• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 21 بهمن 1396
کد مطلب : 6668
+
-

منتظر برادر کوچک «تانک» باشید

گفت‌وگوی همشهری با فریس رضوانی، مدیرعامل ایرانی‌الاصل رضوانی موتورز

گفت و گو
منتظر برادر کوچک «تانک» باشید

کیارش ایزدپناه|خبرنگار:

فردیس رضوانی یا آنطور که آمریکایی‌ها نامش را تلفظ می‌کنند فریس رضوانی یکی از طراحان شناخته‌شده جهان است که به‌خاطر اصالت ایرانی در کشور ما همه طرفداران خودرو با نامش آشنا هستند. وقتی خودروی «تانک» رضوانی موتورز چند وقت قبل رونمایی شد و مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت بار دیگر نام او و شرکتش سرزبان‌ها افتاد. فریس رضوانی شهرتش را مدیون طراحی و تولید خودروهای سوپراسپرت با عملکرد بالا در ارواین، کالیفرنیاست. او در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی براینکه آیا دوست داشتید ملیتی کاملا آمریکایی داشتید، گفت: من به ملیت ایرانی آمریکایی خود افتخار می‌کنم و باعث افتخار است که نژادی از سختکوش‌ترین مردمان (ایرانی‌ها)‌ را دارم. رضوانی موتورز در سال۲۰۱۴ توسط فریس رضوانی به‌عنوان طراح خودروی سوپراسپرت سارت ونسر که سابقه همکاری با استون مارتین، فراری و DBC را دارد، تاسیس شد. در ژوئن همان سال رضوانی موتورز ابر خودروی«رضوانی بیست» (بیست به معنی هیولا)، معرفی کرد. بعد از بیست هم بیست‌ایکس و در نوامبر ۲۰۱۶ بیست آلفا معرفی شدند. اما در سال ۲۰۱۷ رونمایی از نخستین شاسی‌بلند رضوانی موتورز به نام تانک با یک پیشرانه‌ پرقدرت ۶.۴ لیتری 8 سیلندر با قدرت خروجی ۵۰۰ اسب بخار ‌ جنجالی شد.

 

می‌خواهیم در نخستین سؤال سراغ موضوع مورد علاقه طرفداران خودرو برویم. «تانک» جدیدترین مدل خودرو و نخستین شاسی‌بلند شرکت شماست که محبوبیت خوبی هم پیدا کرده است. با طراحی‌های فراوانی که برای خودروهای سوپراسپرت و پرسرعت داشته‌اید، شخصا چه نظری درباره این غول دارید؟

ما تاکنون 4 مدل خودروی BEAST و 4 مدل BEAST ALpha فروخته‌ایم و 4سفارش برای خودروی جدیدمان «تانک» گرفته‌ایم. BEAST یک خودروی جذاب بود، ولی محدودیت‌های زیادی هم داشت؛ زیرا در نداشت و ما فقط سعی کرده بودیم آن  را شبیه به کامیون طراحی کنیم. در عوض BEAST ALPHA یک خودروی جاده‌ای با کاربردهای گسترده بود. تانک نیز یک «هامر» جدید است. سعی کردیم تانک را با استایل سنگین و خشن و نظامی در قالب یک خودروی شاسی‌بلند طراحی کنیم.

 

 

چه ویژگی تانک خودتان را هیجان‌زده می‌کند؟

درواقع در جایی که بسیاری از شرکت‌ها روی ارتقای موتور یا کیت‌های سپر تمرکز می‌کنند، ما روی خلق خودروهایی متمرکز شدیم که شباهتی به خودروهای معمولی ندارند. ما خلق طراحی‌های جدید را دوست داریم. خودروهای ما طراحی منحصر به فردی دارند و تجربه رانندگی نابی را نیز در اختیار رانندگان قرار می‌دهند. خودروهای اسپرت امروزی حس محدودکننده‌ای به انسان می‌دهند و تجربه هیجان‌انگیز رانندگی را از ما گرفته‌اند. هیچ کدام از خودروهای عجیب و غریب مانند فراری، لامبورگینی و مک‌لارن سیستم انتقال دستی ندارند (اتوماتیک هستند) و انگار یک المان یا عنصری از تجربه کامل رانندگی را از ما می‌گیرند اما مدل‌های بیست و بیست آلفا تجربه حس خودروی کامل اسپرت را به راننده می‌دهند.

خیلی‌ها در ایران علاقه‌مند به طراحی خودرو هستند. تحصیلات‌‌تان در چه رشته‌ای بوده است؟

در دانشگاه رشته نرم‌افزار را انتخاب کرده بودم اما خیلی زود خسته شدم و تصمیم گرفتم که یک شرکت دایر کنم و هیجان سرعت بالای پرواز را روی زمین بیاورم. من در ایران به دنیا آمده‌ام. پدرم خلبان جنگنده F4 بود و من هم در محیطی با طرح‌ها و فرهنگ جنگنده‌های هوایی بزرگ شدم. از همان سنین کودکی، عاشق طراحی ماشین بودم. در سال 1987به کالیفرنیا مهاجرت کردیم و پدرم برای خودش کسب‌وکاری راه انداخت. من دوست داشتم که مثل پدرم خلبان جنگنده باشم اما به‌دلیل برخی محدودیت‌های بدنی و سلامتی قادر به این کار نبودم و همین موجب شد که به سمت طراحی به‌ویژه طراحی هواپیماهای جنگنده و خودرو بروم. تمام کتاب‌هایی که در دوران کودکی و نوجوانی می‌خواندم، در مورد هواپیما، تانک و خودروهای نظامی بود.

از عشق و علاقه همیشگی‌تان به طراحی خودرو گفتید. چه شد که تصمیم گرفتید رضوانی موتورز را تاسیس کنید؟

زمانی که می‌خواهم کاری انجام دهم، آدم نترسی می‌شوم، سخت کار می‌کنم و همیشه راهی برای رسیدن به هدفم پیدا می‌کنم. بزرگ‌ترین الهام‌بخش‌های من انسان‌های موفقی مانند ایلان ماسک بوده‌اند که همیشه برایش احترام خاصی قائلم. همچنین اعتقاد زیادی به همکاری با شرکت‌ها و برندهای دیگر دارم و در جمع‌کردن افراد متخصص و خوب مهارت خوبی دارم. من عاشق داستان شرکت‌های کوچکی هستم که همیشه خارج از چارچوب فکر می‌کنند و به شرکت‌های تعیین‌کننده و بزرگی تبدیل می‌شوند. من عشق اولیه‌ام را در زمینه طراحی خودرو دنبال کردم. می‌خواستم خودروهایی با طراحی‌های زیبا، عجیب و غریب را به زندگی عادی بیاورم تا مردم هر روز بتوانند با آنها رانندگی کنند. در شرکت با نخستین خودرویمان یعنی BEAST شروع کردیم و می‌توانم رک و روراست بگویم که این خودرو مرا به سلطه خود درآورد.

شما یک کسب‌وکار موفق راه‌ انداخته‌اید و در جهان شناخته شده‌اید. حتما مثل همه کارآفرینان دیگر، با چالش‌های زیادی مواجه بوده‌اید. در مورد تجربه‌تان درباره این کار بگویید.

واقعیت این است که طراحی‌های ما هم رفته رفته و به‌تدریج محبوبیت پیدا کرد و ما سفارش‌های بیشتری گرفتیم. با طی این مسیر توانستیم به راه خود برای رسیدن به بازار هدف ادامه دهیم. من هیچ‌وقت ایده کارآفرین شدن را به‌عنوان یک هدف نداشتم اما زمانی که کار تولید خودرو را شروع کردم، ناخودآگاه در این مسیر افتادم. می‌خواستم این کار را برای زندگی انجام دهم؛ به‌همین دلیل مجبور بودم که خودروهایم را برای فروش به بازار وارد کنم. هنوز هم امور مالی و حسابداری خسته‌کننده‌ترین قسمت کارم است و دوست ندارم که وقتم را برای این کار صرف کنم.

همیشه در چنین کارهایی تولید نخستین نمونه سخت‌ترین مورد است. چه مشکلاتی برای تولید نخستین خودرو در رضوانی‌موتورز داشتید.

صنعت خودروسازی و هوافضا 2صنعت پرسرمایه در جهان به‌شمار می‌روند و برای فعالیت در این صنایع باید رویکرد دقیقی برای ساخت داشته باشید. همچنین مقررات جهانی در مورد وضعیت قانونی جاده‌ و رعایت انتشار گازهای گلخانه‌ای وجود دارد. بنابر این موانع زیادی برای ورود به این صنایع وجود دارند. من شرکتم را تنها با 5000دلار سرمایه تأسیس کردم و هم‌اکنون که 3 سال از تاسیس این شرکت می‌گذرد، ما سومین مدل خودرویمان را تولید کرده‌ایم. با سختکوشی به اینجا رسیده‌ایم. من معتقدم زمانی که چیزی را دوست دارید، نباید به آن به چشم کار نگاه کنید. من 7 روز هفته کار می‌کنم اما با این همه احساس نمی‌کنم که دارم کار می‌کنم. ما هم‌اکنون در حال رقابت با شرکت‌هایی با میلیاردها دلار ارزش هستیم که منابع مالی نامحدودی دارند و ما در مقابل آنها کودک نوپا هستیم، اما به راه خود ادامه می‌دهیم و همان کاری که شرکت‌های میلیون‌دلاری انجام می‌دهند، انجام می‌دهیم. من افتخار می‌کنم که به همین جایی که هستیم، رسیده‌ایم. به‌طور کلی، ساخت ماشین‌های پیچیده در مقیاس کوچک و حجم تولید پایین یکی از سخت‌ترین نکات کار ماست. من یک شرکت کوچک دارم و هم مدیرعامل آن هستم و هم سرایدار آن. من هر روز کلی نقش عوض می‌کنم؛ از بازاریابی تا مدیر مالی؛ متخصص استراتژی طراحی تا تولید و ارتباط با مشتری. گاهی اوقات مجبورم که با یک دست چند هندوانه را بلند کنم. ما یک شرکت جوان هستیم و نام من روی آن گذاشته شده است. زمانی که شرکتی به نام خود دارید، این موضوع شما را مطمئن می‌کند که موفق عمل کرده‌اید.

فریس رضوانی چه برنامه‌ای برای آینده شرکتش دارد؟

رضوانی نماینده یک برند است که روی طراحی و منحصر‌به فرد بودن متمرکز است. نام من روی خودروهاست؛ بنابراین این شهرت من است و من باید اطمینان حاصل کنم که شرکت موفق است.

به‌صورت دقیق‌تر می‌توانید بگویید خودروی بعدی شرکت‌‌تان چه خواهد بود؟

در سال‌های آینده روی بهبود مدل‌ها، کاهش هزینه‌های تولید و ساخت مدل‌هایی متمرکز خواهیم شد که شور و شوق رانندگی را زنده کند و دنبال طراحی و تولید خودرویی خواهیم بود که شرکت‌های بزرگ تولید نخواهند کرد. با این حال، باید بگویم که تا چند سال دیگر، از برادر کوچک «تانک» رونمایی خواهیم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید