• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66689
+
-

پیام مجلس به شورای نگهبان

مجلس دهم بعد از انتخاب کدخدایی در سال 95، دیروز هم با فرستادن یک حقوقدان از دل پارلمان به شورای نگهبان، ‌یک حلقه وصل بین این دو نهاد ایجاد کرد

مجلس
پیام مجلس به شورای نگهبان


با انتخاب حقوقدانان جدید شورای نگهبان از سوی مجلس، نشست آتی شورای نگهبان با حضور 4نیروی جدید و تازه‌نفس تشکیل خواهد شد؛ مجلسی که به نام مجلس امید شکل یافته است، در فاصله 8‌ماه مانده به انتخابات یک حقوقدان را از دل پارلمان به شورای نگهبان فرستاد تا بعد از انتخاب عباسعلی کدخدایی در تیرماه سال‌95 به‌عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان، دومین پیام خودش را به شورای نگهبان داده باشد؛ پیامی که می‌تواند درخواست مسالحه و سعه‌صدر از شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها باشد. مجلس دیروز محمد دهقان را با 230رأی، محمدصادقی مقدم را با 181رأی و هادی طحان‌نظیف را با 156رأی به‌عنوان 3حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کرد. پیش‌تر نیز مقام معظم رهبری در حکمی 3فقیه شورای نگهبان را منصوب کرده بودند. در حکم آیت‌الله اعرافی، جایگزین مرحوم آیت‌الله مومن شده است که اسفند سال گذشته دار‌فانی را وداع گفت. انتخابات مجلس یازدهم که دوم اسفندماه سال‌جاری برگزار می‌شود، نخستین انتخاباتی خواهد بود که نیروهای تازه‌نفس شورای نگهبان تجربه ورود به آن را خواهند داشت. تیرماه سال‌95 نیز مجلس دهم عباسعلی کدخدایی را که 3سال قبل‌تر، نتوانسته بود از مجلس اصولگرای نهم، برای حضور در جمع حقوقدانان شورای نگهبان رأی بگیرد، به شورای نگهبان فرستاد.

شکستن خط و مرز جناحی
بررسی صلاحیت حقوقدان‌های شورای نگهبان دومین دستور نشست علنی دیروز مجلس بود. 5کاندیدا برای انتخاب 3حقوقدان شورای نگهبان از سوی حجت‌الاسلام  رئیسی، رئیس قوه قضاییه به مجلس معرفی شده بودند که در این میان غلامی از کاندیداتوری انصراف داد و رقابت میان محمد دهقان، محمدحسن صادقی‌مقدم، عبدالحمید مرتضوی و هادی طحان‌نظیف برگزار شد. در بین 3 منتخب، رأی مجلس به محمد دهقان، عضو کمیسیون قضایی و نماینده چناران رأیی متفاوت و حائز اهمیت بود، هرچند دهقان کرسی نمایندگی را به‌دلیل ورود به شورای نگهبان از دست داد و این انتخابات به‌معنای استعفای او از جایگاه نمایندگی بود، اما اکثریت بهارستان از این استعفا خوشحال بودند. نمایندگان مجلس فارغ از فراکسیون‌های سیاسی‌شان و مرزبندی‌های جناحی‌شان با دهقان، حضور او در شورای نگهبان را حلقه وصل بهارستان و شورای نگهبان به‌عنوان نهاد بالادستی نمایندگان در بحث قانونگذاری و سبک بررسی احراز صلاحیت نمایندگان می‌دانستند.  این دو فاکتور دلایلی بود که باعث شد مجلسی‌ها فارغ از تعلق جایگاه سیاسی دهقان که منتسب به طیف پایداری جریان اصولگرایی است به او رای دهند.
دهقان در دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ریاست ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف را برعهده داشت.

 درهمین راستا فرهاد تجری، عضو کمیسیون اصل90 قانون‌اساسی مجلس با بیان اینکه دهقان در تعاملاتش با نمایندگان نشان داده در اتخاذ تصمیم‌گیری حریت دارد و همیشه از حق دفاع کرده حتی اگر برخلاف نظر او بوده است، به همشهری گفت: این ویژگی شخصیتی دهقان عاملی بود که همه جریانات سیاسی در مجلس را نسبت به او موافق کرد تا در بحث احراز صلاحیت کاندیداهای مجلس که یکی از وظایف شورای نگهبان است، به حضور مؤثر او در شورای نگهبان امیدوار شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید