• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66635
+
-

آتش زدن کاه و کلش در نظرآباد ممنوع

اداره حفاظت  محیط‌زیست شهرستان نظرآباد به کسانی که اقدام به آتش زدن کاه و کلش در این شهرستان می‌کنند، اخطار داد.
به گزارش ایرنا، هر سال پس از برداشت محصولات کشاورزی، سوزاندن بقایای کاه و کلش به یک رفتار تبدیل شده که آسیب جبران‌ناپذیری به کشاورزی و محیط‌زیست وارد می‌کند.
دلایل مختلفی برای آتش زدن کاه و کلش وجود دارد که آماده‌سازی زمین برای کشت دوم و از بین بردن علف‌های هرز از آن جمله است.

سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع نه‌تنها باعث نابودی موجودات مفید خاک، افزایش مصرف کودهای شیمیایی و کاهش کیفیت خاک، کاهش رطوبت خاک و افزایش مصرف آب در طول دوره رشد می‌شود، بلکه مواد آلی خاک، تولید کود ارگانیک خاک و افزایش مقاومت گیاه نسبت به تنش‌های محیطی را نیز از بین می‌برد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان نظرآباد اخطار جدی مبنی بر برخورد قانونی با متخلفان در این بخش داد و گفت که افراد خاطی به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
«امیدرضا تونی» افزود: بر اساس مصوبات نشست اخیر شورای مدیریت بحران شهرستان، اداره جهاد کشاورزی با نصب بنر، اطلاعیه، تشکیل جلسات آموزشی برای کشاورزان و با استفاده از فضای مجازی اقدام به اطلاع‌رسانی گسترده در خصوص ممنوعیت آتش زدن علفزارها، مراتع و مزارع کرده است، ولی با وجود اقدامات انجام‌شده، شاهد آتش‌سوزی در سطح وسیع در شهرستان هستیم.

وی با اشاره به قوانین مربوطه مانند ماده ۶۸۸ مجازات اسلامی، ماده ۲۰ قانون هوای پاک اظهار داشت: این اقدام تخلف محسوب می‌شود و متخلفان تحت پیگرد مراجع قضایی قرار خواهند گرفت.
تونی گفت: بر اساس همین قانون سوزاندن بقایای گیاهی و اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلفان به حبس بیش از ۶ ماه و جزای نقدی بیش از ۲۰ میلیون ریال محکوم خواهند شد.
وی با اشاره به راه‌اندازی گشت و پایش شبانه‌روزی افزود: تاکنون ۱۹ زمین زراعی که مالکان آنها اقدام به آتش زدن بقایای گیاهی در آنها کرده‌اند شناسایی و برای آنها پرونده تخلف در مراجع قضایی تشکیل شده است.
این مسئول در ادامه از کشاورزان خواست که با به‌کارگیری تجهیزات و امکانات مناسب اقدام به استفاده بهینه از لاشه کاه و کلش برای خوراک دام یا برای افزایش بهره‌وری و بازدهی خاک کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :