• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65713
+
-

بزرگداشت کارگردان «ناخدا خورشید» در اهواز

انجمن سینمای جوان خوزستان مراسم بزرگداشتی برای «ناصر تقوایی» کارگردان مطرح و خوزستانی سینمای کشور برگزار کرد.به گزارش مهر، این مراسم به مناسب 78 سالگی تقوایی در موزه هنرهای معاصر اهواز با حضور هنرمندان و پیشکسوتان هنر استان برگزار شد.در مراسم یاد شده یکی از فیلم‌های سینمایی تقوایی به نمایش گذاشته شد و شرکت‌کنندگان پس از امضای لوحی، آن را به این کارگردان برجسته تقدیم کردند.

تقوایی سومین ضلع مثلثی است که سال ۱۳۴۷ موج نوی سینمای ایران را شکل دادند. مسعود کیمیایی با «قیصر»، داریوش مهرجویی با «گاو» و ناصر تقوایی با «آرامش در حضور دیگران» بنیان سینمای متفاوت ایران را بنا نهادند و توانستند جریان سینمای ایران را به طور کامل عوض کنند.

وی سال ۱۳۲۰ در روستای عرب‌نشین سعدونی در جنوب شرقی آبادان به دنیا آمد. پدر تقوایی کارمند اداره گمرک بود و این شانس را به پسرش داد که به نقاط مختلف ایران سفر کند.خود تقوایی می‌گوید این سفرهای متعدد یکی از بزرگ‌ترین شانس‌های زندگی‌اش بوده است چراکه به واسطه آنها توانسته با فرهنگ، آداب و رسوم و خلقیات مردم نقاط مختلف ایران آشنا شود.

تقوایی علاقه عجیبی به زادگاهش دارد؛ عاشق آبادان و بندرلنگه است اما هیچ‌وقت نتوانسته در آبادان فیلم بسازد. او با ساخت «ناخدا خورشید» در حوالی بندرلنگه، دینش را به این شهر ادا کرده است.خود تقوایی می‌گوید: «ایران را دوست دارم، برای این‌که وطن من است. خوزستان را دوست دارم، برای این‌که ولایت من است و عاشق آبادان هستم چون سرزمین من است».

این خبر را به اشتراک بگذارید