
کمبود 16هزار معلم در خوزستان
معاون پژوهش آموزشوپرورش خوزستان: استفاده از نیروهای بازنشسته، حقالتدریس و همکاران موظف، راهکارهایی موقت برای حل مشکل کمبود نیروی انسانی هستند

علیرضا شریفی | اهواز- خبرنگار:
وجود بیش از یک میلیون دانشآموز در خوزستان از جمله ظرفیتهای این استان به شمار میآید، اما در سالهای اخیر کمبود 10 هزار معلم بیش از هر چیزی در این حوزه به چشم آمده است. به گزارش همشهری، با شروع تب و تاب آغاز سال تحصیلی جدید، موضوع کمبود معلم در خوزستان دوباره به صدر اخبار این استان آمده و البته برنامههای مختلفی برای جبران آن بیان شده است.
کمبود معلم در خوزستان سالهاست به موضوع اول مورد توجه در حوزه تعلیم و تربیت این استان تبدیل شده است. در 6 سال گذشته مسئولان آموزش و پرورش بارها به این کمبود اشاره کرده اما هیچ راهکار عملی برای رفع آن بیان نکردهاند تا در سال تحصیلی جدید هم برخی دانشآموزان خوزستانی نبود معلم را احساس کنند.
پیگیری ردیف استخدامی
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در روزهای اخیر از پیگیری حل مشکل نیروی انسانی از طریق اختصاص سهمیه استخدامی ویژه آموزش و پرورش این استان خبر داده است. «مهدی رفیعی دهکردی» میگوید: کار آموزش و پرورش با کیفیت ارتباطی ناگسستنی دارد و به دلیل اینکه کیفیت معلول نیروی انسانی است، کمبود نیروی انسانی اولین مشکل در آموزش و پرورش به شمار میآید.
وی میافزاید: در حال حاضر آموزش و پرورش خوزستان با کمبود 16 هزار و 700 نفر نیروی انسانی روبهرو است. از این تعداد حدود 7400 نفر را از طریق نیروهای حقالتدریس که از سال گذشته در خدمت آموزش و پرورش هستند، برطرف میکنیم. برای تامین 9300 نفر نیروی باقیمانده که باید اول مهرماه امسال در کلاسهای درس حضور داشته باشند، باید راهکاری جدی اندیشیده شود.
این مسئول بیان میکند: در مناطق کمبرخوردار، به دلیل پراکندگی، معضل کمبود نیروی انسانی شدیدتر است. اگر این معضل حل شود، اقدامات کیفیتبخشی در آموزش و پرورش با سرعت بیشتر و بهتری انجام خواهد شد. رفیعی دهکردی ادامه میدهد: استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته و حقالتدریس و همچنین همکاران موظف از دیگر راهبردهای مجموعه آموزش و پرورش در خصوص رفع موقتی مشکل کمبود نیروی انسانی است. البته همچنان مهمترین راهبرد، جذب نیروی انسانی جدید است.
مشکل تا مهرماه حل نمیشود
معاون پژوهش، برنامهریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش خوزستان نیز اظهار میکند: آموزش و پرورش از 2 طریق نیروی انسانی خود را تامین میکند. «حرج چلداوی» میگوید: یک روش، جذب پذیرفتهشدگان دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی از طریق کنکور سراسری است که بر مبنای آن امسال 1840 نفر در استان خوزستان پذیرفته میشوند و سال 1402 در آموزش و پرورش استخدام خواهند شد. روش دوم نیز جذب نیرو به صورت سالانه از طریق آزمون استخدامی است.
چلداوی میگوید: معلمانی که امسال وارد آموزش و پرورش میشوند 1300 تا 1400 نفر هستند. وی میافزاید: پیش از این حدود 17 هزار معلم در استان کمبود وجود داشت که از این تعداد 7400 نفر طی سالهای 94، 95 و 96 جذب شدند. در حال حاضر حدود 10 هزار نفر کمبود معلم وجود دارد که برای مهرماه امسال این کمبود همچنان وجود خواهد داشت و نمیتوان آن را جبران کرد.
چلداوی میگوید: در شورای آموزش و پرورش مقرر شد نامهای به وزارت آموزش و پرورش ارسال شود که بر مبنای آن به خوزستان استخدام ویژه تعلق بگیرد. همچنین درخواست شد 5 هزار نفر نیرو تحت عنوان خرید خدمات آموزشی یا نیروهای حقالتدریس در آموزش و پرورش مشغول به کار شوند. اما همچنان منتظر اعطای مجوز از سوی وزارت آموزش و پرورش هستیم.
استفاده از منابع استانی
همچنین، یک کارشناس مسائل آموزشی در گفتوگو با همشهری بیان میکند: آموزش و پرورش باید از سیاستزدگی دور باشد. مدحج میگوید: معضل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش خوزستان عواقب پنهان زیادی دارد که باید آنها را در مسائل اجتماعی جستوجو کرد. ما حدود 620 هزار بیسواد مطلق در خوزستان داریم که این افراد توانایی درس دادن به فرزندان خود را ندارند. در کنار این مساله، کلاسهای خالی از معلم هم سبب کاهش انگیزه دانشآموزان و در نهایت افت تحصیلی آنها میشود.
این کارشناس آموزش و پرورش اظهار میکند: در سالهای اخیر برای جبران کمبود معلم از نیروهای بسیج، هلال احمر و سایر ارگانها بهره گرفته شده است در حالی که این افراد در حوزه تعلیم و تربیت تخصص ندارند و معلوم نیست خروجی کلاسهای درس آنها چه خواهد بود.
مدحج میگوید: متاسفانه در سطح کلان هم به آموزش و پرورش توجه نمیشود و حدود 96 درصد از بودجه این وزارتخانه صرف امور جاری میشود. برای همین هم اکثر معلمان فعال در آموزش و پرورش از انگیزه کافی برای حضور در کلاسهای درس برخوردار نیستند.
وی ادامه میدهد: این موضوع باید از طریق شورای آموزش و پرورش خوزستان دنبال شود و افرادی که در کلاسهای درس حاضر میشوند، به صورت رسمی یا پیمانی با منابع دروناستانی به معلمی بپردازند تا بتوانیم دانشآموزان خوزستانی را برای رقابت با سایر دانشآموزان کشور مهیا کنیم، در غیر این صورت در آینده هم شاهد مشکلات کنونی خواهیم بود.