• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65342
+
-

تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان اعتبار می‌خواهد

تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان اعتبار می‌خواهد

معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور از کمبود ۴ هزار میلیارد تومانی منابع مالی برای تکمیل خط آهن چابهار – زاهدان خبر داد.
 
 «عباس خطیبی» در گفت‌وگو با مهر، با رد توقف پروژه احداث خط آهن چابهار - زاهدان درباره علت کند شدن روند این پروژه افزود: پروژه همچنان فعال است و در همه بخش‌های این محور، عملیات زیرسازی را در دست اقدام داریم؛ اما سرعت اجرایی آن از روند مطلوبی برخوردار نیست.

  وی درباره تأمین منابع این پروژه افزود: در سال‌های گذشته از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین اعتبار به شکل اوراق مشارکت صورت گرفته است؛ همچنین برای سال مالی ۹۷ که تا پایان تیرماه ۹۸ را شامل می‌شود، در اسفند سال گذشته ۲۲۸ میلیارد تومان از محل بند «ب» قانون بودجه سال ۹۷ به شکل اسناد خزانه به شرکت ساخت ابلاغ شده و ما هم به پیمانکار پروژه که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) است، این مبلغ را پرداخت کرده‌ایم.  

معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور با بیان این‌که مطالبات زیادی از سوی پیمانکار در این پروژه وجود ندارد، ادامه داد: قرارگاه خاتم نیز با وجود کمبود منابع مالی در حال اجرای پروژه است.  وی با بیان این‌که برای تأمین اعتبارات مورد نیاز این پروژه، استفاده از منابع دیگر را نیز پیگیری می‌کنیم تا سرعت پروژه افزایش یابد، افزود: مهم‌ترین منابعی که در دستور کار داریم، از محل صندوق توسعه ملی است که پیشنهاد آن از سوی وزارت راه و شهرسازی به دولت ارائه شده و در دست پیگیری است. 


پیشرفت ۳۹ درصدی پروژه در ۴ سال

خطیبی درباره آخرین میزان پیشرفت پروژه گفت: ۳۹ درصد در کل پروژه پیشرفت داریم و در بخش زیرسازی نیز ۵۵ درصد از این محور ریلی ۶۱۰ کیلومتری را تکمیل کرده‌ایم. در فاز جنوبی پروژه محدوده چابهار – ایرانشهر به طول ۳۱۰ کیلومتر حدود ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی داریم. 

وی با تأکید بر این‌که انتظار ما از سرعت اجرای پروژه فراتر از این است، گفت: اگر منابع صندوق توسعه ملی به کمک طرح خط آهن چابهار – زاهدان بیاید، سرعت بیشتری می‌یابد و در زمان مناسب‌تری کارهای اجرایی آن به اتمام می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید