• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 66843
+
-

زنجان 31 هزار بیکار دارد

آخرین اطلاعات درباره وضعیت اشتغال و بیکاری استان از زبان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون استاندار

اقتصادی
زنجان 31 هزار بیکار دارد

آمار بیکاری در استان زنجان در سال‌های اخیر روند نزولی داشته است. این نرخ از 3/10 درصد در سال ۹۶ به 5/8 درصد در سال ۹۷ کاهش پیدا کرد و در بهار امسال نیز به 3/8 درصد رسید. به گزارش‌ خبرگزاری‌ها، این در حالی است که در تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال، نرخ بیکاری کشور در بهار امسال ۱۰/۸ درصد اعلام شده است. 


‌ بیکاری مطلق

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به آخرین آمار بیکاری در استان زنجان گفت: 31 هزار و 600 بیکار مطلق در استان زنجان وجود دارد که بیشتر آنها جوان هستند. 

محمدرضا یوسفی اظهار کرد: براساس آخرین آمار سازمان مدیریت برنامه‌ریزی که در فصول مختلف انجام شده است، آمار بیکاری در استان زنجان 31 هزار و 600 نفر است. این آمار برآوردی است و ممکن است آماری که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منتشر می‌کند با آماری که مرکز آمار هر سال یک بار اعلام می‌کند درصد کمی تفاوت داشته باشد. 

وی ادامه داد: براساس گزارش مرکز آمار، شمار شاغلان این استان با افزایش نزدیک به ۱۹ هزار نفری از میزان ۳۲۱ هزار و ۵۴۱ نفر در سال ۹۶ به ۳۴۰ هزار و ۴۳۹ نفر در سال ۹۷ رسید. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان این‌که نرخ بیکاری استان زنجان از 3/10 درصد در سال ۹۶ به 5/8 درصد در سال ۹۷ کاهش پیدا کرد، افزود: نرخ بیکاری در بهار امسال نیز به 3/8 درصد رسید. 

به گفته یوسفی، نرخ مشارکت اقتصادی استان نیز از 4/41 درصد در سال ۹۶ به میزان 6/42 درصد در سال گذشته رسید. این نرخ در بهار امسال هم رقم 6/44 درصد را نشان داد. وی با بیان این‌که حدود 19 درصد بیکار فارغ‌التحصیل دانشگاه در استان داریم، گفت: در 3 ماه اول سال جاری با افزایش 47 درصدی مراجعان مراکز کاریابی روبه‌رو بوده‌ایم. 


‌اشتغال در بخش خدمات

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای افرایش سهم بخش خدمات در اشتغال استان اشاره کرد و گفت: در نتیجه اقدامات انجام‌شده، سهم اشتغال این بخش در استان از 3/34 درصد در سال ۹۶ به 6/36 درصد در سال ۹۷ افزایش یافته است. این جهت‌گیری در حوزه اشتغال همچنان در دستور کار قرار دارد. 

یوسفی با بیان این‌که آمارهای ارائه‌شده در حوزه اشتغال آمارهای شفافی‌اند، خاطرنشان کرد: منبع آمارها مرکز آمار کشور است که به عنوان مرجع رسمی در این حوزه مطرح است. 


‌ تسهیلات اشتغال

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود از پرداخت ۱۸۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال روستایی در استان خبر داد و گفت: این میزان تسهیلات به 2045 طرح در استان پرداخت شده است و در نتیجه آن 4102 نفر صاحب شغل شده‌اند. 

وی با اشاره به هدفگذاری اشتغال استان در سال‌ جاری تصریح کرد: از طریق تبصره 18و سایر منابع، بالغ بر 1400 میلیارد تومان تسهیلات در حوزه اشتغال پرداخت خواهد شد. استان زنجان در خصوص وضعیت پرداخت تسهیلات یکی از استان‌های موفق بوده است. یوسفی یادآور شد: در صدد بالا بردن آمار اشتغال فارغ‌التحصیلان جامعه با راه‌اندازی واحدهای تولیدی فعال و غیرفعال در استان هستیم. 


‌اشتغال افراد غیربومی در زنجان

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان نیز از مقوله بیکاری به‌عنوان یکی از نارضایتی‌ها در کشور یاد کرد و گفت: بیکاری یک معضل ملی بوده و محدود به استان زنجان نیست. خوشبختانه نرخ بیکاری در استان زنجان به‌مراتب پایین‌تر از میانگین کشوری است، چراکه میانگین نرخ بیکاری در کشور 10 درصد بوده در حالی که این نرخ در استان زنجان 8 درصد است. گفتنی است میانگین نرخ بیکاری در برخی از استان‌ها به ۱۸ درصد نیز می‌رسد. 

فرامرز نیک‌سرشت توضیح داد: اگر این موضوع را در پژوهش‌های میدانی رصد کنیم، خواهیم دید که استان زنجان نرخ بیکاری برخی از استان‌های هم‌جوار خود را نیز پوشش می‌دهد. مثلا بسیاری از کارگران روزمزد و فصلی شهرستان طارم از استان گیلان در این منطقه حضور پیدا می‌کنند و ممکن است اگر در این زمینه افراد بومی شاغل شوند این میزان نرخ بیکاری به‌ مراتب کمتر از میزانی باشد که امروز اعلام کرده‌ایم. 


جشنواره کارآفرینی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به این‌که از سال 85 جشنواره کارآفرینی در کشور برگزار می‌شود و تاکنون وزارت کار و رفاه اجتماعی 12 جشنواره را برگزار کرده است، گفت: با این جشنواره که در استان زنجان نیز برگزار می‌شود کارآفرینان در سطوح ملی و کشوری به جامعه هدف معرفی می‌شوند. 

محمدرضا یوسفی بیان کرد: تاکنون بالغ بر 3 هزار نفر در سطح استانی و 140 کارآفرین برتر ملی در بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از بخش صنعت، معدن و کشاورزی و همچنین خدمات انتخاب و معرفی شده‌اند. 

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای مهمی که از برگزاری جشنواره‌ها حاصل شده بحث تشکیل کانون کارآفرینان در استان‌هاست که با حضور کارآفرینان برتر استانی و ملی در فرایند برگزاری جشنواره‌ها انتخاب می‌شوند و با نهاد‌های اجرایی به عنوان اتاق فکر این نهادها همکاری می‌کنند. از این افراد می‌توان در زمینه توسعه فرهنگ کارآفرینی نیز استفاده کرد که در حال حاضر این اتفاق می‌افتد. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره‌های کارآفرینی افزود: ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری و همچنین شناسایی و معرفی کارآفرینان برتر به عنوان الگو به آحاد جامعه به‌ویژه جوانان از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره‌هاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید