• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 67038
+
-

ایلهان عمر: کابوس ترامپ می‌شویم

آمریکا
ایلهان عمر: کابوس ترامپ می‌شویم


ایلهان عمر، عضو دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا که طی روزهای اخیر هدف حمله‌های تند دونالد ترامپ بوده، دیروز در جمع هوادارانش گفت که ترسی از ترامپ ندارد و بعد از این به کابوسی برای او تبدیل خواهد شد.
ایلهان عمر گفت که او و دیگر زنان دمکرات مجلس نمایندگان «مهارشدنی» نیستند و آماده مقابله با ترامپ هستند. سخنان عمر در واکنش به سخنان جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شده که اوایل هفته گذشته در پستی توییتری ضمن انتقاد از مواضع آلکساندریا اوکازیو کورتز، ایلهان عمر، آیانا پرسلی و رشیده طلیب، نمایندگان دمکرات آمریکا، از آنها خواست به جایی بروند که از آنجا آمده‌اند و به اصلاح کشورهای «فاسد و جرم‌خیز» خود بپردازند. سخنان ترامپ در مورد این 4نماینده زن کنگره در ادامه مواضع جنجالی هفته‌های اخیر او در مورد ضرورت برخورد با مهاجران و اخراج آنها مطرح شده است. او این 4نماینده زن دمکرات‌ها در کنگره را نیز جزو خارجی‌هایی دانسته که باید خاک آمریکا را ترک کنند. ترامپ به پست توییتری بسنده نکرد و روز چهارشنبه نیز در دومین گردهمایی انتخاباتی خود در میان فریادهای هوادارانش گفت: «این 4نفر هیچ‌چیز مثبتی در مورد آمریکا نمی‌گویند؛ پس بهتر است اجازه دهیم از این کشور بروند.» او سپس به‌طور خاص ایلهان عمر را مورد خطاب قرار داد و گفت: مواضع او توهین به «آمریکایی‌های زحمتکش» است. این سخنان باعث شد تا هواداران او یکصدا خواستار اخراج ایلهان عمر شوند و فریاد بزنند: «بیرونش کنید!»
آلکساندریا اوکازیو کورتز، لاتینی تبار است، آیانا پرسلی آفریقایی تبار است و رشیده طلیب نیز فلسطینی‌تبار است؛ همین باعث شده تا ترامپ این افراد را «خارجی» بنامد. هر 4نماینده‌ای که مورد خطاب ترامپ قرار گرفته‌اند اما شهروندان آمریکا هستند و به‌جز ایلهان عمر که در کودکی به‌عنوان پناهنده از سومالی به آمریکا مهاجرت کرده، بقیه آنها متولد آمریکا هستند. دشمنی ترامپ با این 4نفر به‌دلیل مواضع سرسختانه‌ای است که طی یک‌سال گذشته علیه او داشته‌اند. آنها از سال گذشته یعنی درست زمانی که به مجلس نمایندگان راه پیدا کردند، بی‌محابا علیه سیاست‌های داخلی ترامپ موضع‌گیری کرده‌اند‌ و خواستار استیضاح او هستند.
سخنان ترامپ طی روزهای اخیر با واکنش‌های گسترده در جامعه آمریکا روبه‌رو شده و بسیاری آن‌را «نژادپرستانه» خوانده‌اند. او حتی ایلهان عمر را طرفدار القاعده خوانده است؛ ادعایی که از سوی عمر و بسیاری دیگر رد شده است. رفتار بی‌سابقه ترامپ علیه 4نماینده مجلس نمایندگان باعث شد تا اعضای مجلس در نشست هفته گذشته خود برای نخستین‌بار قطعنامه‌ای را به تصویب برسانند و سخنان ترامپ را ناشی از «نژادپرستی» او بدانند.
تهمت‌های ترامپ به ایلهان عمر باعث شده تا او نیز رئیس‌جمهور آمریکا را «فاشیست» بخواند. او گفت که قصد ندارد در مقابل ترامپ کوتاه بیاید. این نماینده کنگره وعده داده همچنان روند استیضاح ترامپ را دنبال خواهد کرد. او گفت: «ما همچنان کابوس این رئیس‌جمهور خواهیم بود؛ چرا که سیاست‌های او همچنان کابوس ما هستند.»


آلبرایت علیه ترامپ

مادلین البرایت که بین سال‌های 1997 تا 2001 به‌عنوان نخستین وزیر خارجه زن در آمریکا فعالیت داشته دیروز در رشته توییت‌هایی، دونالد ترامپ را عامل ایجاد شکاف در جامعه آمریکا دانست و خواستار اقدام مردم آمریکا علیه او شد. آلبرایت که خود در چکسلواکی سابق به دنیا آمده و در 11سالگی به آمریکا مهاجرت کرده، نوشته است: «71سال است که به آمریکا آمده‌ام و در همه این سال‌ها عاشق این کشور بوده‌ام. این همان حسی است که میلیون‌ها مهاجر دیگر در آمریکا دارند؛ افرادی که باعث قدرت آمریکا هستند. مثل هر آمریکایی دیگری، من هم توقع دارم رئیس‌جمهور آمریکا باعث وحدت در این کشور باشد. این بخشی از وظیفه اوست. اما امروز ما رئیس‌جمهوری داریم که یا وظیفه‌اش را نمی‌فهمد یا اساسا این وظیفه برایش مهم نیست. رئیس‌جمهوری داریم که در جامعه ما باعث ایجاد شکاف شده است. این بسیار خطرناک است. اکنون زمان آن رسیده که همه ما با نه گفتن به اختلاف و نفرت‌افکنی، اعتبار آمریکا را باز گردانیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید