• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65753
+
-

۷۲ درصد بوشهری‌ها کمبود ویتامین دی دارند

در استان
۷۲ درصد بوشهری‌ها کمبود ویتامین دی دارند

بر اساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته ۷۲ درصد بوشهری‌ها کمبود ویتامین دی دارند.نایب رئیس کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی بوشهر در این باره به ایرنا گفت: از آنجا که هوای بوشهر گرم است، خیلی کم پیش می‌آید شهروندی به مقدار مناسب روزانه در معرض آفتاب باشد.«فاطمه پوربهی» افزود: بیشتر شهروندان سعی می‌کنند از محیط‌های خنک و سایه‌دار استفاده کنند. به همین خاطر، شیوع کمبود ویتامین دی در استان بوشهر بالا است.

وی ادامه داد: برای این‌که تابش نور آفتاب برای تولید ویتامین دی در بدن کفایت کند باید صورت و گردن و دست‌ها تا آرنج و ساق پا بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در معرض تابش مستقیم و بدون واسطه نور آفتاب باشد.پوربهی با بیان این‌که علاوه بر نور مستقیم آفتاب، زرده تخم‌مرغ، لبنیات و ماهی اصلی‌ترین منابع غذایی ویتامین دی هستند اظهار کرد: نقش ویتامین دی در بدن بسیار مهم و اساسی است و باید برای بررسی آن آزمایش خون گرفته شود تا در صورت کمبود با مکمل درمانی جبران شود.

وی با بیان این‌که دی یک ویتامین محلول در چربی است که ساده‌ترین نقش آن تأثیر روی تکامل استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان است گفت: ویتامین دی نقش‌های زیادی در بدن دارد، همانند نقش آن در فرایندها و واکنش‌های طبیعی که روزانه در بدن رخ می‌دهد. این ویتامین در پیشگیری از ابتلا به نرمی استخوان (استئومالاسی) و همین طور پوکی استخوان (استئوپروزیس) بسیار تأثیر دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید