• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 67040
+
-

رقابت روسیه و آمریکا بر سر ترکیه


روز پنجشنبه سرانجام موضع رسمی دولت آمریکا در قبال ورود سامانه موشکی اس-400روسی به ترکیه اعلام شد. دونالد ترامپ، برخلاف پیش‌بینی رسانه‌های آمریکایی در نشست خبری گفت: پرونده خرید موشک‌های روسی توسط ترکیه پیچیده‌تر از آن است که تصور می‌شود و در مرحله کنونی طرحی برای تحریم این کشور در دست نداریم. وی همچنین بار دیگر با اشاره به «اشتباهات اوباما» در این پرونده گفت: اگر از ابتدا پاسخ درستی به درخواست‌های ترکیه برای تامین سامانه‌های پدافندی داده می‌شد به این نقطه نمی‌رسیدیم. خبرگزاری رویترز در این‌باره نوشت: دغدغه اصلی ترامپ، جلوگیری از نزدیکی بیشتر میان روسیه و ترکیه است و از این رو، در تصمیمی محافظه‌کارانه از اعمال تحریم‌های جدی علیه ترکیه به‌دلیل خریداس-400خودداری می‌کند.

موضع متفاوت پنتاگون
اگرچه موضع ترامپ برای رسانه‌های ترکیه و حتی برخی مقامات این کشور بسیار خوشایند بود، اما ارسال پیام‌های مختلفی از داخل دولت آمریکا برای ترکیه به موازات پیام رئیس‌جمهور این کشور نشان داد پرونده ورود موشک‌های روسی به خاک یکی از مهم‌ترین متحدین ناتو در خاورمیانه به این سادگی پایان نمی‌پذیرد. به این ترتیب وزارت دفاع آمریکا که نشست خبری خود درباره این پرونده را چند روز به تأخیر انداخته بود به فاصله ساعاتی بعد از سخنان ترامپ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، مشارکت ترکیه در پروژه جنگنده‌های اف-35به‌طور کلی پایان می‌یابد؛ براساس این بیانیه، لغو مشارکت ترکیه در این پروژه ضرر 9میلیارد دلاری برای اقتصاد این کشور به همراه دارد. این در حالی است که برخی منابع غیررسمی از داخل ترکیه مدعی شده‌اند روند واردات قطعات جنگنده‌های اف-16نیز با ممنوعیت‌هایی از سوی وزارت دفاع آمریکا روبه‌رو شده است. خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه در واکنش به تصمیم پنتاگون گفت: این قبیل اقدامات به روابط استراتژیک میان دو کشور آسیب می‌زند و واشنگتن باید نسبت به تبعات این تصمیم‌ها آگاه باشد.

پیشنهاد روسی
همزمان با تمام این تحولات، روز گذشته پایگاه خبری اسپوتنیک مدعی شد دولت روسیه بعد از انتشار خبر لغو مشارکت ترکیه در پروژه اف-35پیشنهاد جدیدی را برای فروش جنگنده‌های پیشرفته سوخو-57به این کشور ارائه داده است. اگرچه این خبر تاکنون از سوی هیچ مقامی در ترکیه یا روسیه تأیید نشده، اما عملکرد مسکو در سال‌های گذشته احتمال صحت این ادعا را بیشتر می‌کند. به گفته ترامپ، دولت روسیه بعد از شکست مذاکره ترکیه و آمریکا برای خرید سامانه پدافندی پاتریوت، پیشنهاد فروش اس-400را به این کشور ارائه داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید