• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67218
+
-

بیمارستان هشتگرد؛ شاید وقتی دیگر

این پروژه درمانی پس از گذشت 25 سال ، 50 درصد پیشرفت دارد

درمان
بیمارستان هشتگرد؛ شاید وقتی دیگر

فرزاد عسگری | البرز- خبرنگار


پس از گذشت 25 سال از ایجاد شهرجدید هشتگرد، این منطقه با جمعیتی بالغ بر 42 هزار نفر بیمارستان ندارد. از کلنگ‌زنی ساختمان تنها بیمارستان شهرجدید بیش از 20 سال می‌گذرد، اما این طرح همچنان نیمه‌تمام باقی مانده است. 
پیش‌بینی می‌شود پس از تحویل مسکن مهر به افراد و آغاز طرح‌های جدید، جمعیتی بیش از 500 هزار نفر ساکن شهرجدید هشتگرد شوند. در حال حاضر امکان افزایش جمعیت در این منطقه درحالی که بدیهی‌ترین امکانات زندگی در آن نیست، وجود ندارد. طبق اصول بهداشت جهانی، باید به‌ازای هر 30 هزار نفر، یک بیمارستان مجهز وجود داشته باشد، در حالی که در شهرجدید به داشتن 2 درمانگاه شبانه‌روزی خصوصی بسنده شده است. 


ضعف‌های بخش درمانی

یکی از اهالی فاز 2 شهرجدید هشتگرد در این باره می‌گوید: ساکن تهران بودم و حدود 4 سال پیش پس از آن‌که بازنشسته شدم، به شهرجدید هشتگرد نقل مکان کردیم. چیزی که به ما وعده داده شده بود به‌هیچ‌وجه عملی نشد که ساخت بیمارستان و بازار بزرگ از جمله این وعده‌ها بودند.
«کریم بالازاده» ادامه می‌دهد: 2‌درمانگاه در شهرجدید هشتگرد وجود دارد که یکی از آنها شبانه‌روزی است. تعداد مراجعان زیاد به این درمانگاه‌ها باعث شده کیفیت خدمات‌دهی آنها کاهش یابد. پزشکان متخصص  کافی نیز به این درمانگاه نمی‌آیند و تنها راه بیماران مراجعه به پزشک عمومی است. نزدیک‌ترین بیمارستان به شهرجدید، بیمارستان تامین اجتماعی هشتگرد و بیمارستان امام جعفرصادق(ع) است که حداقل 20 دقیقه با این منطقه فاصله دارند.


درمانگاه‌هایی که نیروی متخصص ندارند

یکی دیگر از اهالی شهرجدید هشتگرد با انتقاد از عملکرد درمانگاه‌های این منطقه می‌گوید: دست دخترم حین بازی کردن صدمه دید و به یکی از این درمانگاه‌ها مراجعه کردیم، اما هیچکس پاسخگوی ما نبود یعنی نیروی متخصصی برای رسیدگی به امور نداشتند. وقتی منطقه‌ای بیمارستان نداشته باشد، درمانگاه‌های آنجا به بیمار به چشم مشتری نگاه می‌کنند و خدمات‌دهی بر مبنای پرداخت هزینه‌های بیشتر، بهتر می‌شود.
«زهرا والایشی» ادامه می‌دهد: مسئولان شهرجدید باید بیشتر به فکر مردم باشند. چندین سال است همه به مردم قول تکمیل پروژه بیمارستان را می‌دهند، درحالی که هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.
 

مشکلات انتقال سند 

رئیس شورای شهرجدید هشتگرد درباره علت توقف ساخت بیمارستان این منطقه، می‌گوید: از سال 94 شهرداری شهرجدید تکمیل این طرح مهم را به عهده گرفت و در جلسه‌ای با بخش خصوصی، ساخت‌و‌ساز آن به یکی از خیران منطقه واگذار شد. مالک کنونی زمین شهرداری هشتگرد است، اما سند زمین همچنان به نام شرکت عمران شهرجدید باقی مانده، به همین دلیل امکان انتقال سند به نام سازنده امکان‌پذیر نیست.
«شمس‌الله ارمنده‌ای» ادامه می‌دهد: طبق قاعده‌ای که در شهرهای جدید وجود دارد، املاک تنها زمانی می‌توانند سند داشته باشند که گواهی پایان کار آنها صادر شده باشد. از طرف دیگر ما در تکمیل زیرساخت‌های ساختمان نیز محدودیت‌هایی داریم، زیرا تمام اصول و نقشه ساختمان بیمارستان باید توسط دانشگاه علوم پزشکی البرز تایید شود.

وی می‌افزاید: طی رایزنی‌هایی که شورا با شرکت عمران شهرجدید انجام شده، قرار است پس از تایید مجمع شهرهای جدید کشور، ملک ساختمان به نام شهرداری بخورد تا از این طریق برای دریافت مجوز ساخت بیمارستان اقدام کنیم.
وی همچنین با اشاره به این نکته که بیمارستان شهرجدید یک مجموعه 120‌تختخوابی است، می‌افزاید: به این دلیل که تعداد تخت‌های این بیمارستان زیاد است، بخشی از اصول ساختمانی آن باید توسط وزارت بهداشت نیز تایید شود. 

ارمنده‌ای در پاسخ به این سوال که تاکنون ساخت بیمارستان چقدر پیشرفت داشته است، می‌گوید: ساخت این مجموعه پیشرفت 50 درصدی داشته است و به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود و امیدواریم در نیمه نخست سال 99 بتوانیم از این مجموعه به نفع مردم هشتگرد و شهرجدید بهره‌برداری کنیم.
وی با بیان این‌که بیمارستان نیازمند تجهیزات خارجی است ادامه می‌دهد: برخی اقلام و تجهیزات در ایران وجود ندارد و لازم است از خارج از کشور تهیه شود که با توجه به شرایط اقتصادی و نوسانات بازار ارز با مشکلاتی در این خصوص مواجهیم که باعث می‌شود افتتاح بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی به تعویق بیفتد.
رئیس شورای شهرجدید هشتگرد می‌افزاید: اکنون 2 درمانگاه خصوصی و یک پایگاه اورژانس در شهرجدید هشتگرد مستقر هستند که به خدمات‌دهی به همشهریان مشغولند.


لزوم صدور مجوز از دانشگاه علوم پزشکی البرز

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز درباره علت صادر نشدن مجوز از طرف دانشگاه علوم پزشکی برای تکمیل ساختمان بیمارستان شهرجدید می‌گوید: سامانه‌ای برای صدور مجوز ساخت اماکن درمانی در وزارت بهداشت و درمان کشور وجود دارد. هرگونه مکان درمانی و بهداشتی پیش از آغاز به ساخت باید در این سامانه احراز هویت کند تا مجوزی مبنی بر اجازه ساخت‌و‌ساز برای آنها صادر شود. 
«سیامک جبارزاده» ادامه می‌دهد: مساله هویتی ساختمان بیمارستان شهرجدید هشتگرد هنوز روشن نشده و سند و مدرکی برای این ساختمان وجود ندارد که بر مبنای آن بتوان مجوز تکمیل ساختمان را صادر کرد. ساخت این طرح چندین بار بین سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف دولتی رد و بدل شده در نتیجه مدارک کافی و مستند برای انجام امور اداری صدور مجوز وجود ندارد.
 

قصه پر غصه یک پروژه 


وجود امکانات و مراکز درمانی در شهرهای کوچک و بزرگ یک ضرورت انکارناپذیر است و برخورداری شهروندان از این مراکز و امکانات با مسئولیت‌پذیری و همت مسئولان رابطه‌ای مستقیم دارد، اما این موضوع در شهر جدید هشتگرد که روزبه‌روز بر جمعیت آن افزوده می‌شود، مورد غفلت واقع شده و هرچند کلنگ بیمارستان شهر سال‌هاست زده شده، اما به دلیل مشکلاتی که بین سازمان‌ها و ادارات مختلف وجود دارد، هنوز تکمیل نشده است؛ اختلافاتی که تنها به ضرر مردم است. 
به گزارش همشهری، فرماندار شهرستان ساوجبلاغ با بیان این‌که فاز نخست بیمارستان شهرجدید هشتگرد در سال 99 عملیاتی می‌شود، می‌گوید: البته ممکن است شرایط اقتصادی این موضوع را با تأخیر مواجه کند.

«ابوالقاسم پالیزگیر» می‌افزاید: اورژانس و قسمت‌های اولیه این بیمارستان جزو فاز نخست به شمار می‌آیند و با توجه به زمان‌بندی انجام عملیات فازهای مختلف طرح تعریف خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: 75 درصد طرح توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود و 25 درصد مابقی نیز بر عهده شهرداری و شورای شهر شهرجدید هشتگرد بوده که با رویکرد استفاده از بخش خصوصی در انجام امور شهری انجام شده است. البته مدیریت شهری هشتگرد در نظر دارد این سهمیه‌بندی‌ها را تغییر داده و به درصد بخش خصوصی اضافه 
کند.

پالیزگیر به گذشت 25 سال از آغاز این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: ساخت بیمارستان شهرجدید هشتگرد در ابتدا بر عهده شرکت عمران بود که با گذشت 18 سال حدود 10‌الی 15 درصد پیشرفت داشت. پس از آن به تأمین اجتماعی تحویل داده شد که پس از گذشت یک دهه و ناتوانی این مجموعه به شهرداری شهر جدید واگذار شد.
وی ادامه می‌دهد: در نشستی که سال 93 با مدیریت شهری شهرجدید هشتگرد برگزار کردیم، مطرح شد که ساخت بیمارستان، نگهداری و رسیدگی به آن کار مدیریت شهری نیست و اگر 10 سال هم در شهرداری شهرجدید هیچ کاری انجام نشود و حتی حقوق کارمندان نیز پرداخت نشود، توان ساخت بیمارستان را نخواهد داشت.
فرماندار شهرستان ساوجبلاغ با اشاره به این‌که از اوایل سال 94 تاکنون بیمارستان حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، می‌گوید: تاکنون حداقل 30 میلیارد تومان برای این ساخت این بیمارستان هزینه صرف شده است و با اعتباری حدود 100 میلیارد تومان می‌توان مابقی عملیات را اجرایی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید