• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65326
+
-

توسعه فارس در مدار تحول

رفع مشکلات فراروی بخش صنعت و تولید، در دستور کار سفر اخیر جمعی از دولتمردان به استان بود

توسعه فارس در مدار تحول

فارس طی روزهای گذشته میزبان جمعی از دولت‌مردان بود که با حضور در نقاط مختلف استان، برخی طرح‌ها را افتتاح کردند و پای صحبت سرمایه‌گذاران و صنعتگران نشستند تا از این طریق، توسعه استان را شتاب ببخشند.
به گزارش ایرنا، علاوه بر «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری، شمار دیگری از اعضای هیات دولت راهی استان شدند و برخی از این مسئولان روزهای قبل‌تر به فارس آمدند.


سفری برای توانمندسازی بانوان

«معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، نیز شنبه ۱۵ تیر ماه جاری به فارس آمد تا ضمن آن‌که در نشست تشکل‌های اجتماعی حوزه بانوان شرکت کند، برای گره‌گشایی از مشکلات آنها آستین بالا بزند.

وی علاوه بر افتتاح این نشست ویژه که در آن نمایندگانی از استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان نیز حضور داشتند، از روند مهارت‌آموزی زنان سرپرست خانوار در سازمان فنی و حرفه‌ای فارس بازدید کرد.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در سفر به شیراز بازدیدی از بند زنان زندان مرکزی این شهر داشت که نتایجی همچون تسریع در رسیدگی به پرونده قضایی، تلاش برای بازگشت زنان به کانون خانواده از طریق کاهش روزهای زندان و نیز آزادسازی زنان زندانی جرایم غیرعمد با کمک خیران از جمله آنها است.


 رونق گردشگری

«علی‌اصغر مونسان» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیز طی روزهای اخیر در استان حضور داشت.
او ضمن آن‌که از برخی تاسیسات و زیرساخت‌های گردشگری بازدید کرد در راستای سیاست دولت از حمایت سازمان متبوع خود از سرمایه‌گذاران گردشگری سخن گفت.

مونسان به سپیدان، قلب گردشگری فارس، به‌ویژه در فصل گرم سال رفت و دستورهای لازم را برای ارتقای سطح خدمات به مسافران و گردشگران در زیرساخت‌های گردشگری این منطقه مانند آبشار مارگون صادر کرد.


خبرهای خوش برای دیار رنجیده از خشکسالی

«رضا اردکانیان» وزیر نیرو، نیز یک روز قبل‌تر از معاون اول رئیس جمهوری به فارس آمد تا طی مدت 2 روز حضور خود، نویدبخش افتتاح برخی طرح‌های عمرانی و آب‌رسانی در این دیار رنجیده از خشکسالی و کم‌آبی باشد.
وزیر نیرو در سفر به فارس، دویست و بیست و سومین تصفیه‌خانه فاضلاب کشور و ۱۵ طرح برق و آب و فاضلاب در این استان را افتتاح کرد.

از این تعداد طرح در این سفر ۱۲ طرح در شهرستان‌های مختلف به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی 3 پروژه دیگر هم در بخش‌های برق و آب و فاضلاب با اعتباری افزون بر ۸۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

فاز اول شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نورآباد با هزینه‌کرد اعتباری افزون بر ۴۰۰‌میلیارد ریال در این سفر به بهره‌برداری رسید تا آب فاضلاب این شهر، پس از انجام گرفتن مراحل تصفیه قابلیت استفاده حتی در مصارف کشاورزی را نیز داشته باشد.

وزیر نیرو همچنین با حضور در شهرستان اقلید نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی این شهرستان را افتتاح و عملیات اجرایی پست ۲۳۰ کیلوولت حسن‌آباد را آغاز کرد.
کلنگی که اردکانیان در شهرستان مرودشت به زمین زد نوید آب‌رسانی به ۲۹ روستای این شهرستان و نیز شهر رامجرد را داد تا کام تشنه ساکنان این شهرستان سیراب شود.


ماموریتی برای گره‌گشایی از مشکل صنعت

حل مشکلات فراروی بخش صنعت و تولید به‌ویژه در سال جاری که رونق تولید نام‌گذاری شده، در دستور کار دولت‌مردان بوده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، سه‌شنبه ۱۸ تیر در جمع خبرنگاران در فرودگاه بین‌المللی لامرد، یکی از طرح‌های مهم در حال اجرای صنعت آلومینیوم را مجتمع آلومینیوم جنوب شهرستان لامرد دانست و تصریح کرد: از آنجا که بهره‌برداری از این پروژه قدری طولانی شده، بازدید از این طرح را در این سفر در دستور کار قرار داده‌ایم تا در صورت وجود موانع و مشکلات آن را رفع کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری در این سفر با حضور در منطقه ویژه اقتصادی لامرد از بخش‌های مختلف پروژه در دست احداث کارخانه تولید آلومینیوم جنوب با ۹۵ درصد پیشرفت بازدید کرد.


تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام 

معاون اول رئیس جمهوری در جلسه بررسی توسعه اقتصادی جنوب استان فارس که در شهرستان لامرد برگزار شد، گفت: ۲ سال از دولت دوازدهم باقی مانده است و تعداد زیادی طرح‌های نیمه‌تمام در کشور وجود دارد و باید تلاش کنیم با برطرف کردن موانع، طرح‌های نیمه‌تمامی که پیشرفت خوبی دارند تا پایان عمر دولت دوازدهم به نتیجه 
برسند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به بازدید از شرکت پترو پیمان دانا در شهرستان مهر بیان کرد: براساس گزارش‌ها، از اکنون تا اوایل سال ۱۴۰۰‌زمان جهش صنعت پتروشیمی است و اگر ۲۰ طرح مهم پتروشیمی که در کشور در دست اجرا است، به اتمام و بهره‌برداری برسد، ظرفیت پتروشیمی ایران از ۶۰‌میلیون تن به ۹۰ میلیون تن خواهد رسید که اتفاقی کم‌سابقه در کشور خواهد بود.

شرکت پترو پیمان دانا با سرمایه‌گذاری ۵۰۰‌میلیارد تومانی بخش خصوصی در حال احداث است و هم‌اینک پیشرفت آن ۶۰ درصد است.با بهره‌برداری از این پروژه برای ۳۰۰ نفر به طور مستقیم و برای ۶۰۰ نفر به شکل غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

دیگر طرحی که جهانگیری از آن بازدید و بر شتاب‌بخشی در تکمیل آن تاکید کرد طرح در دست اجرای استحصال اتان شرکت پالایش پارسیان سپهر با سرمایه‌گذاری 10۱۶ میلیون یورو در دست اجرا است و تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته و قرار است ظرف ۲ سال آتی آماده بهره‌برداری شود.در این واحد تولیدی ظرفیت استحصال روزانه ۷۵ میلیون متر مکعب اتان وجود دارد.‌


تحقق آرزوی دیرینه

طرح آب‌رسانی به شهر جهرم از سد سلمان فارسی در سال‌های گذشته بارها مورد تاکید قرار گرفته و پیش از این نیز نوید بهره‌برداری از آن داده بودند، اما سرانجام در سفر ۱۸ تیر ماه ۹۸ معاون اول رئیس جمهوری به شهر خرما و مرکبات این آرزو محقق شد.

طرح آب‌رسانی به جهرم از سد سلمان فارسی شامل ۵۰ کیلومتر خط انتقال، ۲ ایستگاه پمپاژ آب در خشکی، یک مجموعه تصفیه‌خانه متعارف، ۴ باب مخزن با ظرفیت ۱۷ هزار متر مکعب، ۳۴ کیلومتر شبکه ۲۰ کیلو ولت و پست اختصاصی فشار متوسط برق و ایستگاه آبگیر شناور است.

این طرح از جمله طرح‌های مهم و فنی استان فارس و کشور است و با راه‌اندازی این طرح نگرانی مردم از تأمین آب پایدار، سالم و بهداشتی در افق ۱۴۲۰ برطرف می‌شود.
تصفیه‌خانه آب جهرم و 2 واحد بخار ۳۲۰ مگاواتی نیروگاه سیکل ترکیبی این شهر نیز با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نیرو سه‌شنبه وارد مدار شدند.


گزارشی از نیازها و ظرفیت های استان 

سفر معاون اول رئیس جمهوری به فارس فرصتی را فراهم آورد که مسئولان استان گزارشی واقع‌بینانه از نیازهای حیاتی و ظرفیت‌های این استان ارائه کنند.

«عنایت‌الله رحیمی» استاندار فارس، در مراسم بهره‌برداری از خط آب‌رسانی به جهرم که با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، گفت: نیاز و مشکل اصلی ما در استان فارس آب است و وزارت نیرو تلاش‌های قابل‌توجهی برای پاسخگویی به این نیاز انجام داده است. وی اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۱ سد در استان فارس داریم و 4 سد نیز در دست احداث است که عملیات اجرایی 3 سد نرگسی کازرون، کوار و هایقر باید شتاب گیرد.

استاندار فارس با بیان این‌که احداث خطوط آب‌رسانی مشکل اساسی مردم این استان است ابراز کرد: خط آب‌رسانی جهرم که بسیار مورد نیاز مردم این شهرستان بود، افتتاح شد و طرح‌هایی مانند خط آب‌رسانی از سد رودبال به استهبان، داراب، جنت‌شهر و زرین‌دشت آماده‌ بهره‌برداری و یا در آستانه کلنگ‌زنی است.

وی ادامه داد: خط آب‌رسانی به سعادت‌شهر و ارسنجان و همچنین خط دوم آب‌رسانی از سد درودزن به شهر شیراز که بسیار اساسی و مهم است، در دست احداث است.استاندار فارس بیان کرد: این استان آزادراه بهره‌برداری‌شده‌ای ندارد و به دلیل تعداد و پراکنش بالای روستاها شاهد وقوع تصادفات بسیار زیادی در جاده هستیم. سرمایه‌گذاری و تلاش برای توسعه و بهبود وضعیت حمل ‌و ‌نقل در استان فارس باید مورد توجه جدی دولت‌مردان قرار داشته باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید