• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65439
+
-

عقبگرد ریزگردها در ایلام با بارندگی‌های امسال

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط ‌زیست ایلام گفت: بارش کم‌سابقه نزولات جوی در سال بارشی ۹۷ - ۹۸ کاهش ۶۹ درصدی بروز پدیده گرد و غبار در استان ایلام را از ابتدای سال جاری تاکنون در پی داشته است. «علی طاهر سارایی» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در استان ایلام ۱۶ روز آلودگی ناشی از پدیده گرد و غبار با پایداری ۲۴ ساعته ثبت شده است.

وی افزود: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۴۶ روز آلودگی ناشی از گرد و غبار در استان ایلام ثبت و گزارش شده بود. این آمار بیانگر کاهش محسوس گرد و غبار در استان ایلام است. سارایی علت اصلی کاهش آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار را بارش نزولات جوی در سال بارشی جاری به‌ویژه بارش‌های تند و سیلابی فروردین ماه عنوان کرد.

وی توضیح داد: این بارش‌های مداوم و متوالی باعث شد تالاب‌های خشک و کانون‌های تولید گرد و غبار در عراق، سوریه، خوزستان و نواحی داخلی خود استان ایلام مرطوب و سیراب شوند. معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط ‌زیست ایلام گفت: این بارش‌ها همچنین موجب رشد گیاهان و علفزارها در این مناطق بیابانی و نیز تثبیت خاک شدند. این عوامل در کاهش شکل‌گیری گرد و غبار در منطقه تاثیر بسزایی داشتند. سارایی تاکید کرد: در سال‌های گذشته همیشه این موقع از سال استان ایلام شاهد ورود گرد و غبار از کانون‌های غبارخیز عراق، سوریه، عربستان و گاه خوزستان بود که امسال این روند کاهش چشمگیر یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید