• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66632
+
-

سایه تب کشنده کنگو بر سر سیستان و بلوچستان

مدیر کل دام‌پزشکی استان: مهم‌ترین راه انتقال بیماری تب کریمه کنگو تماس با دام آلوده و محصولات دامی است و اگر تشخیص و درمان به موقع صورت نگیرد بیمار مبتلا فوت می‌کند

بهداشت
سایه تب کشنده کنگو بر سر سیستان و بلوچستان

 همه ساله با آغاز فصل گرما در کشور شاهد شیوع برخی بیماری‌های عفونی در ایران هستیم. در این بین تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری‌هایی است که همه ساله در استان‌های محرومی چون سیستان و بلوچستان شیوع پیدا می‌کند. 


تاریخ شیوع این بیماری

به گزارش عصر هامون، تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو که اولین بار در سال 1944 در کریمه و سپس در سال 1956 در کنگو شیوع پیدا کرد بر اثر ویروسی از جنس نایرو و از خانواده بونیا ویریده‌ها ایجاد می‌شود. این ویروس که اغلب از طریق گزش کنه هیالوما به انسان منتقل می‌شود بر روی بدن احشام زندگی می‌کند. 

این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون و ترشحات بدن بیمار و لاشه حیوانات آلوده سبب ابتلای همه‌گیر این بیماری می‌شود. علائم بیماری تب کریمه کنگو بسته به عمق نیش کنه متفاوت است در صورت گزش عمیق، دوره نهفته بین یک تا 3 روز و حداکثر ۹ روز است. 

اگر بیماری بر اثر تماس با خون یا بافت آلوده باشد، دوره نهفته 5 تا 6 روز و حداکثر ۱۳ روز است. تب، درد عضلانی، گردن‌درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم‌درد، گلودرد، نوسانات خلقی شدید و خواب‌آلودگی از مهم‌ترین علائم تب خون‌ریزی‌دهنده کنگو است.  

از ابتدای سال تاکنون 14تن در سیستان و بلوچستان به این بیماری کشنده گرفتار شده‌اند به گونه‌ای که این استان بیشترین آمار ابتلا را به خود اختصاص داده ‌است. این موضوع زنگ خطر تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو را در جنوب شرق کشور به صدا در آورده است. 


آماده باش در استان

در همین رابطه مدیر کل دام‌پزشکی سیستان و بلوچستان با تاکید بر این‌که بیماری تب کریمه کنگو گسترده نیست، بیان کرد: تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو با نام اختصاری CCHF  از بیماری‌های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که در صورت عدم پیشگیری‌های لازم یا تاخیر در درمان، خطرناک بوده و ممکن است کشنده باشد. 

 «مهدی حسینی» افزود: این بیماری گسترده نیست و به صورت عادی همه ساله در فصول گرم به دلیل افزایش فعالیت کنه‌های ناقل این بیماری شاهد گسترش تب کریمه کنگو هستیم که با رعایت مسائل بهداشتی می‌توان جلوی انتشار آن را گرفت. 

وی با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری، گفت: مهم‌ترین راه انتقال بیماری تب کریمه کنگو تماس با دام آلوده و محصولات دامی است؛ همچنین از طریق تماس با کنه آلوده یا بیمار مبتلا به این بیماری نیز احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد. 

وی ادامه داد: با توجه به این‌که علائم خون‌ریزی جزو مراحل پیشرفته بیماری است، قبل از این‌که فرد دچار حمله خون‌ریزی شود باید تشخیص و درمان صورت گیرد. در غیر این صورت ممکن است بیمار مبتلا فوت کند. 


بیشترین آمار ابتلا به تب کریمه 

حسینی با بیان این‌که علائم اولیه بیماری تب کریمه کنگو بسیار شبیه سرماخوردگی و آنفلوآنزاست، اذعان کرد: تب، لرز، سردرد، بدن درد، درد عضلات، درد چشم و ترس از نور علائم اولیه این بیماری است؛ همچنین علائمی چون خون‌ریزی در مخاط‌ها و خون‌ریزی زیرجلدی در پوست، خون‌ادراری و خون‌دماغ، خون‌ریزی لثه و خون‌ریزی غیرطبیعی رحم ایجاد شود و گاهی خلط خونی، خون‌ریزی در ملتحمه و گوش‌ها نیز دیده می‌شود. 

وی بیان کرد: ذبح بهداشتی، سم‌پاشی مناطق نگه‌داری دام‌ها و رعایت موارد بهداشتی از راه‌های پیشگیری از این بیماری است.


بیشترین آمار در زاهدان

 «مهدی حسینی»، مدیر کل دام‌پزشکی استان، با اشاره به این‌که سیستان و بلوچستان بیشترین ابتلای به این بیماری را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۲۳ نفر به دلیل برخورداری از علائم اولیه بیماری تب کریمه کنگو، مشکوک به بیماری شناسایی شدند که از این تعداد ۱۴ نفر به این بیماری مبتلا شده و تحت درمان قرار گرفتند که 9 نفر آن‌ها مربوط به زاهدان بوده‌ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید