حزب محافظه‌کار، 7نفر آنها مرد هستند. بنابراین می‌توان‌ نتیجه گرفت که نخست‌وزیر بعدی انگلیس احتمالا گزینه مورد نظر مردان طبقه متوسطی است که بیش از 50سال سن دارند. گاردین در گزارش خود، دلیل اصلی اعضای حزب محافظه‌کار برای انتخاب بوریس جانسون را وعده‌های او برای خارج‌کردن برگزیت از بلاتکلیفی دانسته‌اند. آنها همچنین جانسون را برای مقابله با جرمی کوربین، رهبر حزب رقیب یعنی حزب کارگر، فردی توانمندتر می‌دانند.


جرمی هانت

جرمی هانت پیش از ورود به مجلس در سال2005، در ژاپن به‌عنوان معلم زبان انگلیسی مشغول به‌کار بود. 5سال پس از ورودش به مجلس و پس از بازگشت محافظه‌کاران به صحنه قدرت، او ابتدا به‌عنوان وزیر فرهنگ و سپس به‌عنوان وزیر بهداشت وارد کابینه شد. هانت به‌عنوان وزیر فرهنگ، مسئول برگزاری المپیک2012 لندن بود. او سپس بین سال‌های 2012 تا 2018 به‌عنوان وزیر بهداشت فعالیت کرد تا بیش از هر وزیر بهداشت دیگری در انگلیس این پست را در اختیار داشته باشد. هانت در دانشگاه آکسفورد، فلسفه، اقتصاد و سیاست خوانده است. دیوید کمرون و بوریس جانسون از دانشجویان هم‌دوره او در آکسفورد بوده‌اند.


بوریس جانسون

بوریس جانسون یکی از شناخته‌‌شده‌ترین سیاستمداران انگلیس است. فعالیت سیاسی او چه زمانی که در مجلس حضور داشت، چه طی 8سالی که شهرداری لندن را در اختیار گرفت و چه در دوره 2ساله فعالیتش به‌عنوان وزیر خارجه همیشه با جنجال همراه بوده است. جانسون در سال2001 وارد مجلس شد. پیش از آن، او مشغول روزنامه‌نگاری بود. جانسون در سال2008 به عنوان شهردار‌ لندن انتخاب شد. در دوره حضور او در شهرداری لندن، آمار جرم و جنایت در این شهر کاهش پیدا کرد و وضعیت مسکن و حمل‌و‌نقل عمومی بهبود یافت. او همه‌جا این 3دستاوردش در شهرداری لندن را فریاد زده است. حمایت از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یا همان برگزیت، یکی از جنجالی‌ترین اقدامات او طی سال‌های گذشته بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید