• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66610
+
-

روستای «وفس» میزبان 10 هزار گردشگر داخلی و خارجی

روستای وفس از توابع شهرستان کمیجان در زمره مناطق نمونه گردشگری استان مرکزی به شمار می‌آید که سالانه میزبان ۱۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی است.
به گزارش ایرنا، این روستای با صفا که از سکونتگاه‌های دوره مادها بوده هنوز بر سینه خود یادگارهای اصیلی را حفظ کرده که یکی از آنها گویش خاص وفسی از شاخه زبانی موسوم به «تاتی» است.

این گویش از قدیمی‌ترین گفتار ایرانی است که 3 هزار سال سابقه دارد و اکنون فقط چند منطقه محدود در منتهی الیه استان مرکزی، همدان و قزوین به آن تکلم می‌کنند.
دهیار روستای وفس افزود: بر اساس تعاریف برنامه ششم توسعه، گردشگر حرفه‌ای به فردی گفته می‌شود که ۲۴ ساعت ماندگاری در منطقه هدف داشته باشد که با این شاخص روستای وفس سالانه پذیرای ۱۰ هزار نفر گردشگر است، اما برآوردها بیانگر آن است که بیش از ۲۰ هزار نفر در سال تجربه حضور در این روستای کهن و زیبا را دارند.

«سید هدایت الله سجادی» گفت: روستای وفس با مصوبه دولت از سال ۸۶ به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شده و تاکنون اقدامات زیرساختی در مشارکت‌جویی جامعه محلی برای راهبردهای گردشگری، فرهنگ‌سازی و آموزش‌های مهارتی در حوزه پذیرش گردشگر و تلاش برای شناساندن این روستا در سطح ملی انجام شده است.
وی اظهار کرد: 4 مجوز بوم‌گردی برای روستای وفس صادر شده که عملیات اجرایی آنها در دست انجام است و یکی از این طرح‌ها پیشرفت بالای ۸۰ درصد دارد.


استفاده از ظرفیت روستا برای علاقه‌مندان نجوم

دهیار روستای وفس افزود: آسمان این روستا یکی از بهترین آسمان‌های غرب کشور در موضوع نجوم و ستاره‌نگری است که تلاش می‌شود این ظرفیت قوی به صورت اصولی معرفی و گردشگران حرفه‌ای در این زمینه بیشتر جذب شوند.
سجادی عنوان کرد: عمده فعالیت ساکنان روستای وفس کشاورزی و دامپروری است و محصولات گردو، بادام و لبنیات این منطقه از کیفیت بالایی برخوردار است، ضمن آن‌که این منطقه در تولید زیراندازهای نفیس و رودوزی صاحب نام است.

وی افزود: جلوگیری از خام فروشی محصولات تولیدی برجسته روستا و توجه به صنعت بسته‌بندی و برند‌سازی این تولیدات در مراحل بعد، از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای  روستای وفس است.
دهیار روستای وفس بیان کرد: نخستین جشنواره روستایی وفس با عنوان «آسمان پالیز وفس» از ۲۵ تا ۲۸ تیر در این روستا در حال برگزاری است که هدف از آن بهبود فرهنگ روستایی، افزایش شناخت عمومی نسبت به روستا و برپایی برنامه‌های فرهنگی در راستای افزایش نشاط اجتماعی است.

معرفی قابلیت‌های روستا به گردشگران

دبیر جشنواره روستایی آسمان پالیز وفس گفت: این روستای از نظر نوع قرار گرفتن در دامنه کوه و معماری ساخت طبقاتی خانه‌ها نیز برای گردشگران زیبا و دیدنی است و سرسبزی این روستا نیز از جلوه‌های خاص آن محسوب می‌شود.

«آرمین رجایی» افزود: سهم گردشگری در الگوی اقتصاد مناطق روستایی کمرنگ است و تلاش شده است با برگزاری جشنواره روستایی وفس گام نخست در شناساندن قابلیت‌های این عرصه برداشته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید