• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 27 تیر 1398
کد مطلب : 66790
+
-

کنگره، ترامپ را به برجام بازمی‌گرداند؟

تعدادی از نمایندگان دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای را مطرح کرده‌اند که براساس آن، آمریکا باید به برجام بازگردد.
باربارا، دیوید پرایس و یان شاکوفسکی نمایندگانی هستند که این قطعنامه را پیشنهاد کرده‌اند. در این طرح، علاوه بر بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، دولت آمریکا به انجام اقدامات فوری در راستای تنش‌زدایی با ایران و استفاده از دیپلماسی به‌عنوان ابزاری برای رسیدگی به چالش‌های آمریکا با ایران تشویق شده است.
خانم لی، که پیش از این هم یکی از طرفداران امضای برجام توسط دولت پیشین آمریکا بوده، در صحبت‌هایی که در سایت شخصی او منتشر شده، دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا را مسئول بحران پیش‌آمده در رابطه با ایران خوانده است. نماینده کالیفرنیا در مجلس نمایندگان گفته است: «سیاست‌های دولت ترامپ درباره ایران مسئول این بحران خودساخته است. برای من، به‌عنوان کسی که برای حمایت کنگره از برجام تلاش زیادی کرده، ناراحت‌کننده است که خودمان را به‌صورت خطرناکی نزدیک به تقابل نظامی با ایران می‌بینم. دلیل وضعیت پیش‌آمده، تصمیم فاجعه‌بار کنار کشیدن یکجانبه از توافق ایران در ‌ماه می ‌سال2018 است. ما برای خروج از مسیری که به جنگ ختم می‌شود و حرکت در مسیر صلح و دیپلماسی، به تعاملات دیپلماتیک جدی و پایدار نیاز داریم و این چیزی است که این قطعنامه حیاتی خواستار آن است.»
پرایس (نماینده دمکرات از کارولینای شمالی) و شاکوفسکی (نماینده دمکرات از ایلینویز) هم در صحبت‌هایشان درباره این قطعنامه، تصمیم ترامپ برای خروج یکجانبه از برجام را نقد کرده‌اند.
پرایس، ترامپ را متهم کرده است که خروجش از برجام، برخلاف ادعای او، ایران را به میز مذاکره نزدیک‌تر نکرده است. او درباره این قطعنامه گفته است: «این قطعنامه پیام قدرتمندی را از کنگره به دولت می‌فرستد؛ ما باید به برجام و تعاملات دیپلماتیک بامعنا برگردیم. صلح، امنیت و رهبری ایالات‌متحده در خطر است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید