• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66651
+
-

بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده مازندران

سی اواخر سال گذشته و اوایل امسال، خسارت‌های سنگینی به بار آورد. در این سیل نه تنها به شهروندان بلکه به زیرساخت‌های مازندران هم خسارت وارد شد و مسئولان ذی‌ربط با برگزاری جلسه‌هایی درصدد رفع مشکلات برآمدند.

به گزارش ایرنا، جلسه مدیریت بحران با حضور فرمانداران در سوادکوه شمالی برگزار شد و آنان به مواردی همچون ضرورت ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها، ایجاد زیرساخت‌ها و حل مشکلات واحدهای خسارت‌دیده تاکید کردند.


تخریب پل منگل؛ مهم‌ترین چالش سوادکوه شمالی

فرماندار سوادکوه شمالی در این جلسه گفت: پل منگل راه دسترسی چندین روستا به جاده اصلی و شهر است ولی در سیل اخیر تخریب شده و ساخت آن نیازمند توجه جدی است.

«سید محمد انصارالحسینی» افزود: پل منگل اوایل اردیبهشت تخریب شد و ۲ عرشه آن سقوط کرد.

وی به ساماندهی و لایروبی رودخانه تلار در سوادکوه شمالی اشاره کرد و گفت: لایروبی و ساماندهی این رودخانه، نیازمند صدور مجوز از سوی صنعت و معدن است تا با انتخاب پیمانکار نسبت به لایروبی این رودخانه اقدام شود.

فرماندار با بیان این‌که در سیل اخیر با ۳۵ نقطه رانشی در این شهرستان مواجه شدیم، افزود: در اکثر راه‌ها به خصوص در منطقه لفور با انسداد جاده مواجه بودیم.

در سیل اخیر به شهرستان سوادکوه شمالی ۱۲۱ میلیارد و ۹۷۸ میلیون تومان خسارت وارد شد.


راهای فرعی رضایت شهروندان را جلب نکرده‌اند

فرماندار شهرستان سوادکوه هم گفت: در سیل اگرچه در زمینه راه‌های اصلی، راهداری خوب عمل کرده اما راه‌های فرعی رضایت عموم را جلب نکرده‌اند. 

برخی از راه‌های فرعی با وضعیت نامناسبی مواجهند و همچنان با خطر رانش روبه‌رو هستیم.

«سعید یزدانی» افزود: احداث دیوار حائل رودخانه تلار در شهر زیراب توسط پیمانکار در حال انجام است.

وی در خصوص واگذاری زمین به خسارت‌دیدگان از سیل گفت: علی‌رغم این‌که ۲ جلسه مدیریت بحران برگزار شده است، قرار شد تا منابع طبیعی و راه و شهرسازی زمینی برای خسارت‌دیدگان در نظر بگیرند، اما تاکنون اقدامی نشده است.


بازسازی پل برج خیل

فرماندار سیمرغ هم در این جلسه در خصوص پل برج خیل گفت: قرار شد تا برای بازسازی پل برج خیل ردیف اعتباری ویژه‌ای در نظر گرفته شود. 
همچنین مقرر شد تا برای آن از سوی دستگاه اجرایی، مطالعه اولیه صورت بگیرد. تاکنون پیمانکاری برای این طرح در نظر گرفته نشده است.

«سید مجتبی حبیب‌نژاد» در خصوص لایروبی رودخانه تلار در شهرستان سیمرغ بیان کرد: با دستور مدیریت بحران شروع به لایروبی کرده‌ایم. 
برای این رودخانه 5 بازه انتخاب شده که در هر بازه یک پیمانکار مشغول فعالیت است.


معرفی خسارت‌دیدگان به بانک‌ها

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران هم گفت: در سیل اخیر 7 هزار واحد مسکونی و تجاری در مازندران خسارت دید که از این تعداد ۶۶۵ واحد احداثی و بقیه تعمیری است.

«محمد خانی نوذری» با بیان این‌که تاکنون 8 هزار واحد مسکونی خسارت‌دیده به بانک‌های عامل معرفی شده‌، افزود: از سوی بانک‌های عامل برای 5 هزار واحد مسکونی خسارت‌دیده قرارداد منعقد شده است.

وی با اشاره به این‌که تعمیر 4200 واحد در مازندران به اتمام رسیده است، گفت: ۷۰۰ واحد مسکونی خسارت‌دیده در مازندران در حال تعمیر است که تا ۱۵ روز آینده تکمیل و به خسارت‌دیدگان تحویل داده می‌شود.

به گفته مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به خسارت‌دیدگان سیلاب در استان پرداخت شد.

خانی نوذری با بیان این‌که ساخت ۶۰ درصد از واحدهای احداثی آغاز شده است، گفت: از فرمانداران می‌خواهم تا برای ساخت واحدهای احداثی مردم را تشویق کنند تا نسبت به گرفتن تسهیلات اقدام کنند؛ چراکه اگر این تسهیلات را دریافت نکنند، از فهرست واحدهای احداثی حذف خواهند شد.

وی افزود: برای ساخت واحدهای احداثی ابتدا از شرکت آب منطقه‌ای استعلام دریافت و سپس نسبت به پروانه ساختمانی اقدام می‌کنیم. آخرین واحد مسکونی که ساخته شده ۸۰ متر از رودخانه تلار فاصله دارد تا مشکلی به وجود نیاید.


ضرورت نظارت دستگاه‌های اجرایی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران هم گفت: این جلسه برای رسیدگی و ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌های خسارت‌دیده به علت سیل اخیر برگزار شده است.

«مهدی رازجویان» افزود: با توجه به این‌که دولت از لحاظ مالی در مضیقه است بنابراین دستگاه‌های اجرایی باید به روند اجرایی کار نظارت داشته باشند. 

همه باید تا بازسازی کامل نقاط حادثه‌دیده تلاش کنیم. اگر دستگاهی با کمبود نیرو مواجه است، از نیروهای توانمند استان استفاده شود.

وی بیان کرد: برای بازسازی نقاط حادثه‌دیده کار سختی پیش روی همه است، بنابراین برای پیشبرد کارها نیازمند جدیت و تلاش بیشتری هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران در خصوص ساخت دیوار حائل برای رودخانه تلار در شهر زیراب گفت: درست است که برای این کار تاکنون اعتباری ابلاغ نشده است، اما امیدوارم این کار به صورت اصولی، یکپارچه و فنی انجام شود تا در بارندگی‌های بعدی دچار خسارت نشویم.

رازجویان در خصوص تخریب پل منگل در شهرستان سوادکوه شمالی بیان کرد: پل منگل که اوایل سال جاری تخریب شد به دلیل عبور اهالی چند روستا از آن اهمیت بالایی دارد، بنابراین ساخت این پل باید تسریع شود. 

وی با بیان این‌که تا به این لحظه برای نقاط رانشی در راه‌های فرعی و روستایی اعتباری ابلاغ نشده است، افزود: در صورت تخصیص اعتبار دستگاه اجرایی برای پایداری این جاده‌ها اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید