• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66175
+
-

مشکل اسکان کارگران مهاجر در طارم

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی طارم: با تشکیل انجمن صنفی کارگران فصلی، مشکلات اسکان این قشر برطرف می‌شود

گزارش
مشکل اسکان کارگران مهاجر در طارم

هرسال در فصل نشاکاری و کشت برنج، کارگران مهاجر از نقاط مختلف کشور از شهرهای دور و نزدیک برای کار راهی شهرستان طارم می‌شوند. با توجه به بومی نبودن این کارگران و نبود خانه‌های کارگری مناسب، مشکل اسکان آنها به معضل اصلی این قشر زحمتکش تبدیل شده است. 

به گزارش ایرنا، کارگران فصلی فقط 3 تا 8 ماه از سال مشغول به کارند و باقی سال را بیکارند یا به کارهای دیگری رو می‌آورند. با این‌که به صورت رسمی آماری از تعداد کارگران فصلی در کشور وجود ندارد، اما حداقل می‌توان از این مطمئن بود که گستره جغرافیایی حضور آنها وسیع و براساس طبیعت و بافت اقتصادی هر منطقه از کشور متفاوت است. 

از خردادماه که کشت برنج در طارم آغاز می‌شود تا پایان برداشت زیتون در آبان‌ماه، طبق گفته مسئولان شهرستانی نزدیک به ۳۵۰۰ تا 5 هزار نفر کارگر غیربومی فصلی در این شهرستان فعالیت می‌کنند که از نقاط دور و نزدیک و از شهرهای مختلف کشور برای درآمدزایی دیار خود را به مقصد طارم ترک کرده‌اند. 

کارگرانی که از جنوبی‌ترین نقطه کشور چون سیستان و بلوچستان و هرمزگان گرفته تا شمالی‌ترین نقطه کشور همانند گیلان و گلستان، طارم را برای چند ماه هم که شده به عنوان بهترین مکان برای کسب روزی حلال انتخاب می‌کنند. نبود زیرساخت‌های لازم برای اسکان این تعداد کارگر غیربومی به مشکلی بزرگ برای شهرستان طارم و هم برای این قشر شریف و زحمتکش تبدیل شده است. 

تجمع و استراحت کارگران در قهوه‌خانه‌ها یا خانه‌هایی با کمترین امکانات یا میادین و معابر نه تنها زیبنده چهره توریستی این منطقه از استان زنجان نیست بلکه مناسب شأن و منزلت کارگران نیز نبوده و مستلزم رسیدگی مسئولان این مناطق به وضعیت آنها و ساماندهی و فراهم کردن سرپناه مناسب برای این قشر شریف است. 

اجاره‌بهای سرسام‌آور خانه‌هایی با کمترین امکانات در طارم موجب شده است مقدار قابل توجهی از درآمد این زحمتکشان فصلی عرصه تولید صرف هزینه مسکن موقت و نامناسب آنان شود. با توجه به قیمت بالای اجاره‌ مسکن آنها مجبورند با قیمت بسیار بالا برای کارفرمایان خود کاری انجام دهند. نرخ بالای کارگران فصلی در طارم نیز خود به یکی از معضلات کشاورزان طارمی تبدیل شده است. 


‌ ترک خانه و خانواده 

سعید شیخ‌حسینی که از کارگران اهل گرگان است، گفت: این چندمین سال است که برای کار به طارم می‌آیم، اما متأسفانه هر سال بر قیمت اجاره‌ها افزوده می‌شود و در بعضی مواقع هم با کمبود مسکن اجاره‌ای مواجهیم. این کارگر ۳۵ ساله که از نبود شغل ثابت در محل زندگی خود گلایه دارد، افزود: برای یک لقمه نان حلال مجبور به ترک خانه و خانواده خود شده‌ایم تا شاید بتوانیم با اندک درآمد کارگری بخش کوچکی از مشکلات خانواده خود را حل کنیم. 


‌اجاره مغازه

«کارخانه و صنایعی که بتواند موجب ایجاد اشتغال شود در شهر ما وجود ندارد و به همین دلیل مجبوریم برای کسب درآمد ۲ هزار کیلومتر مسیر را طی کنیم تا شاید بتوانیم با پول این چند ماه دل خانواده خود را شاد کنیم». این صحبت‌های حبیب سارانی ۱۸ ساله است که از شهر زابل برای کار به طارم آمده است. 

این کارگر جوان اظهار کرد: به دلیل نبود زمین کشاورزی و همچنین بحران آب، کار کشاورزی هم در شهر ما رونق آن‌چنانی ندارد و به نوعی امیدمان را به اشتغال در شهر و استان خود از دست داده‌ایم. 

سارانی ادامه داد: مردم طارم بسیار مهمان‌نواز و مهربان هستند و تنها مشکل در اینجا نبود مسکن مناسب برای کارگران غیربومی است به طوری که بسیاری از مغازه‌ها برای چند ماه مغازه خود را برای اسکان کارگران اجاره می‌دهند. 


‌نبود کار

سعید غفران‌حریر که برای دومین سال است در طارم حضور دارد، گفت: در طارم به لحاظ موقعیت جغرافیای کار کشاورزی زیاد است و معمولاً از خرداد تا پایان مهر در این شهرستان به کار مشغولم. فقط مشکل ما نبود محل اسکان مناسب است. 

این کارگر جوان اهل روستای آق‌دربند شهرستان سرخس از نبود کار در شهرستان خود گلایه کرد و افزود: چندین بار برای کار به معدن آق‌دربند مراجعه کردم و وقتی نارضایتی کارگران این معدن یا اخراج از کار آنها را دیدم، از کار در شهرستان خود ناامید شدم و در حال حاضر طارم را برای کار در تابستان انتخاب کرده‌ام. 

وی تصریح کرد: اگر زیرساخت‌های اشتغال در شهرستان‌های کشور مهیا باشد نیازی نیست برای پیدا کردن کار، خانه و کاشانه خود را رها کنیم. 


‌انجمن صنفی کارگران فصلی 

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان طارم از تشکیل انجمن صنفی کارگران فصلی در این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به افزایش سالانه تعداد کارگران فصلی در شهرستان طارم برای ساماندهی این قشر زحمتکش در حال حاضر 3 تعاونی کارگری تشکیل داده‌ایم. متأسفانه این تعاونی‌ها فقط برای کارگران استان گیلان بوده است و با توجه به تغییر اعضای آنها در هر سال و رفت‌وآمد روزانه آنان به محل زندگی‌شان و حضور کارگران فصلی از نقاط مختلف کشور در طارم به نوعی کارایی آن‌چنانی ندارد. 

محمدحسن حسینی خاطرنشان کرد: انجمن صنفی کارگران فصلی تمام کارگران حاضر در شهرستان طارم را تحت پوشش قرار می‌دهد و مشکلات آنان را پیگیری می‌کند و تا حد ممکن برطرف خواهد کرد. هماهنگی‌های لازم بین بخشی برای تشکیل این انجمن در شهرستان صورت گرفته و بخش خصوصی نیز آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده است. 

وی افزود: یک تعاونی تأمین نیاز کارگران فصلی کشاورزی در شهر گیلوان شهرستان طارم با محوریت اقامتگاه‌های کارگری تأسیس شده بود، اما متأسفانه به دلیل این‌که قبل از تأسیس مجوزهای لازم را دریافت نکرده حکم تعطیلی آن صادر شده است. ما به دنبال رفع موانع موجود برای ادامه فعالیت این مجموعه هستیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید