• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65667
+
-

کیفیت آب خوزستان افزایش یافت

مدیر برنامه‌ریزی سازمان آب و برق خوزستان: روزانه ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب از سدهای استان در رودها رها می‌شود که موجب بهبود کیفیت آب شده است

کیفیت آب خوزستان افزایش یافت

مدیر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان از رهاسازی روزانه ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب در رودخانه‌های این استان خبر داد. «داریوش بهارلویی» در گفت‌وگو با مهر بیان کرد: این حجم رهاسازی آب در این وقت از سال کم‌سابقه بوده و موجب بهبود فوق‌العاده کیفیت آب شده است به نحوی که در اکثر مناطق شوری آب از استانداردهای موجود بهتر است.

وی افزود: به ازای ۴۶ میلیارد متر مکعب ورودی آب به سدهای استان خوزستان از مهرماه تاکنون، حدود ۳۶ میلیارد متر مکعب آب رها شده است. بهارلویی گفت: در حال حاضر آب عبوری رودخانه کارون از مقطع شهر اهواز ۶۵۰ متر مکعب بر ثانیه و شوری آن 1125 میکروموس است که پس از سال‌ها خشکسالی، یکی از طلایی‌ترین دوره‌های کارون را رقم زده است.

این مسئول تاکید کرد: فقط باید به خاطر بسپاریم این انتظار که تمامی منابع آبی سدها یا بخش اعظم آن در تابستان مصرف شود، غیرمنطقی است. بهارلویی ادامه داد: نامشخص بودن شرایط آب و هوایی سال آبی آینده و اهمیت کشت پاییز و زمستان در تامین معیشت مردم استان باید حتما در برنامه‌ریزی‌های آب لحاظ شود.

مدیر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با بیان این‌که از ابتدای خردادماه و شروع دوره گرم و کشت‌های تابستان تاکنون بیش از ۶/۶ میلیارد متر مکعب آب از مخازن سدهای خوزستان خارج شده است، گفت: در تامین منابع آب زراعت تابستانه، به رغم وسعت کشت‌های پرمصرف خارج از برنامه، هیچ‌گونه کمبود و محدودیتی اعمال نشده است.

وی اظهار کرد: سیلاب تنها به اراضی کشاورزی آسیب نرسانده است بلکه کانال‌ها، برخی از مستحدثات فنی و شبکه‌های انتقال آب این سازمان نیز به شدت آسیب دیده و تخریب شده‌اند.بهارلویی افزود: با وجود این، با تمام هزینه‌های متصور برای ترمیم و زمان مورد نیاز به منظور آماده‌سازی تاسیسات، تا جای ممکن این اقدامات با تلاش شبانه‌روزی کارشناسان و بخش‌های فنی مختلف سازمان آب و برق در کوتاه‌ترین زمان برای ایجاد شرایط مناسب کشت انجام شد.

وی گفت: سازمان آب و برق خوزستان، هم‌راستا با سیاست‌های استانداری برای حمایت از کشاورزان و تسهیل تامین معیشت و بهبود شرایط اقتصادی، سیاست واحدی در اجازه برداشت آب اعمال کرده و ممنوعیت یا محدودیتی را موجب نشده است، فقط در شبکه‌ها میزان کشت باید با تاسیسات و ظرفیت انتقال آب آنها متناسب باشد.این مسئول تاکید کرد: کشت بیش از ظرفیت کانال‌های آبرسانی بیشترین ضرر را متوجه کشاورزان می‌کند و هشدارهای سازمان آب و برق فقط برای جلوگیری از خسارت دیدن کشاورزان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید