• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67136
+
-

فقر، مسجدسلیمانی‌ها را کوچ می‌دهد

فرماندار مسجدسلیمان: آمار مهاجرت از این شهرستان به دلیل بیکاری و فقر بسیار بالاست

فقر، مسجدسلیمانی‌ها را کوچ می‌دهد

فرماندار مسجدسلیمان با بیان این‌که آمار مهاجرت از این شهرستان بسیار بالاست، گفت: بیشتر خانواده‌های مسجدسلیمانی به دلیل بیکاری درآمد ندارند و خیلی از آنها طی چند سال گذشته از این شهر رفته‌اند. به گزارش مهر، حجت‌الاسلام «حیدر حجتی‌نیا» اظهار کرد: برخی از شهروندان مسجدسلیمانی حتی قدرت خرید شیرخشک را برای فرزندان خود ندارند و برای گرفتن کمک مالی به فرمانداری می‌آیند.

وی در بخش دیگری از صحبتش به جابه‌جایی مناطق آلوده این شهر اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت زمین‌های ارتش برای جابه‌جایی منازل مناطق فرسوده و نیز منازل آسیب‌دیده از زلزله از حوزه اختیارات شهرستان خارج است و به پیگیری استانی و ملی نیاز دارد.حجتی‌نیا با تاکید بر این‌که منطقه نمره ‌هشت و برخی مناطق دیگر مسجدسلیمان باید جابه‌جا شوند، افزود: در اراضی شهری مسجدسلیمان زمین مناسبی در اختیار نداریم که بتوانیم از آن برای این کار استفاده کنیم.

این مقام مسئول گفت: در مسجدسلیمان، بر اساس مطالعات انجام‌شده، از نظر زلزله‌خیز بودن و چاه‌های نفت و گاز، تا قبل از انقلاب خانه‌سازی وجود نداشت و تنها یک شهرک صنعتی بود، یعنی ۹۰ درصد ساخت‌ و سازها در این شهرستان مربوط به پس از انقلاب است.

حجتی‌نیا بیان کرد: سال ۸۴ اعلام شد که 5 منطقه مسجدسلیمان خطرآفرین هستند و باید جابه‌جا شوند. در آن زمان ۱۲۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص پیدا کرد که بخشی از این مبلغ باید به هوانیروز داده می‌شد که منازل تحت اختیارش را خریداری کند و به مردم بدهد.

وی ادامه داد: اما این اعتبار به خوبی مدیریت نشد و از 5 هزار خانواده تنها ۵۰۰ خانواده جابه‌جا شدند و بقیه هنوز در این مناطق پرخطر سکونت دارند و شهرداری هم اجازه تعمیر و ساخت ‌و ساز جدید به مالکان آنها نمی‌دهد.فرماندار مسجدسلیمان همچنین به مشکل آب این شهر اشاره کرد و گفت: خطوط انتقال آب مسجدسلیمان قبلا روی زمین بود و برای همین آب این شهر همیشه داغ بود. وی افزود: پمپ‌های نصب‌شده در گدار به شکلی بود که در هر محله تنها هفته‌ای 2 بار آب وجود داشت اما تمامی مناطق شهر اکنون آب دارند، البته پایدار نیست و شاید مردم 2 تا 3 ساعت در روز بی‌آب باشند.


مجوز ساخت ‌و ساز روی تپه‌ها و دره‌های مسجدسلیمان صادر نشود

امام‌جمعه مسجدسلیمان نیز گفت: ساخت ‌و ‌ساز در مناطق قدیمی این شهر که روی تپه‌ها یا در دره‌ها واقع شده‌اند، نباید مجوز بگیرد. حجت‌الاسلام «محمدصادق امینی» تاکید کرد: یک‌سری اراضی جدید برای ساخت ‌و‌ ساز واحدهای مسکونی باید در اختیار شهروندان مسجدسلیمان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، مردم شهر مسجدسلیمان برای تامین آب شرب خود هنوز از تانکر ذخیره آب استفاده می‌کنند و دمای بیش از حد بالا نیز آب این تانکرها را داغ می‌کند. حجت‌الاسلام امینی همچنین با تاکید بر این‌که مسجدسلیمان در بیکاری سرآمد است، بیان کرد: فاضلاب و بوی گند لجن‌های ناشی از آن در شهر از دیگر مشکلات اساسی مسجدسلیمان است.

امام‌جمعه مسجدسلیمان گفت: طرح جامع شهری، جاده بازفت و بسیاری از جاده‌های دیگر، طرح جابه‌جایی منازل مناطق آلوده و فرسوده و همچنین پروژه پتروشیمی همه نیمه‌کاره رها شده‌اند. البته با عنایت دولت، پروژه پتروشیمی مسجدسلیمان تا ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی پیدا کرد، اما 3 درصد باقیمانده آن طی ماه‌های گذشته بلاتکلیف مانده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید