• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66756
+
-

دستگیری فرهاد پیربال به جرم آتش‌زدن کتاب‌فروشی

دستگیری فرهاد پیربال به جرم آتش‌زدن کتاب‌فروشی

فرهاد پیربال‌، شاعر و نویسنده نامدار کرد، به جرم آتش زدن یک کتاب‌فروشی دستگیر شد.
به گزارش ایسنا به نقل از رودا، ‌فرهاد پیربال در اعتراض به چاپ غیرقانونی کتاب‌هایش، یک کتاب‌فروشی محلی در «‌اربیل» را آتش زد. پلیس کردستان عراق پیربال را دستگیر کرده است.
به گفته سوران عزیز‌، مسئول کتاب‌فروشی «‌خانه وفا»، بیش از   ۵ هزار کتاب در جریان این آتش‌سوزی از بین رفته‌اند. ‌پیربال این کتاب‌فروشی را به نقض قوانین کپی‌رایت متهم کرده است.‌ پیربال پیش‌تر در صفحه فیسبوک خود نوشته بود: «پیش از این به این کتاب‌فروشی گفته بودم که 5 کتاب من را بدون اجازه و بدون هیچ‌گونه قرارداد قانونی چاپ کرده و با فروش هر کتاب ۱۵هزار دیناری، ۷هزار دینار را برای خود برمی‌دارد. از آنها خواستم این کار را تکرار نکنند. خواستم کتاب‌هایم را پس بدهند، در غیراین صورت کتاب‌فروشی آنها را آتش خواهم زد. آنها از من خواستند شکایت خود را به دادگاه ببرم».
این اتفاق درحالی است که این انتشارات اتهام‌های واردشده از سوی «‌پیربال» را رد می‌کند. سوران ‌عزیز‌ در مصاحبه‌ای گفته است:‌ «ما دو کتاب از «‌پیر بال»‌ منتشر کرده‌ایم. با او ملاقات کردیم و حداقل 3 نویسنده می‌توانند ادعای ما را تأیید کنند. ما برای او احترام قائل شدیم و به او گفتیم قصد داریم کتاب‌هایش را به چاپ برسانیم. او موافقت کرد و حتی قدردان این موضوع هم شد.» ‌
مسئول این کتاب‌فروشی با اشاره به اینکه ‌‌پیربال‌ 2روز پیش از آتش زدن کتاب‌فروشی‌، آنها را تهدید کرده بود، اظهار می‌کند: «من این موضوع را به مسئولان شهر اطلاع دادم و از آنها خواستم 2مأمور به کتاب‌فروشی بفرستند، اما آنها هشدار مرا نادیده گرفتند».
فرهاد پیربال مدرک‌ دکتری تاریخ ادبیات کردی خود را از دانشگاه «‌سوربن» فرانسه دریافت کرده است. این شاعر و نویسنده تاکنون بیش از ۴۳کتاب به چاپ رسانده و به‌عنوان یکی از نامدارترین چهره‌های ادبیات کرد شناخته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید