• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66368
+
-

پاسخ وزیر کشور اصلاحات به تلویزیون

موسوی لاری در نامه‌ای به صدا و سیما اظهارات سردار نظری درباره حادثه کوی دانشگاه در سال 78را تکذیب کرد


وزیر کشور دولت اصلاحات در اعتراض به اظهارات فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ درباره حوادث سال78کوی دانشگاه به رئیس صداوسیما نامه نوشت. او در این نامه خواهان فرصت پاسخگویی برابر ادعاهای مطرح شده سردار فرهاد نظری در برنامه تلویزیونی شبکه افق شده است. سردار نظری اخیرا به‌دنبال سکوت 20ساله درقبال حوادث 18تیرماه سال78در یک برنامه تلویزیونی مدعی کسب مجوزهای حمله به دانشجویان از سوی وزیر وقت کشور شد. عبدالواحد موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات در نامه خود به علی عسگری، رئیس سازمان صداوسیما این سخنان سردار نظری را کذب خواند و خواستار انعکاس نامه خود در «برنامه‌ای مشابه» در همان شبکه شد.

در بخشی از نامه موسوی‌لاری آمده است؛ «با کمال تأسف و تعجب مطلع شدم شبکه افق آن سازمان در برنامه‌ای در تاریخ 18تیر‌ماه امسال به مناسبت سالگرد وقایع 18 تیر 1378کوی دانشگاه تهران با حضور آقای زاکانی و تماس تلفنی آقای فرهاد نظری فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ به‌طور یکسویه برخی سخنان کذب و خلاف واقع توسط فرد اخیرالذکر مبنی بر دستور اینجانب جهت ورود به کوی و برخورد با دانشجویان مطرح و تلاش شد تا اقدامات غیرموجه و فاجعه‌بار عوامل حادثه توجیه و بر آثار زیانبار تعرض به دانشجویان سرپوش گذاشته شود.»  سردار بازنشسته نیروی انتظامی در مصاحبه تلویزیونی خود با اشاره به مخالفت وزارت کشور با برگزاری راهپیمایی دانشجویان بسیجی –آنچنان که علیرضا زاکانی در مناظره با تاجزاده گفته بود- مدعی شده بود «وزارت کشور به دانشجویان مجوز نداد و از طرفی هم روز 16تیرماه به پلیس کتباً نامه می‌دهند که هرگونه اختلالی که در محل به‌وجود آمد مسئولیت آن به‌عهده پلیس است و باید برخورد شود. در شب حادثه نیز آقای لاری وزیر وقت کشور و معاون سیاسی او دستور می‌دهد.» او گفته بود تا ساعت 4بامداد هر اختلال و اغتشاشی شد، پلیس هیچ اقدامی انجام نداد. آقای لاری از طریق فرماندهان ارشد من دستور برخورد را صادر کردند، یعنی اغتشاشگران داخل امیرآباد. اما از فردای آن روز علم حمایت از دانشجو را به‌دست گرفتند و تا امروز سنگ حمایت از دانشجو را به سینه می‌زنند.

سردار نظری در این برنامه گفته بود که دوست دارد فرصتی پیدا شود و در یک مناظره زنده و رودررو با مسئولان و عناصر آن زمان به گفت‌وگو بنشیند با این حال به درخواست مناظره مصطفی تاجزاده که در آن مقطع معاون سیاسی وزیر کشور بود پاسخ نداده است.

دی‌ماه سال گذشته نیز در آستانه 20سالگی حادثه کوی دانشگاه مصطفی تاجزاده در مناظره‌ای با علیرضا زاکانی، مسئول وقت بسیج دانشجویی بحث‌های متفاوتی را درباره مسئولیت‌های این حوادث رقم زده بود. به گزارش ایسنا، عبدالواحد موسوی‌لاری نیز در نامه خود به علی‌عسگری تأکید کرده است؛ «اینجانب ضمن اظهار تأسف از این سقوط اخلاقی انتظار دارم طبق مقررات و قوانین موضوعه کشور در برنامه‌ای مشابه از طریق همان شبکه این نامه را به سمع مخاطبان خود برسانید. انصاف خواهید داد که برنامه‌هایی از این قبیل وجهه صداوسیما را بیش از پیش ملکوک نموده بر بلندی دیوار بی‌اعتمادی عامه مردم نسبت به این سازمان می‌افزاید. صداوسیمای جمهوری اسلامی نباید تریبونی برای تحریف تاریخ، ترویج دروغ و نشر اکاذیب باشد.»

غلامرضا ظریفیان، معاون وقت وزیر علوم دولت اصلاحات نیز با اشاره به برنامه تلویزیونی سردار نظری گفته است؛ «گزارشی که شورای‌عالی امنیت در 2 صفحه از وقایع ۱۸ تیر ۷۸ ارائه کرد، چکیده‌ای از اتفاقاتی بود که آن زمان افتاد. سردار نظری در شورای‌عالی امنیت ملی که مسئولان دولتی و سایر دستگاه‌ها حضور داشتند، گزارش خود را ارائه کرد و نهایتاً سندی رسمی که جناحی هم نبوده از وقایع ۱۸ تیر منتشر شد. اگر بخواهیم صحبت‌های سردار نظری را راستی‌آزمایی کنیم باید آن را با این سند تطبیق دهیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید