• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65353
+
-

صادرات کالا از گناوه 4 برابر شد

2۶۵۵ تن کالا در 3 ماه نخست امسال از گناوه صادر شده که نسبت به میزان صادرات مدت مشابه سال گذشته از این بندر حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. سرپرست اداره بندر و دریانوردی گناوه افزود: عمده این کالاها تره‌بار و مواد معدنی بوده که به کشورهای کویت و قطر صادر شده است.

به گزارش ایرنا، «داود بهادری» اظهار کرد: با توجه به این‌که شعار امسال رونق تولید نام‌گذاری شده، این اداره در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اولویت خود را معطوف به برنامه‌‌ریزی صادرات بیشتر کالا و محصولات تولیدی کشور کرده است. وی با بیان این‌که یکی از وظایف این اداره تخلیه و بارگیری کالا است گفت: ۴۵ هزار و ۷۰۲ تن کالا در 3 ماه اول امسال در این بندر تخلیه و بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد کاهش داشته است.
بهادری با بیان این‌که در 3 ماه اول امسال ۲۷ هزار و ۵۰۷ مسافر بین گناوه و خارک جابه‌جا شدند افزود: شمار جابه‌جایی مسافر نسبت به مدت مشابه پارسال ۸ درصد کاهش داشت که یکی از عوامل اصلی آن شرایط نامساعد جوی در نوروز بود. 

وی بیان کرد: طرح توسعه بندر گناوه در 3 فاز پیش‌بینی شده که فاز اول آن شامل احداث ۱۵۵ متر اسکله، خدمات و تجهیزات آتش‌نشانی عملیاتی شده است.
سرپرست اداره بندر و دریانوردی گناوه افزود: در فاز دوم توسعه برق، تکمیل ساختمان یگان حفاظت و طرح سردر به دلیل مشکل موجود با پیمانکار انجام نشده است که به محض معرفی پیمانکار جدید تکمیل خواهد شد. وی یادآور شد: فاز اول لایروبی کانال ورودی این بندر به عمق منفی 5/3 متر انجام می‌شود و فاز دوم آن تا 2 ماه آینده اجرا می‌شود و عمق آن افزایش می‌یابد.

بهادری در مورد تعهدات شرکت تعاونی بندرسازان گناوه گفت: قرارداد بندرسازان با سازمان بنادر و دریانوردی اولین قرارداد در کل کشور و ۲۵ساله بوده که به برخی از آنان اجرا شدند و برخی دیگر مشکلاتی داشتند و تلاش کردیم در صورت نداشتن منع قانونی و حقوقی، اصلاح شود. وی افزود: اولین الحاقیه اصلاحی قرارداد با شرکت بندرسازان به سازمان بنادر و دریانوردی ارسال شده است که پس از بازبینی اجرا خواهد شد.سرپرست اداره بندر و دریانوردی گناوه ادامه داد: توجه و اهتمام به توسعه گردشگری در اولویت‌ کارهای این سازمان قرار دارد و به منظور ایمنی و بهبود تردد گردشگران از ساحل این بندر یک اسکله شناور با اعتبار ۱۷ میلیارد ریال نصب می‌شود.

 وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی دارد برای ساخت شناور از محل وجوه ارائه‌شده به بخش خصوصی در زمینه طرح‌های گردشگری، وام بلندمدت اعطا کند. بهادری ظرفیت گنجایش خور بندر گناوه را در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۳۰۰ شناور عنوان کرد و افزود: این در حالی است که هم‌اینک بیش از ۶۰۰ شناور سنتی تجاری و صیادی در خور موجود است که بیش از ظرفیت است و ترافیک ایجاد کرده. باید شناورهای غیرفعال، فرسوده و یا رهاشده از بندر خارج شوند. 

وی ادامه داد: حدود ۸۰ موتور لنج غیرفعال و مغروق ایمنی موتور لنج‌ها را به خطر انداخته است که در صددیم آنها را از خور خارج کنیم تا مشکل تردد شناورها حل شود و ضریب امنیتی افزایش یابد.
بهادری با بیان این‌که جمع‌آوری شناورهای مغروق در دستور کار این اداره قرار گرفته است گفت: به منظور افزایش ضریب ایمنی بندر و اسکله باید مالکان شناورها در اسرع وقت شناورهای غیرفعال خود را از خور خارج کنند. 

سرپرست اداره بندر و دریانوردی گناوه اظهار کرد: اسکله بندر گناوه در سال ۱۳۶۹ به طول ۲۷۰ متر احداث شده و در سال ۸۴ بهره‌برداری رسیده که ۴۰ متر آن اسکله مسافری است.
وی یادآور شد: طول کانال دسترسی حدود 3 کیلومتر، مساحت اراضی پس‌کرانه ۳۸ هکتار، انبارهای سرپوشیده 5۸۸۸ متر‌ مربع و انبارهای روباز ۳۵ هزار و ۵۳۵ متر‌ مربع است که با این میزان، بندر گناوه از نظر پس‌کرانه و انبار، به اندازه کافی فضا دارد. 

تعداد شناورهای سنتی گناوه و ریگ ۶۰۰ فروند است که از این مجموع ۴۲۰ فروند فعال است. بهادری افزود: ۱۲ دوبه (شناور فلزی) در امر تجارت و 3 شناور مسافربری در مسیر گناوه به جزیره خارک فعالیت دارند. گناوه از بندرهای فعال تجاری استان بوشهر و شغل عمده مردم آن به دریا وابسته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید