• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66704
+
-

اسکن روند تولید مغز‌ خودرو در ایران

همشهری از سایه‌روشن‌های ساخت کامپیوتر خودرو در صنایع دفاعی گزارش می‌دهد

خودرو
اسکن روند تولید مغز‌ خودرو در ایران


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
تازه‌ترین خبرها حاکی است: در ادامه برنامه داخلی‌سازی‌ قطعات خودرو،  کامپیوتر(ای.سی.یو) خودرو با کمک صنایع دفاعی در حال ساخت است. همشهری دیروز در رمزگشایی از صحبت‌های مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرده بود تا پایان تابستان از نخستین کامپیوتر خودروی ایرانی رونمایی خواهد شد.

به گزارش همشهری،  تا چندی پیش 190هزار خودروی ناقص در کف خطوط تولید 2خودروساز بزرگ به بحران عرضه و افزایش قیمت خودرو منجر شده بود. به باور کارشناسان عمده‌ترین دلیل بروز این بحران،  کمبود کامپیوتر یا ای.سی.یو بود. کامپیوتر خودرو (ای.سی.یو) ازجمله قطعات دارای فناوری بالا(های‌تک) است که به‌دلیل انحصار در تکنولوژی به‌روز تولید،  هزینه بالای طراحی و ساخت و نبود توجیه اقتصادی در تولید این قطعه با تیراژ پایین  در دنیا به‌صورت انحصاری در چند شرکت مانند زیمنس و بوش تولید می‌شود. این شرکت‌ها در دور جدید تحریم‌ها از تحویل این قطعه به‌ خودروسازان ایرانی خودداری کرده‌اند.

امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دیروز جزئیات تازه‌ای را از قرارداد 1500میلیارد تومانی صنایع دفاعی با خودروسازان برای تامین قطعات حساس تولید اعلام کرد. او در عین حال تأکید کرد: قطعات ساخته شده در صنایع دفاعی،  همانند کامپیوتر خودرو از کیفیت خوبی برخوردار است. امیرحاتمی گفت: خودروسازان هر کمکی بخواهند انجام می‌دهیم.

الزامات ساخت‌ قطعات  ‌های‌تک  خودرو
فربد زاوه، از کارشناسان صنعت خودرو در گفت‌وگو با همشهری در توضیح چگونگی ساخت کامپیوتر خودرو، گفت: ساخت ‌ای‌سی‌یو کاری نشدنی نیست و این کار تا‌کنون چندین‌بار در ایران انجام شده است. 14سال قبل در مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو، ‌ای‌سی‌یو ساخته شده و قبل از آن نیز ساخت مجموعه یونیت‌های کنترل خودرو در چند شرکت مدنظر قرار گرفت. فربد زاوه توضیح داد: قیمت کامپیوتر خودرو نسبت به مجموعه قطعات چندان بالا نیست و 60تا 70یوروست و در پیشرفته‌ترین نوع قیمت تا 150یورو می‌رسد. به گفته او، نکته مهم در ساخت داخل این قطعه آن است که بتوانیم تکنولوژی ساخت این قطعه و نرم‌افزارهای اصلی و قطعات مورد نیاز را در رقابت با شرکت‌های بزرگ مانند بوش و زیمنس به‌روز نگه داریم.

تولید اجتناب‌ناپذیر برخی قطعات خودرو
این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: با وجود همه پیش‌شرط‌های تولید اینگونه قطعات  در شرایط فعلی به‌دلیل تحریم‌ها و زمینگیر شدن خطوط تولید خودرو چاره‌ای جز داخلی‌سازی‌ اینگونه قطعات حتی با هزینه بالا و برای جلوگیری از تحمیل زیان بیشتر نداریم. زاوه در مورد میزان ارزبری خودروهای داخلی برای تامین این قطعه،  افزود: مجموعه بسته بی. اس.‌ای خودرو شامل 40قطعه شامل مجموعه سنسورینگ،  کامپیوتر خودرو و کامپیوتر موتور و کنترل ترمز ای.بی.اس است که در خودروهای مختلف داخلی تا 1500یورو هزینه را شامل می‌شود؛ مثلا این هزینه در مورد پژو 206حدود 1400یوروست. او با اشاره به اینکه تولید برخی سنسورها،  انژکتور،  مبدل کاتالیستی، کامپیوتر موتور، کامپیوتر خودرو و ایربک نیازمند نرم‌افزارها و فناوری ساختی است که باید مداوم به‌روز شود،  گفت: حتی اگر ‌ای‌.سی‌.یوی خودرو را در داخل بسازیم ناچار به واردات قطعاتی مانند مگنت، آی.سی و  سی.پی.یوی پردازنده هستیم.

  پیش‌شرط ایمنی در ساخت قطعات خودرو

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مهندسی معکوس در تولید بردهای الکترونیک معنا ندارد،  افزود: گرچه دانش ساخت این قطعات وجود دارد اما موضوع اصلی قیمت تمام‌شده و تامین قطعات و نرم‌افزارهای مورد نیاز است. زاوه تأکید کرد: درصورتی که بتوانیم قطعاتی مانند پردازنده‌های اصلی و پارچه ایربگ را تامین و برای تولید قطعه نهایی جمع کنیم کار بدی نیست. او با اشاره به اینکه شرکت بوش با فروش سالانه 15میلیون دستگاه مجموعه بسته بی.اس.ای خودرو چندین میلیارد دلار درآمد داشته و فروش این قطعه به ایران قبلا تا 300میلیون دلار بود که در ادامه به 40میلیون دلار و اکنون صفر رسیده،  گفت: اگرچه ساخت این قطعات با در اختیار داشتن دانش فنی با وجود برخی خطاهای مراحل مختلف تولید محتمل است اما نکته قابل توجه آن است که اگرچه در تولید قطعات نظامی ضریب خطا چندان مهم نیست اما در خودرو حتی یک قطعه 2دلاری می‌تواند ایمنی سرنشینان را به خطر اندازد. اکنون که لنت و لاستیک خودرو گران شده برخی با تعویض دیرهنگام آن جان خود را به خطر انداخته‌اند. زاوه تأکید کرد:  با وجود این صنایع نظامی دارای تکنولوژی پیشرفته‌تری نسبت به‌خودروست اما ضریب خطا‌پذیری در تولید قطعات خودرو مهم است و باید منتظر ماند و دید که نتیجه اقدامات صورت گرفته برای تولید قطعات  های‌تک  می‌تواند مثلا منجر به تولید و عرضه 500هزار دستگاه خودرو شود یا خیر؟

این خبر را به اشتراک بگذارید