• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65542
+
-

تنها آزمایشگاه دولتی کهگیلویه در آستانه تعطیلی

اخبار استان
تنها آزمایشگاه دولتی کهگیلویه در آستانه تعطیلی

تنها آزمایشگاه دولتی کهگیلویه به دلیل نبود مواد و تجهیزات آزمایشگاهی و به‌روز نبودن تجهیزات در آستانه تعطیلی قرار دارد. به گزارش ایرنا، آزمایشگاه تشخیص طبی شهر دهدشت با توجه به دولتی بودن و کاهش هزینه‌ها هر روز میزبان جمعیت زیادی از بیماران کهگیلویه است.

«کبری کریمی» که برای آزمایش بارداری به آزمایشگاه تشخیص طبی دهدشت مراجعه کرده بود، گفت: وقتی برای پذیرش مراجعه کردم، مسئولان آزمایشگاه از پذیرش من خودداری کردند. وی افزود: یکی از کارکنان آزمایشگاه علت پذیرش نکردن را خرابی دستگاه‌های اصلی آزمایشگاه و فرسوده بودن آنها ذکر کرد.

این زن جوان اظهار کرد: هزینه آزمایش‌های بارداری در آزمایشگاه‌های خصوصی بسیار زیاد است و می‌طلبد مسئولان دانشگاه علوم پزشکی برای تأمین تجهیزات آزمایشگاه دولتی دهدشت اقدام کنند. 
صدای بلند «فاضل امیریان» بیمار تیروئیدی، در راهرو آزمایشگاه دولتی دهدشت مراجعان را آزار می‌دهد. او می‌گوید: بعد از یک هفته انتظار، با مراجعه به آزمایشگاه با جواب منفی مسئولان آزمایشگاه مواجه شدم. مسئول مربوطه در آزمایشگاه به من گفته به علت نبود کیت تیروئید، این آزمایش میسر نیست. 

«سارا شهبازی» که از بیماری کلیوی رنج می‌برد می‌گوید: هزینه آزمایش کشت ادرار برای بیماران کلیوی در آزمایشگاه خصوصی بسیار زیاد است و مجبورم برای کاهش هزینه به آزمایشگاه دولتی مراجعه کنم، اما کارکنان ازمایشگاه از نبود تجهیزات می‌گویند.

وی با گلایه گفت: با توجه به وضع اقتصادی نامناسب مردم در شهرستان کهگیلویه، مسئولان زیرساخت‌ها و امکانات تنها آزمایشگاه دولتی این شهرستان را تامین کنند.
«جلال هادی‌نیا» مسئول آزمایشگاه تشخیص طبی مرکزی دهدشت، وضعیت این آزمایشگاه را از حال بیماران مراجعه‌کننده بدتر دانست و گفت: این آزمایشگاه ظرف یک هفته آینده تعطیل می‌شود.
وی اضافه کرد: کمبود امکانات و سرویس نشدن دستگاه‌ها موجب شده هر روز مراجعان این مرکز برای تست‌های آزمایشگاهی به مراکز خصوصی مراجعه کنند.

هادی‌نیا با اشاره به این‌که بیش از 3 سال است که دستگاه‌های آزمایشگاه دهدشت سرویس نشده‌اند گفت: باید بر اساس استاندارد هر ۶ ماه یک بار برای جواب‌دهی بهتر دستگاه‌ها سرویس شوند. وی اضافه کرد: به علت سرویس نشدن و نداشتن کیت‌های آزمایشگاهی، مردم مجبورند آزمایش‌های مهم و گران‌قیمت بارداری، هپاتیت، تیروئید، اچ.‌آی.وی و سی.بی.‌سی را در مراکز خصوصی انجام دهند.

هادی‌نیا آزمایش بارداری برای خانم‌های باردار را در این آزمایشگاه رایگان دانست و گفت: با توجه به خرابی تجهیزات، باید خانم‌های باردار هزینه‌ای بیش از یک میلیون ریال به آزمایشگاه‌های خصوصی پرداخت کنند. مسئول آزمایشگاه مرکزی دهدشت با اشاره به این‌که تاکنون پیگیری‌های زیادی برای تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه دهدشت با مسئولان بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه شده است گفت: جواب مسئولان به پیگیری‌ها کمبود اعتبار است که قابل‌توجیه نیست.

هادی‌نیا با بیان این‌که همه تجهیزات و کیت‌های آزمایشگاهی بخش‌های سوق، چاروسا و دیشموک از این آزمایشگاه تأمین می‌شود گفت: به دلیل نبود مواد آزمایشگاهی و تجهیزات، آزمایشگاه‌های این بخش‌ها نیز در آستانه تعطیلی است. وی تاکید کرد که نیاز است مسئولان هرچه سریع‌تر برای تأمین مواد آزمایشگاهی با این آزمایشگاه همکاری کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید