چند روز بعد از اینکه محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش از حذف آزمون تیزهوشان خبر داد و البته مخالفتهای بسیاری را هم به همراه داشت؛ روز گذشته او اعلام کرد: «اعتراف میکنم که نگرانیها درباره حذف مدارس نمونه دولتی و سمپاد و افزایش استقبال از مدارس غیردولتی وجود دارد.» به گزارش تسنیم، او گفت: در آموزش و پرورش باید تمام انرژی خود را به برابری سطح کیفیت آموزش میان مناطق محروم و مرزی با مناطق شهری متمرکز کنیم. بطحایی درخصوص حذف آزمونهای مدارس سمپاد و نمونه دولتی گفت: یکی از اشکالات عمده نظام آموزشی تکیه بر حافظهمحوری و تأکید بر سطح دانش بچههاست و این مسئله در دوره ابتدایی اثرات مخرب بسیاری دارد، چرا که دانشآموزان در این دوره بهتازگی تحصیل را آغاز کردهاند اما وقتی در معرض بمباران مطالب حافظهمحور و تستهای سنگین قرار میگیرند از مدرسه دلزده شده و شادی و نشاط از آنها گرفته میشود. در روزهای اخیر تصمیم گرفتیم آزمونها و کتابهای کمکآموزشی که کودکی را از دانشآموزان گرفته است، در دوره ابتدایی ممنوع شود تا آنها فرصت کودکی و نشاط در مدرسه را داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: در پایه هفتم یک میلیون دانشآموز داریم که 250هزار نفر در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی شرکت میکنند و این تعداد از کلاس دوم یا سوم دبستان تحت فشارهای فراوان روحی قرار میگیرند تا بتوانند در آزمونی که قرار است چند سال آینده در آن شرکت کنند، موفق شوند، اما از هر 17نفر تنها یک نفر میتواند به این مدارس وارد شود و 16نفر دیگر مهر کماستعدادی و بیلیاقتی بر آنها زده میشود. در دوره ابتدایی، دانشآموز باید از زندگی لذت ببرد، اما ما اهداف تربیتی را از دبستانها گرفتهایم تا دانشآموزان در آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی قبول شوند. وزیر آموزش و پرورش درخصوص برنامههای این وزارتخانه برای حمایت از دانشآموزان صاحب استعدادهای برتر گفت: در برنامه شهاب که از سال آینده به پایه هفتم میرسد دیگر دانشآموزان صاحب استعدادهای برتر را از سایر دانشآموزان جدا نمیکنیم چرا که براساس اصول جدید تعلیم و تربیت در جهان امروز، بچهها نباید از هم جدا شوند؛ بر این اساس در طرح شهاب دانشآموزان صاحب استعدادهای برتر در مدارس عادی تحصیل میکنند و پس از شناسایی استعداد آنها، چند روز در هفته برنامههای خاص برایشان اجرا میشود و استعدادها پرورش مییابد تا در متوسطه دوم استعداد آنها شکوفا شود. وی در پاسخ به این پرسش که «حذف مدارس سمپاد و نمونه دولتی در دوره متوسطه اول منجر به افزایش تعداد دانشآموزان مدارس غیردولتی نمیشود؟» اظهار کرد: اعتراف میکنم که این نگرانی وجود دارد و بنده بهعنوان وزیر آموزش و پرورش وظیفه دارم مراقب باشم تا این اتفاق رخ ندهد و یکی از اقدامات برای آنکه مدارس غیردولتی از این اوضاع سوءاستفاده نکنند افزایش کنترل است و سامانهای طراحی کردهایم که مدارس غیردولتی را مورد نظارت دقیق قرار میدهد که اگر کوچکترین اجحافی در حق مردم داشته باشند با آنها برخورد شود.