• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 66840
+
-

کمبود بودجه؛ سد راه ساخت موزه منطقه‌ای

کمبود بودجه؛ سد راه ساخت موزه منطقه‌ای

تکمیل پروژه موزه منطقه‌ای غرب کشور که بیش از یک دهه از آغاز آن می‌گذرد همچنان نیازمند اعتبار است. با برآورد تخصیص بودجه به آن شاید بتوان سال 1400 را زمان افتتاح آن دانست. 

به گزارش فارس، پروژه‌هایی وجود دارد که سال‌ها مردم جز سیمان، آهن و آجر از آنها چیزی نمی‌بینند. پروژه‌هایی که شاید اگر زودتر تکمیل می‌شدند، تحولات بسیاری در منطقه و شهر ایجاد می‌کردند. موزه منطقه‌ای یکی از این پروژه‌هاست که قرار است مأمنی برای آثار به جای مانده از روزگاران گذشته باشد؛ میراث‌داری که هنوز نتوانسته است این اشیای بی‌جان را دربر گیرد و باید همچنان چشم‌انتظار به بار نشستن آن باشیم. 

ساخت این مجموعه فرهنگی در همدان از 12 سال پیش در جوار سایت تاریخی تپه هگمتانه مشتمل بر 3 طبقه در زیرزمین به مساحت حدود 10 هزار مترمربع آغاز شد، اما هنوز به اعتبار زیادی نیاز دارد که در صورت تخصیص، این پروژه را به سرمنزل مقصود می‌رساند. 
این موزه شامل مخزن امن و تکمیل‌کننده موزه بزرگ هگمتانه است که قسمت مخزن امن آن کامل شده و آماده نصب قفسه‌ها و دوربین‌های مداربسته است. 

طبق وعده مسئول فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری همدان، قرار شد موزه منطقه‌ای در سال 99 برابر با اعتبار برنامه‌ریزی‌شده افتتاح شود اما گویا اعتبار آن هنوز مهیا نشده است. 


تکمیل موزه منطقه‌ای نیازمند30 میلیارد تومان اعتبار

نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: موزه منطقه‌ای پیشرفت خوبی دارد و مخزن آن به صورت صد درصدی تکمیل شده است. حمیدرضا حاجی‌بابایی گفت: طی جلسه‌ای که داشتیم قرار شد پول بیشتری برای این پروژه تزریق شود تا زودتر به اتمام برسد. اگر روند تخصیص بودجه مطلوب باشد، می‌توان امیدوار بود که این موزه سال 99 به بهره‌برداری برسد. 

وی با بیان این‌که این پروژه به اعتبار زیادی نیاز دارد، افزود: سال گذشته 18 میلیارد تومان برای اتمام کار موزه نیاز بود، اما با این روند قیمت‌ها ممکن است اعتبار 18 میلیارد تومانی به 30 میلیارد تومان برسد. نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به این‌که موزه منطقه‌ای دربرگیرنده چند موزه است، می‌توان از چند محل اعتبار گرفت و سازمان میراث فرهنگی و استانداری نیز کمک می‌کنند. 


اختصاص 8 میلیارد تومان به موزه منطقه‌ای

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری همدان بیان کرد: برای موزه منطقه‌ای در سال 98 مقرر شده است 8 میلیارد تومان پیش‌بینی شود باید منتظر بود که این اعتبار چه زمانی تخصیص می‌یابد. 

علی مالمیر با اشاره به این‌که تکمیل این موزه نیازمند 30 میلیارد تومان اعتبار است، گفت: اکنون کار مخزن امن موزه به پایان رسیده و در موزه نیز سقف اول به پایان رسیده و سقف دوم موزه در حال کار است. وی در پاسخ به این‌که گفته می‌شود سال 99 این پروژه افتتاح می‌شود توضیح داد: بعید می‌دانم سال آینده این پروژه به اتمام برسد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری همدان یادآور شد: بعد از اتمام کار ساختمان موزه، به نازک‌کاری و همچنین تجهیز موزه نیاز است. این حجم از کار نیازمند اعتبار است بنابراین اگر اعتبار هر سال تخصیص یابد، سال 1400 زمان افتتاح پروژه خواهد بود. مالمیر با بیان این‌که این پروژه متوقف نیست، افزود: اکنون پیمانکار پروژه در حال کار است و تا زمانی که اعتبار پروژه منظم پرداخت شود، پروژه فعال خواهد بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید