• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 67065
+
-

فلسفه دکارت

ویترین
فلسفه دکارت


«فلسفه دکارت» نوشته گرت تامسون کتابی است از مجموعه بزرگان اندیشه که علی بهروزی آن ‌را به فارسی برگردانده است.
هدف مجموعه بزرگان اندیشه که سرویراستار آن «دنیل کولاک» است آشنا کردن خوانندگان با مهم‌ترین فیلسوفان و مسائل فلسفی از آغاز تا به امروز است و مهم‌تر و فراتر از آن ترغیب خوانندگان به تفکر فلسفی و درگیر شدن با مسائل فلسفی است. به‌عبارت دیگر، این کتاب‌ها می‌خواهند شوق خواندن، فکر کردن و آموختن را برانگیزند و هراسی را که خوانندگان معمولا از فلسفه دارند، برطرف کنند. و اما درباره این کتاب، دکارت درک و دریافت ما را از جهان دگرگون کرد.
او متفکر پربصیرتی بود؛ نخستین متفکری که این ایده را مطرح کرد که می‌توان تمام دگرگونی‌های فیزیکی را به کمک چند قانون بنیادی فهمید و این ایده پردامنه را درباره انواع و اقسام پدیده‌های فیزیکی، از ستاره‌شناسی گرفته تا کالبدشکافی، به‌کار بست. او عدسی می‌تراشید، ستاره رصد می‌کرد، جسد تشریح می‌کرد، با مغناطیس آزمایش می‌کرد و می‌خواند و می‌اندیشید و می‌نوشت تا همه دانش‌ها را به‌صورت یک کل واحد درآورد.
اوضاع زمانه، یک زندگی پوشیده و پنهان، قواعد یک روش، جهان، معضلات شک، کوگیتو، خدا جهان را احداث کرد، ماده، حیوانات و ماشین‌ها، زیستن در جهانی مکانیکی و شهوات جسم عنوان فصل‌های این کتاب هستند. «فلسفه دکارت» را نشر نو با شمارگان 1100نسخه در 164صفحه به بهای 23هزار تومان منتشر کرده‌است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :