• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 66079
+
-

هجوم نقدینگی به بورس

سرمایه‌گذاران از ابتدای امسال به‌طور متوسط روزانه 1300میلیارد تومان اوراق بهادار خریده‌اند


اطلاعات آماری نشان می‌دهد همزمان با رکود در بازارهای موازی بخش زیادی از نقدینگی به سمت بورس سرازیر شده است. به گزارش همشهری، امسال جریان سرمایه‌گذاری در بازار‌ها تحت‌تأثیر سیاست‌های کلان اقتصادی تغییر کرده است. سال قبل همزمان با رشد تورم، مردم برای آنکه دارایی‌هایشان در مقابل تورم دود نشود به سمت بازار‌های طلا و ارز هجوم بردند.اگرچه کاهش نرخ برابری ریال در برابر دلار ناشی از سیاست‌های کلان اقتصادی دولت است و دست‌کم چندین مولفه در تعیین قیمت ارز اثر دارد ولی هجوم مردم برای خرید دلار و طلا هم می‌تواند به‌صورت تصاعدی در افزایش قیمت نقش داشته باشد. اما امسال به‌دلیل اعمال سیاست‌های تثبیتی جلوی افزایش قیمت ارز و به‌تبع آن طلا گرفته شد.

رشد سرمایه‌گذاری در بورس
بر این اساس در فقدان بازارهای مؤثر برای حفظ ارزش دارایی مردم اکنون بورس به تنها بازار سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. به‌طور سنتی بازار‌های طلا و ارز و همچنین سپرده‌های بانکی رقیب بازار سهام محسوب می‌شوند اما امسال مقدار بازده این بازار‌ها بسیار کمتر از تورم بوده ولی مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس از 40درصد فراتر رفته و این موضوع جذابیت این بازار را بیشتر کرده همه اینها درحالی است که رفته رفته بازار مسکن هم قدرت رقابت با بازار سهام را از دست داده، زیرا سرمایه‌گذاری در این بازار به‌دلیل رشد شدید قیمت‌ها در 2سال گذشته به منابع مالی هنگفت نیاز دارد. این تحولات موجب شده منابع مالی زیادی این روزها به سمت بورس سرازیر شود به‌طوری که روز شنبه تحت‌تأثیر همین رویداد رکورد حضور سرمایه‌گذاران در بورس شکست و در یک روز 580هزار نفر در عرضه اولیه سهام پتروشیمی نوری شرکت کردند و جمعا 1000میلیارد تومان پول برای خرید سهام این شرکت پرداخت کردند.

 اطلاعات اصلی مربوط به مقدار سرمایه‌گذاری انجام شده از اول امسال تاکنون در بورس نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران از اول امسال 146هزار و 500میلیارد تومان اوراق بهادار در بازار سرمایه خریده‌اند یعنی روزانه 1330میلیارد تومان نقدینگی صرف خرید اوراق بهادار بورس، شده است. از مجموع معاملات انجام شده در بازار سرمایه همچنان بخش زیادی از معاملات به سهام اختصاص دارد. در این مدت 80درصد معاملات یعنی رقمی معادل 117هزارو 500میلیارد تومان به معاملات سهام و بعد از آن معاملات اوراق بدهی با 12هزارو250میلیارد تومان 10درصد از کل معاملات را به‌خود اختصاص داده است. نکته مهم‌تر اینکه امسال حجم معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بازار سرمایه افزایش یافته و به 9هزارو199میلیارد تومان رسیده و 6درصد از کل معاملات به این صندوق‌ها اختصاص داشته است.تحت‌تأثیر افزایش ورود نقدینگی به بازار سهام اکنون ارزش کل بازار سهام هم به 1145هزار میلیارد تومان رسیده و پیش‌بینی می‌شود به‌زودی ارزش سهام کل شرکت‌های حاضر در بازار سهام از مرز 1200هزار میلیارد تومان هم عبور کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید