• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65862
+
-

صرفه‌جویی 130 میلیون مترمکعب آب با مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز

منابع
صرفه‌جویی 130 میلیون مترمکعب آب با مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز

استان قزوین دارای ۲۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی است که تخمین زده می‌شود حدود ۶۰ هزار هکتار از آن از منابع آبی غیرمجاز استفاده می‌کنند. 

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین، مدیرعامل این شرکت در نشست شورای حفاظت از منابع آبی استان میزان مصرف آب قزوین را ۲ میلیارد مترمکعب دانست و گفت: وزارت نیرو برای بهره‌مندی هرچه بهتر از منابع آبی کشور درصدد زمینه‌سازی وارد شدن آب به بورس است. برای همین منظور قزوین به‌عنوان استان پایلوت در نظر گرفته شده است. 

یدالله ملکی با اشاره به این‌که قزوین یکی از استان‌های خشکسال در دهه‌های گذشته بوده و اوج آن نیز در سال ۸۷ بوده است، افزود: شبکه آبیاری دشت قزوین با 1200 کیلومتر طول کانال اصلی و فرعی و با قدمت 3 دهه از عمر آن از مهم‌ترین و مجهزترین شبکه‌های آبیاری کشور است. 

وی بیان کرد: میزان حجم آب ورودی شبکه از سد مخزنی طالقان ۲۹۸ میلیون مترمکعب در سال است. از این میزان، ۲۰ میلیون مترمکعب برای تغذیه مصنوعی آبخوان قزوین و ۲۷۸ میلیون مترمکعب دیگر برای مصرف اراضی ۳۰ هزار کشاورز دشت قزوین تخصیص یافته است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تعداد چاه‌های فرم ۵ استان را 1702 حلقه اعلام کرد و ادامه داد: همه چاه‌های یادشده با اخذ دستور قضایی پلمب شده و از بهره‌برداری آنها جلوگیری به عمل آمده و برای انسداد کامل آنها نیز 3 سال زمان در نظر گرفته شده است. با انجام آن سالانه ۱۳۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی به عمل خواهد آمد. 

ملکی یادآور شد: استان همچنین دارای 1188 حلقه چاه فرم یک با حجم ظرفیت ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب است که با تعیین و تکلیف آن صرفه‌جویی در این حوزه نیز قابل توجه خواهد بود. 

وی گفت: در صورت اجرای سامانه آبیاری نوین برای ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌های تحت پوشش چاه‌های مشمول فرم یک قانون تعیین تکلیف و با در نظر گرفتن 3500 مترمکعب آب به ازای هر هکتار، به منظور حفظ سرمایه‌گذاری انجام‌شده و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی برای جلوگیری از خشک شدن ۲۰ تا ۳۰ ساله آنها به ۴۷ میلیون مترمکعب آب در سال نیاز داریم. 

به گفته این مسئول، با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب و اجرای قانون تعیین تکلیف با کاهش ۱۰ درصدی حجم آب با صدور پروانه بهره‌برداری چاه‌های مجاز کشاورزی دشت قزوین معادل ۸۶ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در بهره‌برداری صورت می‌گیرد. 

ملکی فرسودگی بخش اعظمی از شبکه و تأسیسات وابسته به آن مانند دریچه‌ها، غرق‌شدگی افراد در کانال‌های آبیاری و تخصیص بخشی از سهمیه آب کشاورزی برای شرب و مصارف زیست‌محیطی و همچنین کاهش سهمیه آب کشاورزی از ۲۷۸ میلیون مترمکعب در سال به ۱۵۰ میلیون مترمکعب را بخشی از مشکلات شبکه آبیاری دشت قزوین برشمرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید