• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67209
+
-

جدال با خشکسالی

با توجه به این‌که منابع تامین آب بیشتر روستاهای بندرعباس، سیریک، بشاگرد، قشم و بندرخمیر خشک شده یا افت کیفیت پیدا کرده‌اند، بیش از ۲۰۰ روستا در استان هرمزگان با بحران کم‌آبی روبه‌رو است

اقلیم
جدال با خشکسالی

اقلیم گرم و خشک هرمزگان بیش از 2 دهه است با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند.

 خشکسالی بیلان تمام دشت‌های این سرزمین را به پایین‌تر از صفر یعنی منفی رسانده و ۳۸ دشت از ۷۴ دشت آن را ممنوعه کرده است.

 به گزارش ایرنا، مابقی نیز از لحاظ ظرفیت آب‌های زیرزمینی ضعیف‌اند و از نظر شوری نیز غیرقابل استفاده. نیاز آبی روزانه استان هرمزگان 4۱۰۰ لیتر است ولی میزان تولید کنونی 3۲۰۰ لیتر بر ثانیه است. به عبارت دقیق‌تر این استان ۹۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد. 


کاهش منابع آبی در روستاها

هرمزگان دارای 1۷۱۳ روستا با جمعیتی بیش از ۷۵۰ هزار نفر است. بر اساس آمارهای موجود بیش از ۸۰ درصد از منابع آبی در روستاهای استان بر اثر خشکسالی و برداشت‌های بی‌رویه کاهش یافته است. 

همه منابع تامین آب در روستاها به خصوص روستاهای شهرستان‌های بندرعباس، سیریک، بشاگرد، قشم و بندرخمیر خشک شده یا افت کیفیت پیدا کرده‌اند. به طوری که هم‌اکنون در هرمزگان بیش از ۲۰۰ روستا با بحران بی‌آبی و کم‌آبی روبه‌رو هستند. 

با توجه به شاخص بالای جمعیت ساکن در روستاهای استان برای حفظ و ماندگاری این جمعیت و جلوگیری از مهاجرت آن‌ها به شهرها، توجه به زیرساخت‌های اساسی و تأمین آب آشامیدنی، موضوعی مهم و اجتناب‌ناپذیر است. 


۲۲۰۰ لیتر بر ثانیه، نیاز آبی 

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گفت: نیاز آبی روستاهای هرمزگان ۲۲۰۰ لیتر بر ثانیه است که اکنون 1۳۶۰ لیتر بر ثانیه تامین می‌شود. «خلیل یکتاپرست» تصریح کرد: ۸۴۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب در روستاها وجود دارد که با بهره‌برداری از طرح‌های جدید این میزان کاهش می‌یابد. 

وی بیان کرد: بر اثر خشکسالی‌های اخیر، سطح آب ۹۰ درصد از دشت‌های استان با افت معادل 5/0 متر و حداکثر ۲۸ متر روبه‌رو شده‌اند که باعث خشک شدن ۲۲ حلقه چاه، ۱۶ دهنه چشمه، کاهش آبدهی ۱۳۵ حلقه چاه و تضمین کیفیت ۱۸۳ حلقه چاه آب آشامیدنی شده است. 

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های منابع آب‌ شیرین در استان، شرکت آب و فاضلاب روستایی با احداث بیش از ۲۸ مجتمع آب‌رسانی در روستاها با بهره‌گیری از منابع آبی مطمئن و همچنین استفاده از تکنولوژی شیرین‌سازی آب‌های شور دریا از طریق احداث دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن را در دست اقدام دارد. 

یکتاپرست بیان کرد: با توسعه و بازسازی شبکه‌های آب‌رسانی حفر و تجهیز چاه‌ها، تاکنون به بیش از 1۳۰۰ روستای هرمزگان آب‌رسانی شده است. 


جدیت دستگاه‌های مرتبط

تأمین آب مورد نیاز روستاها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید پیگیری‌های ویژه‌ای برای این موضوع مهم انجام شود. استاندار هرمزگان طی نشستی که چندی پیش برگزار شد خواستار جدیت ویژه تمام دستگاه‌های مرتبط برای آب‌رسانی به روستاها شد. 

 «فریدون همتی» ادامه داد: با وجود بارندگی‌های قابل قبولی که در ابتدای سال جاری داشتیم، تمام سفره‌های آب زیرزمینی در استان از این بارندگی‌ها بهره‌‌مند نشدند و حتی برخی چاه‌هایی که برای آب‌رسانی به روستاها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، در زمان حاضر خشک شده است. 

وی بیان کرد: برای تامین آب شرب روستاهای جزیره قشم نیز با پیگیری‌های انجام‌شده، قرارداد خرید تضمینی آب از بخش خصوصی توسط وزارت نیرو منعقد می‌شود تا آب روستاهای جزیره قشم تامین شود. 

همتی تاکید کرد: تکمیل مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی در حال احداث یکی از اولویت‌های مهم است که اعتبارات نیز به صورت ویژه به آن‌ها تخصیص پیدا می‌کند. 


شرایط پایدار برای تامین آب روستاها 

استاندار اظهار کرد: اکنون به بخشی از روستاهای استان از طریق تانکر آب‌رسانی می‌شود که در این زمینه باید تجهیزات و امکانات تمامی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی به کار گرفته شود تا این کار به شکل مناسبی صورت گیرد. 

وی افزود: با توجه به ساخت آب‌شیرین‌کن‌های بزرگ در استان و همچنین احداث مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی، در زمینه تأمین آب روستاها طی سال جاری و سال آینده به شرایط پایداری خواهیم رسید. 


۲۸ مجتمع آب‌رسانی 

 «فریدون همتی»، استاندار هرمزگان، تصریح کرد: برای رفع مشکل تأمین آب روستاهای استان در حال حاضر ۲۸ مجتمع آب‌رسانی در حال احداث است که برخی از آن‌ها به تدریج وارد مدار شده و در حال آب‌رسانی به روستاها هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید