• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66486
+
-

توسعه خدمات الکترونیک تامین اجتماعی

مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی:  به عنوان یکی از صنعتی‌ترین‌ استان‌های کشور با تعداد قابل توجهی کارگر نیازمند توسعه خدمات غیرحضوری هستیم

گپ روز
توسعه خدمات الکترونیک تامین اجتماعی

اشرف شفیعی | تبریز - خبرنگار:


بیش از نیمی از شهروندان آذربایجان شرقی به صورت مستقیم با تامین اجتماعی و خدمات مختلف آن سر و کار دارند و به گفته مسئولان، بیش از 60 خدمت مختلف از سوی این سازمان ارائه می‌شود. 

این حجم از خدمات‌دهی نیازمند مراجعات مستمر و گسترده به این مرکز است و به همین دلیل از یک سال قبل آذربایجان شرقی به عنوان استان پایلوت برای ارائه خدمات غیرحضوری در این حوزه انتخاب شد.

 به سراغ «جعفر سمساری» مدیرکل تامین اجتماعی استان رفتیم و چند سوال درباره افزایش ارائه خدمات الکترونیک پرسیدیم. صحبت‌هایش را در ادامه بخوانید.

در زمینه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی، چه مواردی آذربایجان شرقی را در اولویت قرار داده است؟

بیش از 53 درصد شهروندان استان از خدمات تامین اجتماعی استفاده می‌کنند و این سازمان در آذربایجان شرقی به عنوان یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور تعداد قابل توجهی از کارگران و نیروهای صنعتی را تحت پوشش دارد. این مساله زمینه‌ افزایش تردد به شعبات تامین اجتماعی را فراهم می‌کند.

بنابراین تلاش شده است با کاهش حضور شهروندان از مشکلات مراجعه مستقیم کاسته شود. بر این اساس خدماتی که امکان ارائه آنها به صورت رایانه‌ای وجود دارد - از قبیل ثبت سوابق، دریافت نوبت و خدمات اداری - به صورت غیرمستقیم ارائه می‌شوند.

 به عبارت بهتر، ارباب‌رجوع با وارد کردن مشخصات لازم در سامانه تامین اجتماعی، خدمت مورد نظرش را دریافت می‌کند. نتیجه دریافت خدمات هم به مراجعه‌کنندگان پیامک می‌شود. خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی در محل کار و منزل مخاطبین در دسترس خواهد بود. کاهش تردد درون‌شهری و صرفه‌جویی در وقت و زمان ذی‌نفعان از برون‌دادهای اجرای این طرح است.

کدام شعبه تامین اجتماعی در تبریز خدمات الکترونیک ارائه می‌دهد؟

شعبه 5 تامین اجتماعی تبریز به صورت آزمایشی خدمات خود را الکترونیکی ارائه می‌دهد. شهروندانی که از این شعبه خدمت می‌گیرند، از کیفیت خدمات آن راضی هستند. در بازخوردهایی که طی این مدت گرفته شده، میزان رضایت شهروندان از ارائه خدمات الکترونیک افزایش یافته است. تلاش می‌کنیم به زودی در سایر شعب هم این خدمات ارائه شود. 

لطفا درباره خدماتی که تامین اجتماعی به صورت الکترونیک ارائه می‌کند، توضیح دهید.

پرونده‌های بایگانی و جدید اسکن و در بایگانی الکترونیکی نگهداری می‌شوند. این اقدام سرعت ارائه خدمات را بسیار افزایش می‌دهد. به زودی دیگر نیاز نیست بیمه‌شدگان تامین اجتماعی برای مشاهده سوابقشان کد بیمه خود را ارائه دهند و تنها با کد ملی می‌توانند سوابقشان را مشاهده کنند. 

در گذشته بیمه‌شدگان برای مشاهده سوابق خود باید به شعب تامین اجتماعی مراجعه می‌کردند، ولی امروز با مراجعه به نشانی اینترنتی www.tamin.ir/savabegh و وارد کردن اطلاعات شخصی می‌توانند آن را ببینند.

در نشانی eservices.tamin.ir تامین اجتماعی هم خدمات دفترچه درمانی، مشاهده و ثبت اعتراض به سوابق پرداخت حق بیمه، ارسال لیست و پرداخت حق بیمه، اخذ برگ پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگان خاص، درخواست تعهدات کوتاه‌مدت شامل غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، پروتز و اروتز، کمک‌هزینه ازدواج، کمک‌هزینه کفن و دفن و... پیش‌بینی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید