• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65375
+
-

۶۰ درصد موارد ابتلا به تب کنگو مربوط به سیستان و بلوچستان است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی زاهدان گفت: ۶۰ درصد موارد ابتلا به تب کریمه کنگو کشور در سال‌های اخیر به سیستان و بلوچستان اختصاص دارد. 

 «مهدی طباطبایی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: تب کریمه کنگو به راحتی قابل کنترل است و می‌توان به آسانی و با رعایت اصول بهداشتی شامل آموزش نکات ایمنی و بهداشتی به مردم و نظارت بر خرید گوشت ذبح‌شده از محل‌های معتبر و استاندارد توسط شهروندان، عوارض ناشی از این بیماری را به حداقل رساند. 

وی افزود: بیشترین علت ابتلا به این بیماری در سیستان و بلوچستان به قاچاق دام و عرضه غیرمجاز آن مربوط می‌شود.  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: ۹ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو از ابتدای امسال تاکنون‌ در سیستان و بلوچستان شناسایی شدند. 

وی برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه اقشار مختلف جامعه، برپایی نشست‌های آگاهی‌افزایی در مناطق دارای بیشترین درگیری بیماری، فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌های عمومی و پذیرش و درمان بیماران در بیمارستان بوعلی زاهدان را از مهم‌ترین اقدامات این دانشگاه برای پیشگیری و مقابله با این بیماری عنوان کرد. 

طباطبایی با اشاره به اهمیت پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو گفت: افرادی که نقش مستقیم در نگهداری و کشتار دام دارند باید حتماً از وسایل حفاظتی از جمله دستکش، چکمه، پیراهن آستین‌بلند و روپوش استفاده کنند تا مورد گزش کنه ناقل این بیماری و آلودگی به ترشحات و خون حیوان قرار نگیرند. 

وی ادامه داد: گوشت حیوان ذبح‌شده باید حداقل ۲۴ ساعت و جگر، دل و قلوه آن حداقل ۴۸ ساعت در دمای پایین (درون یخچال) نگهداری و سپس برش داده شود و برای قطعه‌قطعه کردن گوشت نیز دستکش و روپوش مورد استفاده قرار گیرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید